vrijdag 17 juni 2011

achternaafdynamo: ervaringen

Wie mijn blog geregeld leest, herinnert zich nog wel dat ik na een lange zoektocht uiteindelijk een Shimano naafdynamo voor het achterwiel kon bemachtigen.

In januari werd die ingespaakt in een nieuwe velg en meteen werd het nieuwe wiel in de fiets gezet. Sindsdien werkt mijn fietslicht continu (zoals in: altijd als ik met de trike rij).




We zijn ondertussen bijna een half jaar verder, dus kan ik al even mijn ervaringen met de naafdynamo kwijt. Die zijn heel eenvoudig: ik heb nog nooit gemerkt dat die er is ! 


Eerst nog even de configuratie meegeven:

  • Shimano FH-C811 achternaafdynamo (maakte deel uit van de Cybernexus groep)
  • B&M Lumotec IQ Cyo N plus (60 lux)
  • B&M Toplight Flat plus

Er is (tot nu toe) geen lichtschakelaar aanwezig. Dat wil zeggen: het licht werkt gewoon altijd en doet dat feilloos. Weerstand ondervind ik niet. Die zal er wel zijn, want als er stroom geleverd wordt door een dynamo, betekent dat dat die energie nodig heeft daarvoor en die moet ik als fietser leveren. Maar ik merk er niets van.


In mijn hoofd heb ik cijfers als 4,5 V en 1,5 W als opgegeven spanning en vermogen. Hier en daar lees je dat zoiets niet voldoende is voor fietsverlichting. Wel, ik kan zeggen dat dit in de praktijk, met de hedendaagse LED-verlichting, absoluut geen probleem is. Zo op het oog merk ik geen verschil in lichtsterkte tussen de LumoTec 6 als stroombron en de naafdynamo. Zowel de koplamp als het achterlicht hebben een condensator ingebouwd, zodat er een standlicht beschikbaar is gedurende zo'n 5 minuten. Ook daarvoor levert de dynamo voldoende energie. Wellicht heeft dat mee te maken met twee feiten:

  • de dynamo is ingebouwd in een 26" wiel, wat maakt dat de omwentelingssnelheid en dus de geleverde energie groter is dan in een 28" voor dezelfde snelheid
  • we hebben het nog altijd over een ligfiets, waarmee gemiddeld sneller gereden wordt en de dynamo dus ook meer energie levert

(ik zou het eigenlijk eens moeten meten)


Ook wat de mechanische kant betreft (geluiden, speling, ...) zijn er absoluut geen klachten. 


De Shimano HC-F811 heeft maar één belangrijk probleem: het ding is niet meer in productie, dus niet meer leverbaar...
De alternatieven: 

  • voor sommige trikes kun je terecht bij Schmitt voor de (peperdure) SON-naafdynamo. Er wordt gegoocheld met de hoge efficiëntie, maar dat is relatief, vooral als je kijkt naar het opgenomen vermogen (ik heb geen exacte cijfers, maar we spreken wellicht over 0,5 W verschil). Het voordeel is dat de SON leverbaar is (belangrijk verschil uiteraard) en dat die in een enkelzijdig opgehangen 20" wiel kan gebruikt worden in bepaalde gevallen (ICE, HP Velotechnik).
  • geen dynamo, maar accuverlichting. Dat is een keuze, maar niet de mijne: accu's hebben een veel beperktere levensduur dan een dynamo en werken minder efficiënt als het koud is (lagere capaciteit). Laat dat nu net samenvallen met de periode waarin je licht het meest kunt gebruiken...
  • Sunup komt omstreeks deze tijd met een spaakdynamo op de markt, die makkelijk te monteren zou moeten zijn en een hoog rendement belooft. De vraag hier is vooral waar je die zal kunnen aanschaffen.
De naafdynamo doet dus gewoon wat hij moet doen, onopvallend en betrouwbaar. Hij is er en voor de rest hoef ik aan de verlichting geen aandacht meer te besteden.

3 opmerkingen:

  1. Zeer interessant! Bedankt Jan.Ik hoop dat ik vind wat ik zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar vind ik die achternaafdynamo?Is die geschikt voor de mountainbike? Wat is de prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De blogpost dateert van 2011. Die dynamo wordt al jaren niet meer gemaakt. Je zou kunnen zoeken naar een tweedehands exemplaar, maar er zijn er waarschijnlijk nooit veel verkocht.

      Verwijderen