zondag 27 oktober 2019

Catch up

2019 is op fietsvlak een heel stabiel jaar. Geen nieuwe fietsen, geen fietsen minder, geen spectaculaire pannes, geen grote (fiets-)reizen... Alles heel gewoon.

In december 2018 onderging de Orca een herstelling nadat de draaikrans losgescheurd was. De draaikrans is de plek waar de achterbrug roterend opgehangen is tegen de onderkuip. Het is de plek waar de Rohloffnaaf zit.


Sindsdien is het onderhoud beperkt gebleven tot een bandenwissel ergens in de zomer. Na 18.000 km werden de Marathons vooraan (40-406) vervangen door de favoriete Trykers. De Conti RIDEtour 47-406 achteraan was ook aan vervanging toe na vermoedelijk evenveel kilometers. Daar ligt nu een Schwalbe Marathon 47-406. Voor de rest is er niets aan gedaan. Geen defecten, geen upgrades, gewoon dag in dag uit rijden.

Bezoek aan een openlucht fototentoonstelling
Met lichte off road uitdagingen
Ook de Thorax eTangens deed gewoon zijn werk. Dit is de mooi-weer-fiets, die in de zomermaanden toch ook wekelijks gebruikt werd voor woon-werk verplaatsingen. Gewoon omdat het leuk is.

Net vertrokken naar het werk
Daarnaast is er nog steeds de Heinzmann pedelec. Die bereikte enkele weken geleden ook een mijlpaal.


De enige toevoeging qua fietsaccessoires dit jaar: de Ekoi City+, die nooit echt goed was, is vervangen door een onvergelijkbaar betere fietshelm.


Dit is een Alpina Altona VM, met fotochromatisch vizier. Die heb ik ondertussen zowat een maand in gebruik. Hij zit erg comfortabel en - net zoals bij de Ekoi City+ - het vizier biedt echt een meerwaarde.

Wel werd er alweer gewerkt aan enkele andere fietsen. Zo kreeg de vintage bike van zoonlief een héél groot onderhoud om hem van de schroothoop te redden.


De achteras werd helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd, gesmeerd en opnieuw in elkaar gezet met nieuwe kransjes (geen cassette); de ketting werd vervangen, de remblokken ook, kabels werden vernieuwd, de trapas werd gereviseerd, de vooras werd ook helemaal gereinigd en afgesteld.

10 opmerkingen:

  1. Is de Alpina Altona VM draagbaar in de Orca? Ik zoek nog steeds een helm die niet hinderlijk tegen de hoofdsteun zit. Intussen voel ik me schuldig dat ik zonder helm rij.
    En nog een vraagje erover: de "VM" kan toch niet van "velomobiel" komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat gaat, maar: ik rij meestal zonder (Flevobike) dakje. Een helm onder dat dakje is niet zo gerieflijk: te weinig plaats om makkelijk opzij te kunnen kijken.
      Die VM hoort bij het fotochromatische vizier. Dat heet 'varioflex' in commerciële taal en ik vermoed dat de M van 'mirrored' komt: er zit een spiegelende coating op.

      Verwijderen
    2. Ik zou de helm ook enkel opzetten als ik zonder dakje rij. Heb jij de kleinste maat (52-57) of de grotere (57-62)? Valt die eerder klein of eerder ruim?

      Verwijderen
    3. Ik heb de kleinste maat en vind die redelijk ruim. De ventilatie is een mooi systeem, maar in de zomer zou het wel eens onvoldoende kunnen zijn. Anderzijds: een helm die zowel in de winter warm genoeg en in de zomer koel genoeg is? Vermoedelijk heb je er dan twee nodig.
      Een beperking: door het vizier kan je er volgens mij geen overtrek bij gebruiken (zo'n hoes om de regen buiten te houden). Ik zal er nog wel eens een blogpost aan wijden.

      Verwijderen
  2. Die Altona ie een mooie helm, maar mag die gebruikt worden op de s-pedelec? Volgens de specificaties is het een standaard EN 1078 en voldoet dus niet aan de NTA 8776 standaard voor de s-pedelec. Heb je daarvoor weer een andere helm nodig, zou handiger geweest zijn met één helm die je overal voor kunt gebruiken lijkt mij........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, ik heb geen speed pedelec... Geen enkele van de ondersteunde fietsen voldoet aan de Belgische definitie daarvan ;-)
      Los daarvan zou het inderdaad mooi zijn, maar bij Alpina vind ik geen enkele s-pedelec helm.

      Verwijderen
    2. Ach, mijn fout, ik ging ervan uit dat de Heinzmann een s-pedelec was.......Leesfoutje! Sorry!

      Verwijderen
    3. Geen probleem hoor. Die pedelec dateert nog van voor de tijd van de strakke reglementering, maar is wel degelijk beperkt. Voor op twee wielen is dat snel genoeg ;-)

      Verwijderen
  3. Mooi en fijn helmpje inderdaad! Ben er ook blij mee! Heb ik jou geïnspireerd? ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, neen, Willem, ik moet je teleurstellen. Ik wist niet dat je die ook had, maar inderdaad een comfortabele helm.

      Verwijderen