Deze keer was het de Birdy die moeilijk deed: de fiets veranderde spontaan van versnelling, de derailleur klapperde voor- en achteruit en de ketting versprong over het grote voorblad. Kettingellende dus: er zaten schakels vast. Smeren hielp geen zier.
Dit, maar dan op veel plaatsen. |
De tweede oplossing: ketting eraf en een nieuwe erop. Maar: de ketting heeft er misschien 1000 km op zitten. Dat kan dan ook weer niet, want die moet veel langer meegaan.
Wat ik deed: de hele ketting spoelen met 'Kettenreiniger' en een harde borstel.
Er kwamen massa's vuil en roest van tussen de schakels. Spoelen en blijven spoelen. Het reinigingsmiddel ging er transparant op en kwam er als een bruine drab vanaf. Bizar, want zo op het zicht was die ketting behoorlijk proper.
Het is eigenlijk typisch voor die Birdy: de laaghangende ketting pikt alle vuil op. Net hetzelfde als bij een ligfiets met 20" wielen en een derailleur.
Nadien werd de kettting gesmeerd met (KMC) kettingolie. Die moet je enkele minuten laten inwerken: er zit in de olie een verdunner, zodat ze tussen de schakels kan dringen. Die verdunner moet je voldoende tijd geven om te verdampen.
Een test nadien maakte het verschil duidelijk: geen ongewild automatisch schakelen meer, geen verspringende derailleur. De Birdy doet het weer zoals het hoort en de ketting glanst als nieuw.
Kostprijs: een half uurtje reinigen, pakweg een deciliter reinigingsvloeistof en wat druppels olie. Ik verwacht wel dat de volgende winter het einde van de ketting zal betekenen.
Tijd voor een (tweedehands) Greenmachine?
BeantwoordenVerwijderenDie zijn niet vouwbaar. Dat is het hele idee van die Birdy.
VerwijderenEen Greenmachine is eerder te vergelijken met de Seiran. De Birdy heeft een ander toepassingsgebied: kan makkelijk mee op de trein.
Verwijderen