zondag 11 februari 2018

Details

Ik ben echt niet de enige die over meer dan één fiets beschikt. Voor sommigen is dat moeilijk te geloven, maar het is echt zo.
Elk van die fietsen heeft een eigen doel. Dat houdt in dat ook de onderdelen op elke fiets dat specifieke doel dienen.

Vorig jaar was de Heinzmann pedelec een nieuwe in de stal. Naast het herstelwerk (falende remmen en ondersteuning) waren er nog wat zaken die aandacht en eventueel vervanging nodig hadden.

Zo zaten er pedalen op die niet echt pasten: links en rechts verschillend en op de rechter pedaal zat een irritante bult. Dit is echt een ontwerpfout!


Hoe onopvallend het ook mag lijken: elke keer als ik op de fiets stapte, stoorde dit me. Het zorgde ervoor dat mijn rechtervoet telkens wat meer naar buiten moest staan, waardoor ik niet met de hele breedte van mijn voet op de pedaal kon duwen. Zoiets beïnvloedt de Q-factor (breedte tussen de pedalen) en dus het rijcomfort. Weg ermee!
Voor sommigen is dit overdreven, maar mij stoorde het elke keer.

Het aanbod aan pedalen is enorm. De Heinzmann is bedoeld als stads- en toerfiets. Niet voor echt lange afstanden - een bukker is eerder een marteltuig voor wie een ligfiets gewoon is -, maar dagtochtjes of toeren in gezelschap horen bij de mogeljikheden. Dat betekent dat op deze fiets geen klikpedalen moeten komen. Het is ook geen terreinfiets, dus pedalen die vol modder nog grip moeten bieden, zijn niet nodig. MTB-pedalen gebruik je met schoenen met dikke zolen, waardoor je geen last hebt van het kleine contacoppervlak: niet geschikt voor een toerfiets.

Toerpedalen dus. Daarop heb je een groot vlak, waardoor de druk op de voetzool verminderd wordt. Liefst wil ik pedalen die degelijk zijn: goede dichtingen, stevig gelagerd en comfortabel.

De korte zoektocht eindigde bij een setje van Contec. Nylon body, CroMo as, industrielagers en RVS antislip toplaag: dit zou heel lang mee moeten gaan.


Het resultaat is zoals zo vaak: het gaat maar om pedalen.


Je merkt niet dat ze er zijn, dus ze storen niet, in tegenstelling tot wat er voordien op zat.

13 opmerkingen:

  1. Prima Jan. Maar zelf zou ik -mits goed draaiend- het ding van boven ff flink met de haakse slijper bewerken :-) Weggooien kan altijd nog. Nu houd je twee pedalen over, consuminderen zeg ik!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probleem is: het zijn twee verschillende pedalen. Ik wil het wel even bekijken, maar de verwachting is dat de kogellager te omvangrijk is om weg te slijpen. Nu, ja, er is niets aan verloren, dus ik kan het proberen.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat het de drie stalen bloktandjes zijn als ik het op je (trouwens weer uitstekende) foto zie. Die zit(ten) ver genoeg van de as en lagers af zodat de lagers er niet door opwarmen. Maar ik geef toe, verschillende pedalen voorkom ik natuurlijk zelf ook liever.
      Wat mij alleen zo betreurt te lezen vaak is die kennelijk zaligmakende tendens van ligfietsers om nieuw te kopen. Of overbodige gatgets als een zakmes achtige toestand om je sleutels in te bewaren...
      Alsof de uitklapbare multi-gereedschap niet altijd uit elkaar valt door het loskomen van de schroefjes rammelend over de keien!

      Verwijderen
    3. Eh dat is 'gadgets' geloof ik maar gatver dus ;-)

      Verwijderen
  2. Een fiets wordt meestal geleverd met een goedkoop standaard pedaal en zadel zodat je er in elk geval op kan wegfietsen. Het zou zonde zijn als er een kwalitatief goed pedaal op zou zitten want ieder heeft zijn voorkeur voor zijn eigen systeem. Platformpedalen, verschillende soorten kliksystemen, etc. Je kan deze pedalen inleveren bij de kringloop, dan belanden ze ooit wellicht op een roestige stationsfiets, waar ze thuishoren. Ik zou me geen schuldgevoel laten aanpraten. Het is niet alsof je een auto wegwerpt in de ruimte of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou al heel erg moeten lukken om precies de gewenste pedalen te vinden via een recyclagekanaal. Daarbij kan ik zeggen dat ik meestal eerst wel grondig nadenk over wat op welke fiets hoort. Tot nu toe valt dat erg mee: alle pedalen die ik aankocht, zitten nog steeds op de fietsen waarvoor ze bedoeld waren. Geen schuldgevoel dus. Temeer omdat zowel de trike als de pedelec 'gerecycleerd' zijn: het zijn geen nieuw gekochte consumptieartikelen ;-)

      Verwijderen
    2. Nee, daar heb je ook helemaal gelijk in Jan. Met je omschrijving van "bobbel" op het pedaal heb ik me misschien wat in de war laten brengen. Het gaat dus feitelijk om de diktes van de twee pedalen die verschillend is. Dat is i.d.d. zonde tijd om veel moeite in te steken. Dat geldt niet voor gadgets die je over de post zou moeten bestellen trouwens en waar je net zo goed de helften van een al uit elkaar gevallen multitool voor kunt gebruiken!

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vergeet niet dat om iets tweedehands te kunnen kopen, iemand het ooit nieuw heeft moeten aanschaffen. Als iedereen alles alleen tweedehands zou kopen, dan wordt er niets meer geproduceerd. Het lijkt me ook omslachtig eerst op zoek te moeten naar een waardeloos prul van een multitool zodat die uit elkaar valt zodat ik het kan ‘recyclen’. Ik heb één keer een goede multitool gekocht en die is nooit uit elkaar gevallen. Die gebruik ik nog steeds met veel plezier. Je kan ook goedkope rommel kopen, dat komt vrij snel terecht op de afvalberg. In het kader van het milieu vind ik het lovenswaardig dat jullie gewacht hebben totdat er een tweedehands e-Orca en DF op de markt kwam. Maar als iedereen een tweedehandse koopt, dan zijn Flevobike en InterCityBike binnen de kortste keren over de kop. De know-how om deze fietsen te onderhouden en reserveonderdelen zijn dan ook weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De "tweedehands Orca" van Jan is een nieuwe Belle, ook de mijne heb ik nieuw gekocht (wel de eerste nieuwe en ik moest er evengoed nog eerst de kettingloop recht van maken).
      Overigens kan Teveel verkoop van nieuw ook een daling van de verkoopprijs bewerkstelligen.
      Zo herinner ik me iemand die jaren per definitie een nieuwe Quest kocht, dat heeft de prijs van een 2dehands flink omlaag gebracht lijkt het nu. Maar ook het prijsverschil nieuw-tweedehands zo groot gemaakt dat het haast wel negatief voor de verkoop van nieuwe Moet uitpakken!

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  5. Het nadeel van het door jouw beschreven maar niet eens geteste gadget is dat je iets bestelt waarvan je geen idee hebt van de deugdelijkheid ervan. De multitool die bij mij uit elkaar viel is van het merk 'Bahco'. Ik bedoel maar.
    Liefhebbers om je gadget te testen met de voordeursleutel van je huis er aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Mick, dat is een aanname van jou. Voordat ik iets bestel doe ik gedegen onderzoek naar reviews van een product. Ik kan het 'gadget' iedereen aanraden die door de leeftijd last heeft van krachtverlies in de handen. Het is veel makkelijker om een deur van het slot te krijgen met een Key|Smart. Verder zorgt het ervoor dat de zakken van je jas en broek heel blijven. Dus ik vind het een nuttig product.

      Verwijderen