zondag 15 mei 2011

ligfietsopstapdag

Ik twijfelde of ik er naartoe zou trekken, want zelfs de dichtste opstapdag is niet direct naast de deur, maar vandaag trok ik uiteindelijk toch naar Breda. Geef toe: wat is er een betere gelegenheid om een reeks ligfietsen van verschillende fabrikanten te vergelijken ?
In Breda trof ik fietsen aan van Optima, Raptobikes, Challenge, Nazca, MAAF, Jouta, Sinner en Flevobikes, naast nog enkele andere, voor mij minder gekende merken.
Ga naar een fietsbeurs en je ziet fietsen met 2x 28" of 2 x 26" en een diamantframe. Qua geometrie en opbouw zit het verschil vooral in de gebruikte groepen en het doel; trekking, off road, stad, ...
Ga naar een ligfietsopstapdag en je vindt modellen met achterwielaandrijving, voorwielaandrijving, een 20 en een 26" wiel, twee gelijke wielen (20", 24", 26", ...), met twee of drie wielen, met een volledige stroomlijn of net helemaal open, ... De diversiteit is duidelijk veel groter en de modellen evolueren sterk. Dit is een snoepwinkel voor ligfietsliefhebbers!

Het probleem met de testpiste was a. dat die eerder kort was en b. uit uitermate vlak asfalt bestond. Perfect voor een eerste kennismaking, maar dat is het dan ook.
Ik trok er naartoe met het idee om enkele 20/26 modellen aan de tand te voelen, met vooral het oog op de Challenge Fujin Tour.


Natuurlijk was de Fujin niet aanwezig... Meer nog: ik heb met geen enkele Challenge gereden! De eerste halte was Nazca, waar een aantal modellen beschikbaar waren voor proefritten. De eerste waar ik mee reed, was de Fuego: een sportieve 20/26 met bovenstuur. De fiets reed heel makkelijk en leek snel, maar zonder snelheidsmeter is dat laatste erg subjectief.

Ik kreeg gauw twijfels bij mijn oorspronkelijke keuze voor een 20" voorwiel: de stabiliteit leek niet helemaal zoals gewenst en een klein wiel geeft klappen veel sterker door.

Dan volgde de Gaucho in 24/24 outfit en alweer met bovenstuur. Dit was een aangename verrassing: heel stabiel, snel én comfortabel. Bovendien kon ik makkelijk met de voeten aan de grond: starten en stoppen bleek absoluut geen probleem. Dit had ik niet verwacht.


Kortom: de Gaucho 24/24 bleek een erg aangename fiets ! Om het even te laten bezinken, wandelde ik wat verder langs de stands. Flevobike heeft de erg aantrekkelijke GreenMachine in het gamma.


Aantrekkelijk vooral om de technische kant: volledig gesloten aandrijving, Rohloff 14-versnellingsnaaf, spanzitting, standaard schijfremmen... Dit is de ultieme onderhoudsarme ligfiets ! Volgens de fabrikant volstaat het de banden te herstellen/wisselen en de remschijven te onderhouden. De aandrijflijn is - afhankelijk van het gebruik - tussen 10.000 en 80.000 km vrij van onderhoud.
Er stond zelfs een e-bike uitvoering van deze fiets.
Het nadeel is dat de opgesomde componenten de prijs wel de hoogte in jagen. Logisch, maar prijzig. Neen, dat ligt ruim boven het voorziene budget, hoe aanlokkelijk het concept ook is.

Dan ging het verder naar Optima, waar ik de Lynxx aan alweer een korte test mocht onderwerpen.


De ervaringen sloten nauw aan bij die met de Nazca Fuego: het zenuwachtige van het 20" wiel, de relaxte zit en het gemakkelijke van het bovenstuur.

Terug bij Nazca besloot ik om ook even de Paseo te rijden, voornamelijk omdat die met een comfortzitje uitgerust was (op de Gaucho zat een sportzitje): dit geeft meer steun in de lenden. 't Is moeilijk om met één rondje een keuze te maken, maar de sportzitting lijkt me - voor mij - toch aangenamer. Mogelijk is dat omdat ook de Gforce een smalle zit heeft ? De Paseo was een versie met onderstuur: je blikveld is duidelijk ruimer op die manier (geen stuur in de weg), maar ik vond het bovenstuur wel makkelijker.
Er werd aangeboden om ook nog even met de 26" Gaucho te testen, maar daarbij stonden de trappers veel te ver af en ook het stuur moest versteld worden. Dat wordt dus voor een volgende keer.

Conclusie ? Ik zoek uit of ik in de buurt een Gaucho (of een Challenge Furai) kan gebruiken voor pakweg een week, zodat duidelijk wordt wat dit waard is voor woonwerkverkeer. Een keer ik daar uit ben, kan ik beginnen denken over de gewenste componenten.



4 opmerkingen:

  1. Dank, ik vroeg me al af hoe het was gegaan in Breda.
    Ik weet niet waar je precies op hebt gereden, maar Fuego's zijn er niet met onderstuur en hebben altijd een sportzitting. Dit meld ik om verwarring te voorkomen ;-)
    Misschien dat je op de Paseo hebt gereden?

    Groeten,

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah,dat zou wel eens kunnen. Ik zal inderdaad de Paseo bedoelen (pas dit sofort aan in het verslag).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent vergeten de raptobikes te testen!
    Jammer hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Neen hoor: vorige maand, tijdens een rit in Noord-Frankrijk wisselde ik van fiets met een Raptobike-eigenaar, maar da's niet wat ik zoek.

    BeantwoordenVerwijderen