vrijdag 13 april 2018

Velomobiel, maar anders

Ik had hem al zien staan bij Fietser.be: een raar bakje. Hoog, breed, helemaal anders dan het beeld dat we hebben van een velomobiel, maar toch: het is er ook eentje.


Brecht zei meteen: vergeet je beeld van een velomobiel. Dit is een transportmiddel voor de stad, om te cruisen.

Hij heeft op de blog van Fietser een verslag gepubliceerd. Dat is vrij uitgebreid: zowel de techniek als rij-ervaringen komen erin aan bod.

Foto: Fietser.be
Wat meteen opvalt, is dat niet enkel de buitenkant afwijkt. Ook het interieur is helemaal anders dan we gewoon zijn.


Lijkt me een leuk bakje om eens te testen en - zoals Brecht zegt - prima als overdekt bakfiets-equivalent. Dit is pas een stadsvelomobiel!

Juist: ja, je ziet de vloer eronder. Geen nood: achter het zitje is een ruime koffer en zelfs een tweede zitje is beschikbaar. Ik zei het al: de ELF is ontwikkeld met een heel ander gebruik in het achterhoofd.

8 opmerkingen:

  1. Leuk ding die ELF. Lijkt me super zoiets een week of wat te proberen in de dagelijkse praktijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul, dat lijkt me ook. Een velomobiel om te onthaasten. Niet als een razende Roeland over de fietspaden (of wegen) sjezen, niet foeteren op die slome fietsers, geen gezeur over dat zo'n ding gevaarlijk is omdat je het niet ziet. Je kent het wel... Lekker relaxed van A naar B, vriendelijk wuivend naar de passanten.

      Verwijderen
  2. Tenzij het ding elektrische ondersteuning heeft, is dit een kansloos geval. Maar gelukkig is mijn mening net zo veel waard als de uwe...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk is die ondersteund. En er zitten maar liefst twee accu's in (500 en 750 Wh). Zoals Brecht het schrijft: dat is ook nodig, want aan 30 km/u levert de motor 500 W. De ELF valt zeker niet te vergelijken met de velomobielen die wij kennen, maar spreekt wellicht een ander publiek aan?

      Verwijderen
  3. Buiten de bebouwde kom te traag op de weg? Binnen niet? Hoe hard kan dat ding dan?

    Ding is 1,3 breed, dus ook op de brede fietspaden kom je niet langs de paaltjes, ook al mag een fiets 1,5 breed zijn. Al lijkt het ding groot genoeg om een accuslijptol mee te nemen, dat scheelt dan weer.

    Ik zie niet helemaal het voordeel van dit ding. Wellicht dat je hem als fiets / brommer mag parkeren en op die manier onder parkeergeld uitkomt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De voordelen die ik zie: er is plaats voor een passagier, er is een 100 W zonnepaneel, er is veel bagageruimte en er zal niet kunnen geklaagd worden over hoe gevaarlijk laag en onzichtbaar hij is ;-)
      Ik kan me voorstellen dat een reisje langs jaagpaden aan een gezapig tempo (25 km/u) best ontspannend kan zijn hierin.

      Verwijderen
  4. Jan, je zou de lezing van Allert van Velomobiel over al deze nieuwe vierwielige velomobielen gisteren op de ALV prachtig hebben gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Belle, een mens kan niet alles hebben. Ik genoot gisteren van de verkenning van een ritje in de Vlaamse Ardennen. Daarover meer in een volgende post. Maar ik twijfel er niet aan dat Allert boeiende zaken te vertellen had: hij weet waar hij het over heeft.

      Verwijderen