vrijdag 19 januari 2018

Varianten op de 'klassieke' velomobiel

Naast de nieuwe modellen van de gekende fabrikanten, Quattrovelo, DF..., zijn er recent verfrissende concepten opgedoken. De meesten zijn nog niet marktrijp - de markt is er misschien ook nog niet klaar voor -, maar de andere invalshoek lijkt me wel aantrekkelijk. Het lijkt erop dat de bedenkers van de onderstaande concepten de huidige velonauten links laten liggen: hun doel is meer het bieden van een oplossing voor mobiliteitsproblemen in de steden. Laat dat nu net het gebied zijn waar je met de meeste huidige velomobielen vooral niet wil komen. Dat ligt aan de velomobielen (laag, lang, grote draaicircel) en aan de eigenaars ervan, die vooral van snelheid lijken te houden.
Met de nieuwe concepten wordt gepoogd de markt open te trekken, wat tot nu toe niet leek te lukken.

Armadillo

Hij is al een tijdje gekend, de Armadillo, en ook als two-seater (prototypes). De cargoversie ervan draait al een tijdje mee. Onder andere DHL gebruikt deze in Almere.



De (ondersteunde) snelheid is beperkt tot 25 km/u, dus voor de traditionele velonaut allicht niet aantrekkelijk, maar als compact stadsvoertuig heeft de Armadillo ook wel zijn plek, vermoed ik.

Bekijk de mooie ophanging (doet aan Steintrikes denken), met instelbare vering.

Velove is erg open over de tests. Lees het oordeel na een jaar gebruik maar: het is duidelijk dat er nog werk aan is en waarom het concept is zoals het is.

In elk geval lijkt dit me een boeiende ontwikkeling.

Daarnaast zijn er nog twee Scandinavische concepten die stilaan verkoopbaar worden, telkens varianten op de klassieke velomobiel en telkens met vier wielen. Ook hier weer: de velonauten met Quests, Milans en DF halen er wellicht hun neus voor op, want ze zijn telkens elektrisch ondersteund en niet erg snel. Pedelecs hebben de markt stormenderhand veroverd, of we dat nu leuk vinden of niet. De ondersteuning is een sterk argument om de niet-fietsende medemens te overtuigen.

Mijn idee is dat dit helemaal niet slecht is: de bestaande velomobielmarkt is erg beperkt. De nieuwe concepten proberen een ander publiek te bereiken, namelijk automobilisten in dichtslibbende steden.

Podride

De PodRide is het resultaat van het denkwerk van één man. Aantrekkelijk voor de man in de straat is dat dit concept qua uiterlijk heel sterk doet denken aan een auto.

Het promofilmpje op een BMX-parcours is ondertussen al gekend, maar blijft leuk. Dit is iets wat je met pakweg een Quest niet hoeft te proberen.



De vorm is geen toeval, want de hoogte zorgt bijvoorbeeld voor een makkelijke instap. Laten we eerlijk zijn: om in een DF, WAW en dergelijke te raken, is toch wel wat lenigheid vereist. Dat geldt nog meer voor het uitstappen. De bagage is ook niet makkelijk bereikbaar. Dat is met die nieuwe modellen wel even anders!

PodBike

Zou het toeval zijn dat de naam zoveel op die van zijn Zweedse broer lijkt? De PodBike oogt veel gestroomlijnder, meer hi-tech ook, met naafmotoren in beide achterwielen.


Podbike: futureproof mobility from Podbike.com on Vimeo.


De ontwikkeling staat ook al heel wat verder, want deze zou nog dit jaar op de markt komen. Eerst enkel in Noorwegen, dan in Scandinavië en tenslotte in de rest van Europa.

Verrassend: de geschatte prijs zal 4500 euro bedragen (exclusief BTW). Dat is heel erg weinig voor een ondersteunde velomobiel.

10 opmerkingen:

  1. met name de stabiliteit en rijkwaliteiten van de Podride blijven me elke keer weer verbazen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van het opgesomde rijtje maakt de laatstgenoemde podbike verreweg de meeste kans.
    Dit is bij uitstek het vervoermiddel om ook de automobilist enthousiast te krijgen.
    Er zijn toch wel enige vraagtekens: hoe effectief is de luchtdoorlaat in de cabine als in de zomer de zon er vol op staat,en wordt de podbike ook ondersteund tot b.v. 45 kilometer per uur? Ik volg dit project in ieder geval met meer dan gemiddelde belangstelling.

    Greenmachinist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent zeker niet alleen! Er is duidelijk werk gestoken in een aantrekkelijk uiterlijk. Maar aangezien er nog geen rond rijden, zijn er geen praktische ervaringen te lezen/zien. Hoe de PodBike zal presteren, valt dus af te wachten. Anderzijds: als je kijkt op welke basis de meeste mensen een auto kiezen, spelen praktische argumenten amper een rol. We zijn misschien wel te kritisch.

      Verwijderen
  3. Die podbike gaat totaal mislukken als het blijft bij een doorzichtige kap over de rijder heen plaatsen. Wij hebben al problemen met niks kunnen zien in de regen met kleine viziertjes die dan opengeklpat moeten worden !

    Hoe kan het toch dat ze zoveel teijd en energie steken in het voertuig en dan totaal niet nadenken over de bruikbaarheid in praktijk ??? Als je het ding moet laten staan in de regen deugt ie niet.....kan dan ook nooit een verkoop succes worden.

    Je kunt ook bij de meeste kunststoffen ook niet zomaar een ruitenwisser gebruiken, die bekrast in no time de kap dat je niks meer kunt zien. Kunststoffen die minder krasgevoelig zijn zijn meestal fors zwaarder en duurder.

    Leuk technisch platform, maar zonder praktische bruikbaaheid gefaalde techniek. In principe is dat vast oo 1 van de redenen waarom velomobielen nie theel populair zijn, behalve de prijs : het blijven fietsen en je krijgt tot nu toe ook in ene velomobiel water en/of koude lucht in je gezicht. Veel automobilisten hebben daar geen trek in.....die zitten warm en droog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, je bent alvast geslaagd als doemdenker ;-)
      Waarom zo weinig gekeken wordt naar ruitenwissers? Misschien wel hierom: https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
      Terzijde: in de Orca hoef je ook geen vizier omhoog te klappen, maar helemaal droog blijf je ook niet. Stuur eens een mailtje naar de bedenker en vraag of hij er al mee in de regen gereden heeft. Ik heb er geen flauw idee van. 'Bruikbaarheid in de praktijk' betekent wel meer dan een ruitenwisser: er is een heel korte draaicirkel, vier wielen (stabiliteit), comfort, laadruimte ... In elk geval: het is een verfrissende benadering naast alle bestaande modellen die ook vooral op één doel gefocust lijken. Ze zijn zo goed als allemaal vooral bedoeld om snel te gaan.

      Verwijderen
    2. Jan dit is allemaal niet nieuw.....jij kent ook nog wel de EVO-R en hoe het dat model is vergaan en waarom. Jij kent of kende mensen die ermee reden op het Gentseliggers forum en de specifieke problemen die zij hadden met felle zon, regen en andere weersinvloeden. Ik weet het nog en ben daar jaren al niet meer geweest ( NL-ligger )

      Sommige versies daarvan hadden zelfs een ruitenwisser en krachtige ventilator in de bodem. Maar dat model is gestopt terwijl het net als heel moderne velomobielen erg snel was.

      Nou kan het best dat een andere fabrikant een technologie van de grond krijgt waarmee anderen faalden. Wellicht er van geleerd hebben en hun voordeel mee doen. Maar ik zie niet dat ze die problemen onderkennen en er wat op gevonden hebben. Daarom ben ik skeptisch.












      Verwijderen
    3. Arjan, dat is inderdaad mogelijk. Ik ga ervan uit dat wie een nieuwe velomobiel ontwikkelt zijn geschiedenis kent. Het aandampverhaal hoorde ik van verschillende Evo-eigenaars. Het is dus zeker niet uit de lucht gegrepen. We zullen zien waar dit eindigt. Er zitten in elk geval enkele mooie technische oplossingen in, o.a. de kettingloze aandrijving. Wait and see. De Noren zullen de eersten zijn om het model te testen, dus als het ding snel aandampt, zullen ze het heel snel merken.

      Verwijderen
  4. Of alle antwoorden al ingevuld zijn door Podbike weet ik niet, voorlopig gaat de eerste voorgesteld worden op vrijdag 26 januari, in Sandnes. Als voorinschrijver heb ik ook een uitnodiging ontvangen, maar het past ons niet om er heen te gaan.
    Er is wel vermeld dat dit nog steeds niet de produktieklare versie zal zijn, er word nog steed doorontwikkeld. In de loop van 2018 zullen er in de buurt van Sandnes/Stavanger 10 Podbikes getest worden in de dagelijkse praktijk, daar gaat het Podbike team ongetwijfeld veel van leren, en zullen er ook wel aanpassingen volgen.

    Verder heb je gelijk Jan, de ondersteunde velomobielachtigen zijn de oplossing voor dichtslibbende steden, en wat betreft die ondersteuning tot 25 km/u zie ik geen problemen, de Orca heeft dat ook, en dat weerhoudt niemand ervan om er een aan te schaffen. Dat weet jij ook........
    Podbike zal dat ook hebben, plus een begrenzing op 60 km/u bergafwaarts, maar ook daar zie ik geen probleem.
    Nu kom ik de winter door met een QV die 50 kg op de schaal zet en superzwaar loopt door de spijkerbanden met anti-plat inleglinten, een Podbike met ondersteuning zou me gemiddeld sneller op het werk brengen denk ik, mijn gemiddelde snelheden in de winter zijn echt laag!
    Desondanks blijf ik fietsen, ik doe het zo graag, en als volgend jaar de Podbike leverbaar is zullen wij er als een van de eersten eentje thuis hebben. Dan gaat Adri die zeer waarschijnlijk ook 1 of 2 keer per week gebruiken om op z'n werk te geraken............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, Adri, dan kunnen we weer uit eerste hand ervaringen lezen. Maar: het duurt nog wel even en je hebt jouw schitterende QV ondertussen ook.

      Verwijderen
    2. Helemaal waar Jan, en we gaan weer richting betere tijden, als de spijkerbanden weer gewisseld kunnen worden voor de Shredda's zal het allemaal weer wat vlotter gaan lopen.......

      Verwijderen