zondag 6 maart 2011

groot onderhoud aandrijving

Op het einde van de winter heeft een fiets heel wat te verduren gehad. Nu het voorjaar voor de deur staat, is het tijd om hem eens grondig onder handen te nemen. De hele ketting hangt vol smurrie en aangekoekt vuil; de derailleurs eveneens en de kettingbuis moet vervangen worden.

Gisteren stond de fiets er zo bij:


Ondertussen is ook de ketting eraf gehaald, want die was aan een echt grondige reiniging toe. Bij het opnieuw monteren zal ook de kettingbuis vervangen worden en wel om twee redenen:
  • buis is versleten
  • de onderste buis is naar mijn zin te kort: het achterste deel van de ketting is onbeschermd en vangt veel vuil (zand, modder, ...). Beter afschermen betekent een klein vermogensverlies (ik meen 0,1 W/m), maar een propere ketting.
  • Op de trekkende ketting (bovenaan dus) zit enkel een eind kettingbuis tussen het kettingwiel en de voorbladen; achteraan ligt de ketting onbeschermd. Indien ik een oplossing kan bedenken om de buis vast te zetten, wil ik ook hier een eind kettingbuis omheen.
Meteen worden ook de kettingbladen en de derailleurs onder handen genomen.
Zo zag de trike er aan het begin van het weekend uit:



De stangen vooraan en voor de dwarsarmen zijn de steunen van de Streamer. De crank - van onbepaalde herkomst (170mm) - met de (3) kettingbladen haalde ik er ook af om die meteen maar op te poetsen. Verrassend uit hoeveel delen zoiets bestaat !



De tandwielen bleken nog in heel goede staat te zijn. Ook de ketting is intussen nagemeten: bij een nieuwe ketting bedraagt de afstand tussen 12 schakels 304,8 mm (of exact 12"). Ze is versleten zodra dat 306,4 mm geworden is. Bij de trike mat ik 305,5: er netjes tussenin.

De achterderailleur (Shimano Acera) is ook ontvet en netjes opgepoetst. Nu moet ook de voorderailleur (Shimano Sora) nog een beurt krijgen en dan kan alles weer gemonteerd worden, met de nieuwe kettingbuis.


Ik dacht al een tijdje aan het vervangen van de achterderailleur, omdat die naar mijn zin niet precies schakelt: geregeld moet ik twee versnelling opschakelen en dan direct één terug om één tandje kleiner te schakelen. Nu zou dat blijkbaar niet aan de derailleur, maar aan de verstellers (SRAM Attack) liggen. Er valt mee te leven, dus ik zal het maar zo laten. De Acera ziet er trouwens nog heel behoorlijk uit, zeker na de grondige poetsbeurt.

Terwijl de hele aandrijflijn onder handen genomen werd, was ook het kettingwiel aan een inspectie en poetsbeurt toe. Dat was hoognodig !


 Het metalen plaatje voor het kettingwiel dient om de kettingbuis van de terugkerende ketting vast te leggen. Dat moest ook wat bijgebogen worden.


Op het volgende beeld zie je het resultaat van de poetsbeurt: een zo goed al nieuwe uitziende achterderailleur, een heel nette ketting en als kers op de taart... nieuwe kettingbuis. De oude legde ik er bovenop, zodat je het verschil in lengte kunt zien.




Tenslotte, terwijl het zitje er toch af was, moest ook wat gebeuren aan de manier waarop de elektrische leidingen langs de framebuis lopen. Ter hoogte van de kruising met de dwarsarm zag het er zo uit:




Aan de rechterkant maakte ik beide bouten los en de draden werden erachter gelegd. Dat is mooier en de kans is kleiner dat ik erachter blijf haken. Het resultaat zie je op het volgende beeld.




Wat je hier ook ziet, is dat de kettingbuis nu anders loopt. Voorheen liepen de trekkende en de terugkerende ketting boven de dwarsarm. Dat betekende dat het onderste deel een extra knik maakte: eerst naar boven en na de arm weer neerwaarts. Nu zou die meer rechtdoor moeten lopen. Het verschil zal wel niet merkbaar zijn, maar het idee alleen al zal me sneller doen rijden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten