zondag 5 juni 2011

testfiets 1: aanvulling

Vooreerst: ik haalde mijn testfiets bij De Ligfiets in Gent. De huurfiets was in zeer goede staat en ik nam aan dat die quasi nieuw was. Niet dus: Filip zei dat ze hem al een tweetal jaren staan hebben !
Ofwel is de Gaucho niet populair als huurfiets en dus bijna ongebruikt, ofwel maakt Nazca gewoon heel degelijke fietsen... Ik denk dat vooral het laatste meespeelt.


Bij mijn bespreking hoort nog de volgende bedenking: een aantal bemerkingen slaan puur op de Gaucho, andere zijn dan weer algemene observaties voor "gewone" ligfietsen. Dit omdat mijn referentie een trike is en niet een andere (tweewielige) ligfiets.

Na ruim 190 km op de Gaucho stapte ik gisteren weer op de Gforce en merkte onmiddellijk een paar verschillen:
  • het "zenuwachtige" directe stuur van de trike is zeker niet directer dan dat van de Gaucho. Ik vermoed dat de lengte van de stuurstang (uiteindelijk is dat een grote hefboom) bij de Gaucho hier een groot aandeel in heeft.
  • mijn ervaring met het springerige voorwiel (met 4 bar druk op beide banden) werd bevestigd. Dat heeft de trike veel minder. Vooreerst betekenen twee voorwielen meer gewicht vooraan en ik vermoed dat het zwaartepunt ook wat meer naar voor ligt.
  • De stilte van de Gaucho blijft opvallend tegenover de trike. Hier zijn vooral de spatborden (met verbouwingen) van de Gforce de oorzaak van het lawaai.
Wat tijdens de uitstap donderdag nog eens opviel, is dat de Gaucho (en elke hoge ligger ?) toch wat gewenning vraagt, zeker om met een redelijke vaart door eerder korte bochten te gaan. Bochten neem je door je naar binnen te laten vallen en dat doe je niet zo makkelijk. Op een trike kun je aan een vrij hoge snelheid echt korte bochten maken (vergelijk het met een kart); op een ligfiets kan dat niet. Ik kan het in elk geval (nog ?) niet. Zoals ik het nu ervaar, is een ligfiets (met twee wielen dan) vooral sneller op lange, rechte stukken - 30 km/u als kruissnelheid was absoluut geen probleem. In stedelijke gebieden is een bukker in het voordeel of liever: haal je met een ligfiets geen voordeel en op zeer bochtige wegen is de trike de baas: hoe korter de bochten, hoe groter het voordeel, want je hoeft amper of niet te vertragen.
Gemakshalve laat ik de velomobiel maar buiten beschouwing: die speelt gewoon in een hogere klasse.

Donderdagnamiddag reden we een rustige familieuitstap, met de Gaucho als enige ligger.

Op een bepaald moment stelde mijn broer voor om bij de afdaling van een brug, recht tegen de strakke wind in, na te gaan hoe snel de Gaucho kon. Hij zou wel in mijn zog volgen. De snelheid was redelijk (45 km/u), maar er er was vooral de verbazing bij hem: hij kon niet volgen, want hij kon zich niet laten meezuigen. Het aerodynamische voordeel van de ligfiets was hiermee mooi geïllustreerd.

Tenslotte nog dit: de remmen waren absoluut onvoldoende en voelden zeer sponzig aan. Aangezien de fiets uitgerust is met Avid BB5 schijfremmen, kan het niet anders dan dat de remvoeringen op waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten