vrijdag 1 december 2017

Temperatuur, energie en weerstand

Het viel me de voorbije dagen op: de temperatuur is tamelijk abrupt gedaald, tot net boven het vriespunt 's morgens. De eTangens bleeft thuis, want er was elke dag minstens kans op regen. In de praktijk werd dat: elke dag regen. Zoals in het vorige bericht vermeld: Orcatijd!


Normaal verbruikt de E-Orca op de woon-werkrit zowat 3 à 4 Wh/km in 'eco'-stand en 5 in 'normal'. Dat betekent dat ik in de laagste ondersteuningsmodus drie keer heen en weer kan naar het werk met één acculading. Deze week was het anders. Er waren dagen met windkracht 7, er was veel regen en de temperatuur maakte een duik. Hoe meer de temperatuur naar beneden ging, hoe moeizamer de Orca vooruit ging. In de praktijk: op het jaagpad ging de kruissnelheid van 35 à 40 naar 30 à 33 km/u. Daarbij ging het energieverbruik ook nog eens omhoog.
Eerst dacht ik aan een leeglopende band of zo, maar dat was niet het geval. Ik herinner me hevige discussies over hogere luchtdichtheid met lagere temperaturen, maar de verklaring van de laatste jaren lijkt me veel aannemelijker: hogere rolweerstand... Ook dochterlief vertelde me gisteren dat ze het lastig had op haar fiets. Het ging niet vooruit.

Gisteren was het dan, zoals in grote delen van Europa, helemaal prijs: sneeuw.



Sneeuw betekent dat niet enkel de rolweerstand toeneemt, maar het zicht vermindert ook fel en je moet er rekening mee houden dat remmen vaak niets meer betekent dan blokkerende wielen. Toch blijft het in zo'n velomobiel veel veiliger en knusser dan op een gewone fiets: je bent beschermd door het koetswerk en met drie wielen is het ook veel stabieler.

Een ander belangrijk element op zo'n ogenblik is de zichtbaarheid: zelf gezien worden. Toen ik op het werk vertrok, kreeg ik van enkele collega's de opmerking dat ze niet naast de Orca konden kijken. Dat was de verdienste van de lichtvin. Bij voldoende sneeuw raken de koplampen bedekt met een wit laagje. Een witte Orca zonder koplampen: prima camouflage in de sneeuw.

Dit was het begin: enkele uren later lagen de straten wit en was er overal file.
 

5 opmerkingen:

  1. Ik kan beamen wat je hier opmerkt Jan, deze week constant met vorst naar het werk gefietst. Laagste temperatuur was -7, dan gaat het inderdaad slecht vooruit: een fiets van 45 kg, met zware spijkerbanden, die dan ook nog Anti-Platt linten als inleg hebben. Ook de binnenbanden zijn nog steeds voorzien van Bike-On antilekvloeistof.......En ik heb geen ondersteuning en wel iets meer heuvelachtig terrein....kortom het waren redelijk zware trainingen deze week, maar toch 5x woon-werk gefietst, dat kon ik dan weer niet laten, want het was op de koude na wel prachtig weer!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt Adri? 45kg......waarom?

      Ben ik wel blij met mijn 25kg DF-je.


      Die lichtvin is inderdaad een mooie aanvulling/oplossing.

      Verwijderen
    2. Wel, Adri, ik begrijp je helemaal. De auto staat hier voor de deur, maar blijft werkloos tijdens de week. Het blijft, ondanks alles, leuker om met de fiets te genieten onderweg. De fysieke arbeid hoort daarbij.

      Verwijderen
    3. @Wim: Dat gewicht had ik al beschreven in mijn post:

      https://a3manh.blogspot.no/2017/10/de-eerste-5000.html

      De lege QV weegt 37 kg, en ik sleep circa 8 kilo spullen mee, dat maakt 45 kg. En dat was met de zomerbanden.....de spikes wegen nog iets meer en lopen een stukje zwaarder......
      Niettemin blijf ik genieten van het fietsen, het is zoals Jan zegt, de fysieke arbeid hoort erbij, net als de winters hier. En het word vanzelf weer zomer!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Ook ik krijg de Strada nauwelijks vooruit momenteel. De achterband speelt hierbij ook een rol. De wangen staan op scheuren en de band moet vervangen worden. Maar nu nog even de tijd vinden. En ik heb alleen nog maar een marathon tour liggen. De gaat de snelheid ook niet opkrikken.

    BeantwoordenVerwijderen