dinsdag 20 oktober 2015

Plaats op de weg

Iedere Belg is gelijk voor de wet, althans in theorie, en iedere Belg wordt verondersteld de wet te kennen, wat praktisch onmogelijk is.
Een deel van de wetgeving is door velen wel redelijk gekend: het verkeersreglement. In de praktijk zou je dat makkelijk kunnen betwijfelen, maar zet ergens op een opvallende en drukke plaats een politieagent en het bewijs is geleverd.

foto: HLN

Wie de agent gezien heeft, houdt zich strikt aan dat reglement.

Zowat elke triker en velonaut kent artikel 9 van de Belgische wegcode: 'De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.'
In andere woorden: heb je een rijwiel (een fiets heeft slechts twee wielen; een rijwiel kan er drie of vier hebben), dan ben je niet verplicht het fietspad te gebruiken. (In België bestaat daarbij niet de Nederlandse regel in verband met de breedte van het voertuig.)
Het woord mogen is hier uiterst belangrijk.

Dat is een prima regel: als het fietspad te smal is en het autoverkeer niet te snel, dan kun je rustig op de weg rijden, tussen de auto's. Helaas: bijna geen enkele automobilist is op de hoogte van artikel 9. Bijna geen enkele automobilist kent het onderscheid tussen een fiets en een rijwiel ('doe niet zo belachelijk'). 

Af en toe leidt zoiets tot conflicten. Enkele maanden geleden verkondigde een oververhitte dame dat ik 'zever verkocht': ik moest op het fietspad 'omda ge geen plak (nummerplaat) hebt'. De vraag of die overdekte 40 km/u bromauto's dan ook op het fietspad horen, had ze niet zien aankomen...

Fast forward naar vandaag.


Tijdens de avondspits rij ik met de E-Orca op een van de drukste plaatsen in Gent (voor de kenners: de Stropbrug). Het abominabele fietspad uit pokdalig beton mijd ik zo al, maar nu is het vergeven van de student-fietsers, bijna allemaal met twee naast elkaar.
Artikel 9 dus: Jan gaat met de E-Orca op de strook voor de auto's. Nog geen vijftig meter verder hoor ik een auto toeteren. In de spiegels zie ik twee koplampen, vlak achter mij. De claxon weerklinkt nog een keer. Ik zwaai vriendelijk (helpt vaak, de idioot uithangen). Het maakt de gefrustreerde bestuurder blijkbaar enkel bozer, want er volgt een toeterconcert.
Wat doet een mens in zo'n geval? Ik vertraag. Een beetje maar, van 30 naar 25. Zoiets. Uiteraard volgt nog meer getoeter, maar ik trek het me niet aan. Eigen schuld, dikke bult.

Hiermee is meteen bewezen dat een velomobiel geen voertuig is voor levensmoede lui, dat zoiets niet onzichtbaar is. Anders maakte ik nu deel uit van het asfalt, ongetwijfeld.

Wat hebben we vandaag geleerd

  • het spitsuur is niet gezond voor wie zijn zenuwen niet in bedwang kan houden
  • automobilisten bedoelen met 'je moet op het fietspad rijden' eigenlijk 'je rijdt in mijn weg'
  • artikel 9
  • een velomobiel is geen stealth-voertuig

42 opmerkingen:

  1. Voor zo iemand stoppen en vragen of er iets met je verlichting mis is😉 en hem meteen even die artikel 9 op papier onder zijn neus duwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat betreft het stealth-voertuig heb ik ervaren dat een velomobiel altijd wordt gezien in Duitsland maar regelmatig niet in Nederland. Reden/oorzaak: geen idee. Wellicht zijn de mensen in Nederland wat meer in zichzelf gekeerd? Zelfs meegemaakt dat men je aankijkt en toch op ramkoers blijft rijden. Gewoon omdat de processor in de bovenkamer de binnenkomende informatie nog niet had verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste heb ik ook al meegemaakt. Dan ben je wel gezien, maar wat gezien wordt, is nog niet geregistreerd. Straf, he! Mensen gaan zo op in "he, wat is dat", dat ze vergeten dat er ook iemand in zit en dat ze op de baan rijden.

      Verwijderen
    2. Of het hogere ik ik ik gehalte Belle...

      Verwijderen
    3. Da's niet alleen met de VM. Ook op de gewone fiets wordt je in Nederland veel vaker genegeerd dan in Duitsland. Ook door een auto ingehaald worden gaat heel anders, in NL er vaak rakelings langs, in Duitsland veel ruimer.

      Ik voel me veiliger op zo'n Duitse 80 km/h weg dan op veel Nederlandse 50 km/h wegen. Als je daar al lomp ingehaald wordt, is het door iemand met een gele kentekenplaat (Nederlands dus).

      In Duitsland hebben ze wel meer dingen wat beter in gedrag; je ziet daar ook nog antieke bushokjes waarvan het glas nog heel is. Dat vind je in Nederland ook niet.

      Verwijderen
  3. Eigenlijk zou dat weleens kunnen zijn waarom er zo weinig velomobielen rondrijden en het niet wil vlotten met een doorbraak naar een groter publiek : een velomobiel hoort nergens thuis.

    Niet op het fietspad want met een kruissnelheid van een luttele 30 km/u ga je al 2 x zo snel als normale fietsers en dat vinden weinig fietsers prettig of velilg. Niet op de 70/80/90/100 autoweg want daar zijn we weer te langzaam voor en dat vinden automobilisten niet prettig of veilig.

    Dus eigenlijk kun je alleen velomobiel rijden zoals velomobiel rjden bedoeld is op plaatsten waar geen of weinig andere fietsers of auto's zijn.....die zijn er wel : landwegen tussen de boerderijen en fietspaden vanaf enkele kilometers buiten een stad. Maar je moet maar het geluk hebben zo'n route te kunnen rijden.

    "Waar een fiets kan gaan, daar kan een velomobiel gaan en waar een velomobiel kan gaan daar kun je velomobiel snelheden rijden" gaat echt niet op. Je kunt het wel proberen maar dan is je weg gevuld met boze mensen. ( ik weet daar helaas alles van )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nonsens. Je bekijkt het teveel door een lokale bril. Wat ik nu weer meemaakte, is een fenomeen dat ik in Frankrijk bijvoorbeeld nooit merkte. Daarvoor is het onderlinge respect tussen de weggebruikers er veel te groot. Met jouw redenering is er ook geen plaats voor speedelecs. In de realiteit rijden er daar toch ook wel wat van rond. Daar is er dan weer een ander (lokaal) probleem: de wetgever probeert ze in bestaande categorieën te dwingen, waardoor ze ook geen kans maken.

      Verwijderen
    2. Ieder vervoermiddel komt pas tot zijn recht op het juiste type infrastructuur.

      Een velomobiel begint pas voordelen te krijgen tegenover andere type fietsen als ie 30+ km/u kan rijden met minimale inspanning. En dat is alleen mogelijk als je niet steeds hoeft te remmen om voorrang te verlenen of gehinderd wordt door andere weggebruikers. En ja dat gaat op voor alle snellere ( in Nederlandse situatie ) fietspadgebruikers, dus ook (e-)scooters, pedelecs en wielreners.

      Daarbij zal een fietsstrook, mits breed genoeg, op een autoweg wel enkele voordelen bieden tegenover een fietspad omdat de autoweg zelf vaak een voorrangsweg is en je dus niet steeds moet remmen.

      Maar ik hoef niet aan te voeren waarom een fietsstrook levensgevaarlijk is.

      Op vakantie in het buitenland kijk ik vaak met ongeloof hoe fietsers hun leven wagen op 80/90 km/u N wegen, en moet ik zelf enorm oppassen dat ik er niet eentje onbeldoeld raak want mijn caravan is veel breder dan mijn auto. Dat betekend vaak dat ik een treingewicht van 4+ ton tot fietssnelheid moet afremmen tot fietssnelheid wat mij ergert maar zeker ook de file autos'a achter mij die zich weer bont en blauw ergeren aan mij(n caravan) En als bijkomstigheid moet ik dan als er eindelijk een mogelijkheid bestaat langsheen de fietsers accelereren waarbij het benzineverbuik de sjeiks in Quatar zal doen glimlachen !

      Nee ik kijk niet alleen door de ogen van een velomobielrijder - en ik heb in tegenstelling tot de meesten in een auto zelden haast !!! - en ik snap goed de aversie van motorvoertuigbestuurders tegen fietsers op de autorijbaan, indien die niet de toegelaten maximum snelheid kunnen halen.

      Verwijderen
    3. Er staat nergens in de wet dat je ook die maximum snelheid zou moeten rijden.

      Dat veel mensen dat doen, zegt iets over die mensen.

      Verwijderen
    4. En met dat Grote Publiek komt het ook wel goed, want in het programma Per Seconde Wijzer werd laatst een vraag gesteld over fietsen en toen stond er ook een afbeelding van een Velomobiel tussen :-)

      Ik zeg: "We ZIJN bekend bij het grote publiek." ;-)

      Verwijderen
    5. Er staat wel iets over de doorvoer niet hinderen, dus als je meent 60 km/h te moeten gaan rijden op de N18 (om maar wat te noemen) kun je wel degelijk gepakt worden onder zo'n kapstok artikel.

      Verwijderen
  4. Toen ik voorbije nacht (via een omweggetje) al filosoferend huiswaarts reed bedacht ik volgende. Als de Fietsersbond nu eens een vragenlijst opstelde met daarin verschillende mogelijke omstandigheden waarbij veel weggebruikers niet weten hoe de wegcode echt is tussen fietsers/rijwielen en gemotoriseerd verkeer. En dat eens probeert in de media te krijgen. Ik heb het dan bvb over de plaats op de weg van het rijwiel met meer dan 2 wielen, wie heeft voorrang als een fietspad plots eindigt, een voorrang aan rechts kruispunt met doorlopend fietspad... en zo heb je nog legio voorbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een oplossing zou kunnen zijn dat in het lessenpakket van het middelbare onderwijs ook verkeersopvoeding zit, met daarin als verplicht onderdeel fietsvaardigheden. Zelfs al fiets je later zelf niet of enkel op zondagmiddag, de kans is groot dat een deel ervan blijft hangen.

      Verwijderen
  5. Hilarisch maar helaas o zo waar en herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de Nederlandse Wegenverkeerswet staat onder artikel 5: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd." http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/5.html

    Ik denk dat veel automobilisten (onbewust) vinden dat dit artikel van toepassing is op velomobilisten die op de weg rijden en dat dit artikel voor de politie ook vaak reden is om een velomobiel naar het fietspad te sturen.

    Overigens een artikel met veel ruimte voor interpretatie en onderhevig aan veranderende opvattingen. Ik verwacht dat er op termijn steeds meer snellere fietsers komen (vooral met ondersteuning) en dat het vanzelfsprekend wordt dat alle snelle fietsers vaak de rijbaan mogen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.

      Bovendien kost moeten afremmen van motorvoertuigen tijd en brandstof, en tijd is ook geld voor het bedrijfsleven dus zijn langzaam rijdende fietsers op een N weg een kostenpost.

      Bovendien is het slecht voor het milieu !!! als (zware) motorvoertuigen moeten afremmen en terug naar snelheid moeten accelereren op een weg waar ze eigenlijk zouden moeten kunnen doorrijden.

      Zo veroorzaak je met je millieubewuste fietsen ( waarschijnkijk onbewust ) ook nog dieselroet brakende accelererende (zware) motorvoertuigen. Wat jij niet uitstoot door geen auto te pakken, stoot je indirect in veelvouden uit als je met fietsen motorverkeer hinder......

      Lol...dat soort bewustwording zal het niet goed doen bij de fietslobby. Daarom geloof ik meer in de komst van e-motoren en andere niet fossiele brandstoffen dan dat fietsen de oplossiing is voor alles.

      Verwijderen
    2. De + 100 km (Vlaamse) file elke werkdag zowel 's morgens als 's avonds worden niet veroorzaakt door rijwiel(ist)en. En hoeveel liters brandstof en kilo's fijnstof worden daar verwerkt en opgewekt? De e-motoren gaan aan die stilstand niets veranderen. In Vlaanderen kijkt de politiek nu ook enkel naar de e-motoren, wellicht tot we helemaal stilstaan.

      Verwijderen
    3. Ook in België is er iets gelijkaardigd. In de praktijk blijkt dat zowat iedereen de snelheidsgrens als een absolute waarde ziet: waar je 50 mag, moet je 50. Wie trager rijdt, hindert het verkeer...
      En dan denk ik aan de woorden van een Gentse politiecommissaries bij het invoeren van de zone 30 in enkele straten: "het is niet omdat je 30 mag, dat je 30 moet. Als je 20 rijdt, is dat ook in orde."
      Enne, Quezzzt: waar komt de energie van die elektrische auto's vandaan, denk je? Of hoe wordt waterstof geproduceerd?

      Verwijderen
    4. Quezzzt, als je op deze manier maar lang genoeg redeneert, dan is altijd en alles de schuld van de fietser.
      Dat mensen als een idioot gaan accelereren, kun je moeilijk in de schoenen schuiven van een fietser.

      Met het woord 'zware motorvoertuigen' sla je wel weer een spijker op de kop. Waarom zijn die voertuigen eigenlijk zo zwaar. Met meer en vooral veel kleinere en lichtere voertuigen kun je ook veel spullen en materialen vervoeren. Op die manier hebben er ook nog meer mensen een baan :-)

      Een groot deel van de bestuurders van de motorvoertuigen zou trouwens gewoon kunnen gaan fietsen, als je bedenkt dat er in Nederland nog steeds enorm veel mensen afstanden tot 10km in een motorvoertuig afleggen.

      Brood dat je in een auto gaat halen, wordt bijvoorbeeld 2x duurder dan wanneer je met de fiets was gegaan. En dan tellen de parkeerkosten nog niet eens mee.

      Misschien moet ik maar eens een blogbericht gaan schrijven over 'Paardentractie'. De mensheid werkt namelijk nog maar heel kort met motorvoertuigen en de vraag is hoe lang we daar nog mee door kunnen gaan. Misschien zit er wel meer toekomst in het verleden, dan veel mensen durven te denken en/of te dromen.

      Verwijderen
    5. Quezzzt is eigenlijk een als fietser vermomde belangenverdediger van de autolobby ;-)

      Verwijderen
    6. Lol nee Jan, ik haal de boodschappen meestal met de e-bakfiets, bring de kinderen naar school met de e-bakfiets en rijd regelmatig naar werk met de velomobiel. Dat is de bulk van mijn verplaatsingen en dat is dus heel vaak toch per fiets. Autorijden doe ik serieus echt heel weinig. Mijn vrouw scheurt wel met de Panda stad en land af.....

      Ik doe enkel niet aan fietsvakanties maar wie weet wat de toekomst brengt.

      Waterstof wordt zover ik weet geproduceert met electriciteit. En electriciteit kun je op een aantal manieren bekomen, zowel vuil als relatief schoon. Je kunt zelfs zoals in Duitsland s'nachts nutteloos draaiende windmolens ( produceren s'nachts een stroom overschot dat niemand gebruikt, en ook niet kan opslaan ) inzetten om waterstof goedkoper te produceren.

      Alleen....nu nog betaalbare auto's en infrastruktuur maken die er wat mee kunnen.

      En nee banden stof en rem stof kom je niet vanaf in dit mensenleven. Al kan het remstof met electrische voertuigen sterk worden gereduceerd. Die kunnen immers remmen/accu's regenereren op de motor...

      Verwijderen
  7. Moesten we het vermogen van de wagen koppelen met het IQ van de bestuurder zou er al veel opgelost zijn. En dan zou iedereen bewonderend kijken naar mijn "voituur" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De twee vraagtekentjes waren eigenlijk een duimpje omhoog :-)

      Verwijderen
  8. Mag ik wat tegengas geven?
    Hoe hard er op die brug gereden mag worden weet ik niet maar ik neem aan 50. Ik heb zelf een Quest, ik ken de reacties wel en weet dat velen niet weten waar een velomobiel mag komen en waar niet. Ik ga er vanuit dat mensen jou hier niet voorbij kunnen en er inderdaad 50 gereden mag worden, anders slaan de reacties werkelijk nergens op.
    In deze situatie snap ik de reacties dan erg goed. Jij wil niet achter de studenten fietsen omdat die langzaam rijden dus ga je tussen de auto's rijden. Wat de studenten voor jou zijn ben jij voor automobilisten! Dat je slecht wegdek mijdt snap ik maar als je langzaam rijdt, is het slechte wegdek daar dan nog zo een probleem (ken de situatie niet)?
    Wat betreft langzamer rijden na claxonneren, dat vind ik niet erg netjes. Stel je voor dat jij belt naar fietsers om ze in te kunnen halen, zou jij niet getergd zijn als ze afremmen om je een hak te zetten? Ik zou er zeer geĂŻrriteerd van zijn.
    Ook ik rijd wel eens tussen het gemotoriseerd verkeer maar wat mij betreft is doorrijden dan het devies...
    Nogmaals; wat ik schrijf is gebaseerd op de aanname dat er 50 gereden mag worden en jij niet ingehaald kan worden, mocht het anders zijn dan is mijn tekst niet, of minder, van toepassing.
    Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst: het was spitsuur. Dan rij je geen 50. Twee: ik wachtte op deze reactie ;-) Je hebt namelijk wel ergens gelijk, dat ik hetzelfde gedrag vertoon waar ik me bij anderen aan stoor. Ik was me daarvan bewust, maar wilde iemand anders dit laten opmerken (stout, he).
      Ik ben ook niet op slag trager gaan rijden, zoals je kunt lezen. Eerst reed ik gewoon door (een brug op kan echt niet sneller en het gaat maar over goed 100m), maar de man bleef claxonneren en aandringen. Actie roept reactie op, logisch toch. Hoewel ik die route meestal vermijd, weet ik dat de auto's voorbij de brug moeten aanschuiven. Haast haalt daar niets uit. Het ging ook bergop. Een keer boven aan de brug, gaat de snelheid echt wel omhoog, naar +40.

      Het staat ook in schril contrast met mijn ervaringen in Frankrijk: zelfs op een lange helling wordt daar geduldig gewacht achter de fietser. Ik herinner me van vorig jaar dat ik nog maar goed de grens over was en ik had het alweer aan de stok met een automobilist. Zal ik toch maar verhuizen naar het warme zuiden?

      Verwijderen
  9. Hallo Jan,

    Je bericht maakt weer heel wat los! Begrijpelijk, ook ik rijd nog regelmatig auto, en kan me wel eens storen aan het gedrag van medeweggebruikers. Veel last van fietsers heb ik niet, ze rijden hier nauwelijks. Wat betreft het verkeer hinderen/ophouden ben ik de lokale kampioen met de Strada, zeker in de klimmen hangen er vaak ongeduldige auto's achter me, die door onoverzichtelijke bochten of aankomende tegenliggers zich duidelijk zitten te verbijten. Maakt mij niet veel uit, de plaatselijke bevolking weet het ondertussen wel, in discussie gaan met mij helpt niets, enkelen hebben het geprobeerd, maar worden enkel nog meer gefrustreerd omdat ik werkelijk overal een antwoord op heb waar geen speld tussen te krijgen is. Veel keuze heb ik ook niet, er is maar 1 weg om te volgen hier, Rijksweg 13, en die heeft op een paar korte stukjes na, geen fietspaden. Enkel rond de tunnels ligt de oude weg die nu als fietspad dient, en die ik met de Strada nooit gebruik. Vaak slecht asfalt, veel losse stenen, en vaak takken en dergelijke die van de helling gevallen zijn en veel te lang blijven liggen voor de wegbeheerder ze opruimt.
    Daarentegen word ook ik in de Strada regelmatig gehinderd door auto's, maar al te vaak moet ik afremmen als ik in een afdaling een auto inhaal, of als er weer eens een auto "vlot" de weg opgaat vanaf een oprit terwijl ik er aan kom.
    Niet te veel van aantrekken, en gewoon m'n ding blijven doen, dat houd het langste vol.......
    Verder heb ik hartelijk gelachen om de opmerking van Dani, zeer scherp! Zouden ze inderdaad moeten doen, het IQ koppelen aan het vermogen EN de afmetingen van de auto, dat zou een heel wat beter straatbeeld opleveren!
    Dat over die uitstoot is inderdaad zever, precies zoals Ronny opmerkt, ook in Noorwegen word de meeste uitstoot vooral in de winter veroorzaakt door mensen die hun auto's zonder schaamte een kwartier tot twintig minuten voor aanvang van de rit stationair laten "warm" draaien, niet omdat ze zo bezorgd zijn over de motor, maar gewoon om de coupé warm te hebben voor ze plaatsnemen..........
    Duidelijk een volk met teveel geld, die Noren!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, ik vermoed dat de situatie vooral héél herkenbaar is. Zoals we bij de Fietsersbond vaak zeggen: conflicten en ongevallen zijn meestal het gevolg van onaangepaste infrastructuur. In dit geval betekent dat een erbarmelijk en te smal fietspad. Zoals ik al voordien zegde: deze route vermijd ik meestal, precies omwille van die toestanden. Als ik boodschappen wil doen op weg naar huis, dan moet het wel.
      Een tweede reden voor zo'n toestanden: we zijn met veel te veel (tegelijk) op de weg.
      En neen, ik maak me er echt niet meer druk in. Daar wint niemand iets bij. Zen is de attitude. Nou ja, indien een gestresste autobestuurder blijft aandringen, dan krijgt hij wel een reactie.

      Verwijderen
    2. Adri, in de winter je motor stationair laten warmdraaien is zelfs heel erg ongezond voor de motor. Het is zowat het slechtste dat je kan doen. Maar alles voor een warme coupé he.

      Verwijderen
    3. Waarom is dat slecht? Rustig warm worden lijkt mij altijd beter dan snel tijdens de rit.
      Sander

      Verwijderen
    4. Sander, een motor onbelast laten draaien is niet waar die voor ontworpen is. Rustig aanzetten, niet teveel vermogen gebruiken, is altijd het beste. Zo wordt de energie die de motor levert tenminste ook nuttig gebruikt. Zo leerde ik het toch.
      Een onbelaste motor betekent blijkbaar een onvolledige verbranding en dus ongezond, zowel voor de motor zelf als voor de omgeving. Hoe dat nu zit, met alle elektronica en sensoren erbij, dat weet ik echt niet.

      Verwijderen
    5. Hoe het helemaal in elkaar steekt weet ik ook niet meer. Maar het beste is om met een koude motor direct rustig te beginnen rijden. Zo gaat die ook sneller opwarmen maar het had ook met de smering te maken, die zou slechter zijn bij stationair laten draaien. Het zou veel te maken hebben met, zoals Jan al aanhaalt, de onvolledige verbranding. Direct vol gas de straat opstormen is ook heel slecht, de kan de motor zo, letterlijk, direct omzeep helpen.

      Verwijderen
    6. Onvolledige verbranding veroorzaakt zuren in de motor die net na de koude start nog niet is beschermd is door een oliefilm. Als de oliefilm dan weer het carter inzakt na stoppen van de motor krijg je corrosie van de door het zuur aangevreten delen.

      Maar dat is een heel erg langdurig proces, eigenlijk alleen interessant voor autos die nog zouden moeten doorijden met dezelfde motor na ~2 ton op de teller. Die auto's rijden meestal in het buitenland of zijn al geheel of gedeeltelijk gedemonteerd. Op zich is het natuurlijk wel "duurzaam" je auto heel te houden voor andere gebruikers opdat die dan geen andere geproduceerde producten hoeven kopen. Maar aan de andere kant rijd een oudere, vuilere en inefficentere auto ook veel langer rond.

      Overigens is het eerste wat sneuvel je uitlaat als je korte afstanden rijdt en je motor onbelast warm laat lopen. Ik weet er alles van want toen ik nog met de auto naar werk reed ( 5 km lol ) sneuvelde de uitlaat om de 2 jaar wat een behoorlijke kostenpost is :-)))

      Ook daar weer zijn electrische autos toch een uitkomst....in ieder geval transitie oplossing tot er wat beters komt.

      Verwijderen
  10. Het grootste voordeel van een velomobiel is voor mij niet de snelheid maar het feit dat ik droog en comfortabel zit en weinig last van der kou heb. Als het glad is glij ik niet onderuit en als ik boodschappen ga doen kan ik bijna alles in mijn fiets kwijt. Voor mij persoonlijk is dat belangrijker dan de snelheid die je met een velomobiel kan halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooiste ervaring afgelopen maand: Dikke BMW toeterend achter mij ter hoogte van Maria ter Heide op de Bredabaan. Al toeterend mij snel even inhalen om vervolgens 30 meter verder te moeten stoppen voor het rode licht. En toen stapte hij uit en begon te tieren. Toen hij zich omdraaide om naar zijn auto te lopen, kon hij nog net zien dat hij het groene licht gemist had. Kon hij 4 minuten extra wachten. Ik ook, maar had er gedurende die 4 minuten wel lol aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als er zo´n iemand achter mij rijdt dan stop ik gegarandeerd. Ik heb het al meerdere keren gedaan, gewoon midden op de weg stoppen en uit mijn Quest klimmen. Als je het op een plek doet met een middenberm kan hij er ook niet langs en het uitstappen en naar hem/haar toelopen is al een actie die ze never nooit verwachten. Ik heb zo al 3 keer een gesprek aangeknoopt en de situatie uitgelegd. De mannen wisten totaal niet wat ze aanmoesten toen ze ineens niet meer in hun veilige auto onderweg waren maar face toe face aangesproken werden. Het werkt echt!

    Ik fiets binnen de bebouwde kom praktisch altijd tussen de auto's. Ik heb op het fietspad al teveel gevaarlijke situaties meegemaakt met auto's die ineens afslaan of uitritten waar ineens auto's uitkomen enzo.

    gr,
    Jan van Steeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heel herkenbaar Jan... dat heb ik met de auto ook vaak gedaan. Mijn vrouw heeft jaren rijles gegeven en wij reden ook privé met deze auto. Waarschijnlijk het zelfde soort mensen welke dan gaan bumperkleven of toeteren als je een seconde later wegrijd bij de stoplichten.
      Vaak genoeg stapte ik uit de auto om te vragen of er problemen waren en dan zijn ze niet thuis..

      Verwijderen
  13. Jan,

    Wat heb je toch een schitterende blog! Lees altijd met veel plezier wat je schrijft.

    Voor wat betreft toeteren en foeteren, de maximum snelheden in de bebouwde kom en op provinciale wegen liggen eigenlijk te hoog daar de meeste gemotoriseerde weggebruikers dat maximum dan ook minimaal willen halen. En dat terwijl een wat lagere snelheid (35 in plaats van 50) op de meeste ritten nauwelijks invloed op de gemiddelde snelheid/totale reistijd zullen hebben.

    Zelfs in de echtelijke wagen verbijt mijn partner zich vaak over het feit dat ik met een 104 km/u over de snelweg "sukkel" daar waar je 120 en 130 mag (NL). Terwijl dat verschil in snelheid op de meeste ritten die wij maken slechts 3 tot 5 minuten tijdswinst opleveren (want op die trajecten mag je slechts een deel harder dan 100 km/u). En dan heb ik het nog niet eens over een minder slechte wereld voor hen die op de achterbank zitten, lager risico's en lagere kosten........

    De meeste mensen weten het niet, willen het niet weten en ook ik ga zo af en toe over de schreef omdat meneer Zen even pauze heeft (zelfs in mijn ouwe trouwe alu Alleweder, shame on me!). Niets menselijks is ons vreemd, maar verlaging van de maximum snelheid in combinatie met wat opvallende wetsdienaren kan wonderen doen ;-)

    Groet,
    aiai

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Lang geleden, toen ik nog een auto had, stond de cruise control op de snelweg heel vaak op 104. Scheelde, behalve op echt lange afstanden, amper iets in tijd, maar het was wel veiliger en het verbruik lag zeker een liter lager. Maar het is zoals je zegt: de meesten willen het niet geweten hebben.
      Enne: bedankt voor de aangename woorden.

      Verwijderen
  14. (35 in plaats van 50) moet zijn (bijvoorbeeld 35 in plaats van 50).

    Groet,
    aiai

    BeantwoordenVerwijderen