zaterdag 25 juni 2011

Radical banaantassen M: eerste ervaringen

Dat ging vlot: centen waren maandag van de rekening, dinsdagmorgen kreeg ik een seintje dat de tassen verstuurd waren (vanuit Nederland) en woensdag waren ze al in huis.


Als je dacht dat het zo eenvoudig zou zijn als "oude tassen eraf en nieuwe erop", dan heb je het fout. Banaantassen - toch die van Radical - steunen namelijk zowel op het zitje als op de bagagedrager, dus blijkt de zithoek en de hoogte van die drager nogal cruciaal te zijn. Zoals te verwachten is, was er dus wat fout met die onderlinge verhoudingen.


Een poos geleden heb ik mijn banden vervangen door bredere - Vredestein Perfect Moiree 47 mm - en toen bleek dat de afstand tussen de band en de pakdrager groter moest zijn, anders paste het achterlicht er niet meer tussen. Nu moet die drager weer naar beneden, waardoor ik in conflict kwam met datzelfde achterlicht...




Dus: de reflectoren moesten eraf en de beugels waarop die zaten moesten 90° verbogen worden.




Het achterlicht moest op de plaats van de reflectoren komen, de hele drager moest dan lager... Waartoe nieuwe tassen leiden kunnen ! Uiteindelijk zijn de reflectoren verwijderd en het licht verplaatst.




Op die manier bereikte ik uiteindelijk het doel en konden de tassen naar behoren bevestigd worden.




Vergeleken met de vroegere trekkingtassen hangen ze veel meer naar voor (normale tassen hangen ongeveer boven de achteras) en veel lager.
De invloed op de wegligging is zeer duidelijk: de trike heeft veel minder neiging om een wieltje te lichten in een snel genomen bocht en is spoorvaster. Dat laatste zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat ik tijdens de aanpassingswerken de spaken van mijn achterwiel aanspande. Teveel parameters tegelijkertijd veranderen maakt het moeilijk om de invloed ervan te kennen...
Theoretisch zou er met de Radicals ook een aerodynamisch voordeel moeten zijn, maar daar merkte ik in de praktijk niets van. Wellicht is het verschil te klein om het te kunnen gewaarworden?


Wat de tassen zelf betreft: vergeleken met de Agu's die voordien aan de trike hingen, zijn ze veel minder vormvast (de versie 2011 heeft een schuimversteviging) en krijgen ze pas vorm door ze te vullen. Qua materiaal zijn ze, voor zover ik zie, te vergelijken. Beide merken gebruiken eenzelfde soort nylon weefsel en degelijke sluitingen. De praktijk bewees dat de Agu's jaren meekunnen, in weer en wind, zonder zichtbare slijtage. Radical heeft ook de reputatie bijna onverwoestbaar materiaal te maken (dat mag ook voor die prijs), maar dat valt nog af te wachten.


Qua volume lijken ze nogal gelijkend, met dat verschil dat de Radicals bestaan uit één volume per kant, terwijl de Agu's bestaan uit een hoofdvak en een aantal zijvakjes. Bij de nieuwe tassen zal ik dus moeten organiseren door het materiaal in plastic zakken te schikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten