Gedurende de laatste rit van de voorbije velomobielreis merkte ik dat de led die aangeeft dat de boordspanning aan staat het niet deed. De knipperlichten ook niet en eigenlijk niets meer. De accu (12 V LiPo) gaf nochtans met drie van de vijf leds aan dat er nog voldoende energie zou moeten zijn.
Tja, onderweg kun je daar niets aan doen, behalve doorrijden zodat je voor donker thuis bent.
Gisteren keek ik het zaakje na. Het was snel duidelijk: op de stekker van de accu stond geen spanning. Geen of een slecht intern contact dus.
De accu werd opengemaakt.
De oorzaak was meteen zichtbaar: de connectie tussen het accupak en de aansluiting was gebroken.
Gelukkig was het zo eenvoudig: even opnieuw solderen, de boel weer monteren en er was opnieuw licht.
Aangezien het tegenwoordig nog donker is om 7u - mijn vertrekuur voor het werk -, heb ik maar meteen de lichtvin op de Orca gezet.
De lichtvin op de E-Orca |
Volgende taak: de tweede BuM Cyo Premium monteren. Het verschil tussen de vier jaar oude Cyo en de recente Premium-uitvoering is groot, vooral wat de breedte van de lichtbundel betreft.
Lichtbundel van de originele Cyo |
Lichtbundel van de Cyo Premium |
...Dus daarom merkte mijn vrouw correct op toen we jou kruisten tijdens onze wandeling in de laatste kilometer van jouw trip: "die heeft geen lichten" Je was inderdaad op het nippertje net te laat thuis want de zon was officieel al onder. ;-)
BeantwoordenVerwijderenAh ja, dat probleem heb ik ook gehad, verschillende keren zelfs, zowel met de originele VM batterijen als met de batterijen van de Chinese lichtkanonnen...........
BeantwoordenVerwijderenHet was altijd wel een voordeel dat ik 2 batterijen had voor de verlichting, heb ik nu nog in de QV, ik houd niet zo van dat soort verrassingen, en donker is het hier ook 's winters........;-)
Groeten, Adri.
En waar is zo'n lichtvin te koop??
BeantwoordenVerwijderenBij Flevobike... let wel: enkel geschikt voor de Orca! Wil je die voor een andere velomobiel gebruiken, dan zal je de verbindingen moeten aanpassen.
Verwijderen