zaterdag 11 april 2020

Nuttig accessoire: smartphonehouder

Alles evolueert en het valt niet te voorspellen in welke richting. Jaren geleden, het moet zo rond 2013 geweest zijn, kocht ik een Garmin Oregon 450 outdoor GPS.

De Oregon op de Birdy vouwfiet (2013, Bretagne)
Die doet het nog altijd, maar wordt door de band gebruikt als gps-gebaseerde fietscomputer. Als ik eens zin heb in een rit, kan de track of route daarop gezet worden.

Maar ondertussen gebruik ik, zoals bijna iedereen, een heel behoorlijke smartphone (Motorola Moto G5 plus op dit moment) en daar staat al enkele jaren OsmAnd op. De vroegere edities werkten niet zo intuïtief, maar dat is sterk verbeterd. Het kaartmateriaal is prima en er zijn allerlei soorten kaarten mogelijk: wegenkaart, OpenFietsMap, topografische kaarten... Daarenboven is de schermkwaliteit van een smartphone aantoonbaar veel beter dan bij een dedicated GPS, zeker een Garmin Oregon 450. Bovenal kan je makkelijk GPX-bestanden gebruiken met OsmAnd.

Nadelen zijn er natuurlijk ook: hogere helderheid en resolutie, continu dataverbinding (niet nodig voor navigatie) enzoverder betekenen een relatief groot verbruik. Voor langere ritten vang ik dat op met een powerbank, zowel voor de Oregon als de smartphone.

Maar: die telefoon moet op één of andere manier bevestigd worden op de fiets, welke dat ook is. Vroeger had ik in de Orca een Minoura houder, maar die was ontwikkeld voor de toenmalige schermformaten. Smartphones worden steeds groter: mijn Motorola is nu bijna 3 jaar oud en met zijn 5,2 inch beschikt die over een naar huidige normen klein scherm (nu meestal groter dan 6 inch of ruim 2,5 cm meer). Toch kon die onmogelijk in die Minoura houder.
Daarenboven wilde ik de telefoon ook op andere fietsen gebruiken, dus ging ik op zoek naar een degelijk en relatief goedkope houder. Een houder telkens van de ene fiets halen om die dan op een andere te zetten, is niet zo vlot, dus wilde ik er meteen meerdere.

Uiteindelijk kwam ik, zoals zovelen, bij de grote Chinese webshops uit. Het is altijd een beetje een gok wat je zal krijgen en je moet geduld hebben, maar in dit geval viel het prima uit. Het nobele onbekende GUB maakt een aantal modellen uit CNC gefreesd aluminium. Simpel, functioneel en naar blijkt heel degelijk. De enige beperking naar de toekomst: maximaal 6,2" past erin. Voor € 15 kan je niet sukkelen en je kan ze nog in kleurtjes bestellen ook.

Op de trike moest voor die houder nog een steun verzonnen worden, want de houder is ontworpen voor op een conventioneel stuur. Daarenboven was er geen plaats meer beschikbaar.
Dat is snel opgelost: een setje goedkope bar ends van bij Decathlon voldoet hiervoor. ICE verkoopt hiervoor specifieke houders, maar die kosten maar liefst € 39 per stuk, waar de bar ends op 13 euro voor een set komen... De keuze was dus niet moeilijk.





Dan was het een kwestie van zowel de bar end als de ondertussen bestelde houder te monteren op zo'n manier dat het niet hinderde.


De houder op de bar end, van vooraf gezien
Dichtbij vanaf het zitje
Zo ziet het eruit met de telefoon erin
Links de telefoon; rechts de bediening van de ondersteuning en de stuurtas naast het zitje
Ook op de pedelec kwam zo'n houder.


Verbinden met een powerbank is niet moeilijk: op de pedelec kan een stuurtas en de powerbank komt daarin. Op de trike zit ook een stuurtas, maar dan als zijtas. Met een voldoende lange usb-kabel wordt die met de smartphone verbonden. De enige beperking hier: de stuurtas zit rechts en de telefoon links. Dat is zo omdat aan de rechterkant de bediening van de ondersteuning een plekje vond.

Alleen in de Orca lukt het niet met de huidige bevestigingsmogelijkheden. Flevobike was me enkele jaren geleden voor met een idee waar ik op broedde: de verticale stang in het deksel, waar het scherm voor de ondersteuning op zit, werd vervangen door een horizontale over de hele breedte.

Geen zo'n goede foto, maar dit is het recentere type beugel
Dat moet ik nog eens maken en bevestigen. Daarna kan ook in de Orca zo'n houder komen.

In een volgende post vergelijk ik navigatie via de Garmin Oregon 450 met OsmAnd op de smartphone.

1 opmerking:

  1. Goed idee Jan en (bijna) het mijne!
    Die bar-ends heb ik zelfs gebruikt om een compleet smal racestuur mee te creëren. Doe je dat (met een linker & 'n rechter) dan houd je zelfs een centrale (22mm) buis over om kabels en bedrading doorheen te trekken. Of bijvoorbeeld om je fietsbel of zo aan vast te schroeven (-:

    BeantwoordenVerwijderen