donderdag 26 juli 2018

eTangens bevalt me wel

Vorig jaar in oktober kwam een kranig oudje in huis: de Thorax Tangens dateert van 2004. Na wat noodzakelijk en achterstallig onderhoud (de remmen deden niets) en het inbouwen van een motor was de trike weer klaar voor gebruik.



Ondertussen is het half juli en in de voorbije maanden ging eTangens onder andere mee op reis, naar Zuid-Frankrijk.


Viaduc de Fades, Auvergne
Op de teller staan sinds de aanschaf ongeveer 2700 km. Veel is dat niet, maar als je rekening houdt met het feit dat het niet de enige fiets in huis is en dat de E-Orca nog altijd met voorsprong de meeste kilometers aflegt, is het toch niet min. Het zijn bijvoorbeeld heel wat meer kilometers dan wat ik reed met de Heinzmann pedelec, die op hetzelfde moment erbij kwam. Dat is ook logisch: een trike is veel comfortabeler dan een bukfiets, zelfs indien die met vering en vette banden uitgerust is.

Na die tijd kan ik al wat voor- en nadelen opsommen.

Pluspunten

  • Ligt als een blok op de weg. De grote spoorbreedte (87 cm) maakt de Tangens onwrikbaar. In de Pyreneeën moest ik in haarspeldbochten amper vertragen. De stabiliteit is verbazingwekkend.
  • De constructie is oerdegelijk: de trike is veertien jaar oud, maar lijkt slechts twee of drie jaar. Zowel de uiterlijke als de mechanische slijtage zijn erg beperkt.
  • Vering voor (elastomeerblokken) en achter (veer en demper) maken het rijden tot een 'vliegend tapijt' beleving. Zelfs de Orca verbleekt ernaast.
  • Zeer goede bagagedrager: laag (naast het achterwiel) en zo ver mogelijk naar voor. Ook dat draagt bij aan de stabiliteit als je bagage meehebt.
  • Prima stuursysteem (zelfde principe als bij een velomobiel met tankbesturing): erg precies en toch niet zenuwachtig.
  • Het rijcomfort is echt top: zithouding, vering, stuureigenschappen... zijn afgestemd op toergebruik.
  • De elektrische ondersteuning is een ideale toevoeging aan de Tangens. Dat stellen ook de weinige andere (vooral Duitse) eigenaars, die net hetzelfde deden.
  • De versnellingsverhoudingen zijn prima gekozen.
Minpunten
  • Hier merk je dat de Tangens al een ouder ontwerp is. Het zitje is niet instelbaar. Punt. Noch de helling, noch de plaats ten opzicht van voor- en achterwielen zijn te wijzigen. Past het niet, dan heb je pech.
  • De spoorbreedte zorgt voor een sublieme stabiliteit, maar maakt de fiets erg breed: buitenbreedte bedraagt een forse 93 cm.
  • Zwaar. Ik heb hem nog niet gewogen, maar het zou me niet verwonderen dat de Tangens - zonder ondersteuning - 30 kg weegt. Minstens. De complexe ophanging doet hier een flinke duit in het zakje. Het rijcomfort compenseert dit ruimschoots en de elektrische ondersteuning vangt dit bezwaar op.
  • Niet snel: met ondersteuning is een kruissnelheid tot 30 km/u goed te doen. Als je sneller rijdt, merk je dat je over een grens gaat. Daaronder kun je uren doorgaan. Anderzijds: dit is een pure toerfiets en daar is hij op gebouwd.
  • Het lijkt erop dat eTangens eerder sletig is wat de voorbanden betreft, maar dat is een relatief klein minpuntje. Op 2700 km valt daar nog niet echt wat over te zeggen.
  • Ook het frame-ontwerp is licht gedateerd: het is puur kruisvormig. Tegenwoordig worden de dwarsarmen vaak in een V gezet, waardoor op- en afstappen eenvoudiger wordt.
  • Niet vouwbaar. Veel van de moderne trikes zijn dat wel, waardoor ze relatief makkelijk mee te nemen zijn. Kijk maar bij ICE, HP Velotechnik, Azub ... Anderzijds maakt dat het frame theoretisch wat zwakker, dus misschien is dit wel een sterkte van Thorax. Misschien is net dat de reden dat de trike na 14 jaar nog geen krimp geeft.
De trikemarkt is relatief levendig en uitgebreid. Dat is interessant, want daardoor kun je zelfs een veertien jaar oude trike van een niet meer bestaande fabrikant blijven upgraden. Zoals ik op de blog al meldde, vond ik bij Icletta/Terracycle interessante stukken om het comfort te verbeteren.

De toevoeging van een Side Mount voor een tas is een voltreffer. Die tas zit er bij elke rit op.



De accuhouder is natuurlijk een noodzaak. Anders had ik de (750 Wh) accu nooit kunnen monteren. Het vergt wat meet- en paswerk om die op de juiste plaats te krijgen, maar de flexibiliteit van het ontwerp maken bijna alles mogelijk. 



Nog wat stukken kwamen van andere leveranciers en maakten eTangens (voorlopig?) af.

De accu, bijvoorbeeld, bestelde ik bij enerprof.de. Dit is een Duitse producent, die accu's op bestelling assembleert. Het nadeel ervan is dat er een wachttijd aan gekoppeld is: 30 werkdagen gemiddeld voor de productie. Het voordeel is dat het relatief dichtbij is, zo heb je bij eventuele problemen een kortere lijn. Daarnaast zijn de prijzen erg competitief en is de producent actief op het Duitse pedelecforum, dus weet je met wie je te maken hebt.

Als laatste kwam er nog een ICE computer-mount op. Die dient niet waarvoor ICE hem bedoelde (om een fietscomputer in het zichtveld te plaatsen), maar om een telefoonhouder te plaatsen.
Foto: ICE
Met telefoonhouder op eTangens
Die laatste bestelde ik in China. Prachtig gemaakt: gefreesd uit aluminium. Zo kan de telefoon gebruikt worden als navigatie-instrument, bijvoorbeeld. Nu moet ik nog even verzinnen hoe ik op een nette manier de telefoon kan verbinden met de usb-voeding op de accu.

Met de huidige weersomstandigheden, vandaag was het 35° C, heeft eTangens de voorkeur boven de velomobiel. Dan nog nam ik de andere oever van de Schelde, zodat ik in de schaduw van de bomen kon blijven.

Een bukker, een trike en een velomobiel: ideale combinatie.

2 opmerkingen:

  1. Fjoe, met dit weer ben ik jaloers op zo'n prachtig machien! Maar je hebt er dan ook veel werk in gestoken, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Tangens is een leuke machine om aan te werken en - eigen aan een trike - alles is erg toegankelijk.

      Verwijderen