woensdag 3 augustus 2016

30.000

Het is misschien minder heroïsch dan wat die 300 Spartanen deden, maar in dit geval gaat het om kilometers. Kilometers die ik sinds december 2013 met de E-Orca aflegde.


30.000 kilometer

In mijn Orca zit geen fietscomputer, dus het klassieke beeld van de totaalstand kan ik niet tonen. De gps wordt gebruikt om de totalen te registreren, die dan op Garminconnect terechtkomen. Een rekenmachine doet de rest 

Er was niet één dag dat de Orca niet gebruikt kon worden. Ja, er waren af en toe wel defecten, zoals 
exploderende binnenbanden (opgelost)
scheurende steun van het zitje (vervangen)
falende ondersteuning (enkel in het prille begin)
lekke banden
Maar niets was van die aard dat de Orca niet gebruikt kon worden.
Onlangs kreeg de velomobiel nog een heel grondig nazicht, dus nu kunnen er nog heel wat kilometers bij.

De onderhoudskosten zijn ook erg laag. De grootste uitgaven waren voor zaken die ik wilde toevoegen (RAM-mount voor Garmin Oregon GPS, Cycle Analyst, tweede accu ...), maar die zijn niet echt noodzakelijk.
Bij de noodzakelijke kosten zijn dit de belangrijkste:
  • versleten banden vervangen
  • hier en daar een kogelkop
  • ketting (motorketting 2 keer vervangen, primaire ketting 1 keer)   
Er is één 'maar' bij: bij de aankoop rekende ik op tien jaar. Tien jaar eer de Orca vervangen zou moeten worden. Nu blijkt dat ik er zowat 12.000 km per jaar mee doe. Dat zou 120.000 km betekenen, indien het zo verder gaat. Is dat haalbaar?

De praktijk zal dat uitwijzen.

6 opmerkingen:

  1. Proficiat Jan! Mooie afstand op die relatief korte tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waarom zou 120.000km niet haalbaar zijn?
    De motor zal er misschien wat vroeger mee ophouden, of een nieuwe batterij, maar dat kan de pret niet bederven
    Enkel een aanrijding/ongeluk kan volgens mij een velomobiel tegenhouden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De motor bleek bij het onderhoud in onberispelijke staat: zelfs het meest belaste lager was nog als nieuw. Wat de accu betreft: het zou mogelijk moeten zijn om de cellen te vervangen, als het zover komt.
      Voor mij is de vraag vooral of essentiële delen, zoals het subframe, het zullen uithouden. Dat is praktisch niet te vervangen en moeilijk te herstellen. Anderzijds hoorde ik nog niet van een Versatile waar dat sneuvelde, dus ja: het moet wel lukken.

      Verwijderen
    2. 120000 km zou toch moeten lukken als er niks echt mis gaat. Ik rijd zelf met een Mango rond die intussen op 145000 km staat, en die heeft in het eerste jaar dat ik hem had toch het een en het ander meegemaakt (beginnersfouten). Hij heeft wel heel wat framebreuken gehad (4 stuks, nl elke lasnaad in het frame voor de stoel) en een keer een van de naaf getrokken freewheel. Voor de rest gewone slijtage eigenlijk. Momenteel zijn de trommelremmen zelfs nog origineel (niet de kabels, maar de remmen zelf), en ook de cassette op de tussenas is nog de originele. Ook de veerpoten zijn nog origineel, enkel aan 1 kant een nieuwe glijbus en wel al eens nieuwe veren erin nadat er eentje gebroken was. Het linkervoorwiel gaat ook al zo lang mee, de andere zijn al vervangen door een ongeval of slijtage, al zit het rechtervoorwiel ook al over de 100000 km. Batterijen (2 stuks, enkel voor verlichting): nog steeds de originele en nog geen merkbaar capaciteitsverlies (fiets is 8 jaar oud). Elektrische problemen: enkel 1 keer dat de kabel tussen de koplampen over was, waardoor er eentje niet meer werkte. Oh ja, en als ie echt lang in de regen staat dan gaan de 4 pinkers op :D

      Verwijderen
    3. Wel, Mark, dat wekt vertrouwen. Over een aantal jaren zal ik meer weten.

      Verwijderen