maandag 7 maart 2011

remwerken: deel 1

Het hele weekend stond in het teken van de aandrijving, maar zonder remmen rijden kan niet, dus moesten ook minstens de rempads vervangen worden. Mijn ervaringen met schijfremmen dateren van uit de (25 jaar) tijd dat ik met de motor reed en daar zitten ze toch wat anders in elkaar dan op de fiets.

Het was dus vanaf nul herbeginnen. Zoals vroeger al gemeld, is Hygia niet echt behulpzaam, in die zin dat voor het Multi systeem geen handleiding beschikbaar is. Geen nood: ze maken ook andere systemen en de werking is gelijk, dus daar kan ik wel mee voort.

Het blijkt dat rempads wisselen of uithalen voor inspectie echt een fluitje van een cent is: minuscuul boutje losdraaien, daarachter een pennetje uitschuiven en dan haal je ze er zo uit. Nou, het was meteen duidelijk waarom de fiets voor geen meter remde !


Onderaan zie je de nieuwe pads (duidelijk), bovenaan wat rest van de oude... Shame on me. De linkerpad is diegene die aan de kant van de zuiger zit. Bij de andere rem was het identiek: de pad aan de kant van de zuiger is veel verder versleten dan de andere. In principe kan ik dus de nieuwe pads (veel) frequenter controleren en na een poos van kant wisselen. De slijtage valt ook af te meten aan de remprestaties: indien er olie bij moet, is het omdat de remvoering afgesleten is.
Een mens leert bij !

Volgende fase: de schijven wisselen. Daarvoor heb ik een Torx sleutel 25 nodig. Dat is net diegene die ontbreekt in mijn setje (afgebroken bij een koppige bout, ergens in het verleden). En tenslotte moet dan ook het eind beschadigde hydraulische leiding vervangen worden.

Daarna neem ik de vintage bike van zoonlief onder handen: beide wielassen moeten nagezien worden (fiets is dan ook ruim 25 jaar oud; veel ouder dan zoonlief).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten