dinsdag 16 juli 2013

Rijden met een eOrca (testrit) (3): besluit

Dat de eOrca me wel ligt, is duidelijk. Ook ben ik onder de indruk van de aandacht die besteed is aan details en het voortdurende zoeken naar optimaliseren van het gebruiksgemak, waarbij niet geaarzeld wordt om de nodige stukken zelf te ontwikkelen.
Het principe dat daarbij gevolgd wordt is dat kwaliteit primeert en de kostprijs ondergeschikt is. Dit leidt tot een zeer praktische, maar pittig geprijsde velomobiel. Kan het met minder? Zeker: kijk maar naar de elektroMango. Die rijdt ook prima, maar is meer no nonsense, wat kaler, wat meer volgens het principe dat de vorm de functie volgt.

Een aantal opvallende voorbeelden van dat oog voor detail:
  • de Versatile beschikte ook al over mooi ingewerkte spiegels, maar door vorm van de de "goten" daarachter bleef er water in staan. Die "goten" lopen nu licht af naar achteren, waardoor het water wegloopt.
  • de besturing evolueerde ook: van nylonbussen rond de binnenveerpoten naar een scharnierende verbinding op de buitenveerpoten. Hierdoor is het geheel veel minder slijtagegevoelig en makkelijker te onderhouden.
  • de instaprand is helemaal bekleed met een profiel om scherpe randen te voorkomen.
  • de pictogrammen van de knoppen op de stuurhendels zijn in reliëf aangebracht, zoals bij een auto.
  • de behuizing van de tussenas is bij elke Orca geschikt voor een ombouw naar een elektrische assistentie
  • alle bussen op de kabelbomen zijn waterdicht en de kabels zijn onzichtbaar weggewerkt in de fiets.
Mooi ingewerkte spiegels
Bij Flevobike maken ze er geen geheim van: heel wat van die keuzes maken de Orca duur. Op termijn moet dat echter lonen, want de onderdelen zijn minder kwetsbaar, minder onderhoudsgevoelig en uiteindelijk zou dat ook de levensduur ten goede moeten komen.

Een losse bedenking: ik ben benieuwd welk risico je loopt met die grote klep bij stormweer. Het velomobieldakje op eFAW is al eens beschadigd bij windkracht 6 (een bevestiging brak af); het deksel betekent een nog veel groter oppervlak waar de wind vat op kan krijgen (ook gesignaleerd door een kennis/Versatile-eigenaar).


De eigenzinnige keuzes van de familie Vrielink hebben nog een ander belangrijk gevolg: zij zijn de enigen die de stukken kunnen leveren. Niets is standaardmateriaal. Waar in een WAW of een Mango een commercieel verkrijgbare derailleur gemonteerd wordt, gebruikt Flevobike een aangepaste Rohloff. Waar een WAW, Mango, Quest, ... dezelfde voorwielen gebruiken, zitten op een Orca (of Greenmachine) eigen producten. Waar op mijn Alleweder standaard Busch und Müller spiegels staan, werkt Flevobike.... juist. Ook de hele elektro-assistentie is een eigen ontwikkeling, met een eigen BMS, een eigen accupack, een eigen motoropbouw. Hopelijk blijft Flevobike nog lang bestaan!



Ook andere keuzes hebben gevolgen: de kooi uit stalen buis, die zorgt voor extra stijfheid en meteen een veiligheidskooi vormt, voegt gewicht toe. De dichte behuizing van de aandrijflijn betekent ook extra gewicht. Al die extraatjes samen maken van de eOrca geen lichte VM: 47 kg droog aan de haak voor de elektrische uitvoering (39 voor de standaardversie). Daarbij moet ik meteen opmerken dat je daar in de praktijk, op vlakke weg, niets van merkt. Ik kan me voorstellen dat dit in heuvels of bergen wel anders wordt; daar telt elke kilogram. Anderzijds vangt de uitstekende Rohloffnaaf dit weer gedeeltelijk op: de eerste vier versnellingen zijn uitsluitend bedoeld om hellingen op te rijden en uiteindelijk is er ook nog de ondersteuning. Dat doet me ook vermoeden dat een Orca zonder ondersteuning niet zo vlot rijdt. Je moet tenslotte puur op spierkracht 39 kg op gang trekken. Anderzijds weegt een Quest ook 34 kg. Maar dat is een andere discussie.

Het velomobieldakje van Flevobike werkt ook anders dan de kappen van pakweg een WAW of de producten van Sinner of voor de Quest/Strada. Flevobike raadt aan om het vooral te laten zitten bij zonnig, warm weer. Omdat het vooraan en opzij open is, is de ventilatie prima. Het dakje boven je hoofd zorgt er daarenboven voor dat je in de schaduw zit. Bij de andere ga je het er sneller afhalen bij zomerweer, maar dat kan voor een dilemma zorgen.

De afstand Gent-Dronten bedraagt 250 km en ik besliste onlangs om in de toekomst autoloos door het leven te gaan. De vraag is dan hoe dit moet bij een eventueel defect. Met een gewone bukker kun je overal bij een fietshersteller terecht. Dat zal met een Orca niet het geval zijn! Even 500 km om en weer fietsen, dat doe je niet op één dag.

Wat ook jammer is, maar dat geldt ook voor de producten van Velomobiel.nl en Sinnerbikes, is dat het praktisch niet haalbaar is om de VM te testen in de door mij gekende omstandigheden. Enkel Foxy (de eWAW) kon ik op de woonwerkroute uitproberen. Dat ligt niet aan de fabrikanten, maar aan de omstandigheden. Ook met een conventionele fiets is dat niet haalbaar. Het gevolg is wel dat je pas nadat de fiets geleverd is en je je eerste ritten ermee gemaakt hebt, weet of je de juiste keuze maakte.
Mocht het met een bukker van € 500 tegenvallen, dan kun je nog altijd van je hart een steen maken, die fiets verkopen en een andere kiezen. Met een velomobiel van € 10.000 is dat al wat minder evident, temeer omdat de wachttijd 6 tot 8 maanden bedraagt.
Met andere woorden: wat het effect van een elektroMango of eOrca zal zijn op mijn reistijd, daar heb ik het raden naar. Ik kan wel verwachten dat ze sneller zullen zijn dan eFAW, maar in welke mate? Dat ze op het vlak van onderhoud en comfort beter scoren, staat buiten kijf.

Nog een andere, algemene bedenking, die voor wellicht elke fiere velomobieleigenaar geldt: als je zo ergens tussen de 5.000 en 10.000 zuurverdiende euro's uitgeeft aan een nieuwe velomobiel (waarop in de vrienden- en familiekring hoofdschuddend gereageerd wordt), is het bijzonder moeilijk om aan de buitenwereld toe te geven dat je eigenlijk een verkeerde keuze maakte. "Verkeerd" moet je begrijpen als: het is niet wat ervan verwacht werd.

Puur economisch bekeken is de keuze voor een VM ook niet evident: plusminus 10000 euro voor een "fiets", terwijl je voor minder een auto kunt kopen. Daarbij gaat men voorbij aan wat daarna volgt: voor de auto betaal je (verplicht) verzekering en belastingen - jaarlijks -, moet je rekening houden met het brandstofverbruik en onderhoud. Bij de VM heb je enkel nog het onderhoud en dat kost toch wat minder. In België krijg je daarenboven bij veel bedrijven een fietsvergoeding, belastingsvrij, van ongeveer € 0.2 per kilometer. Elke kilometer die je met de fiets rijdt, doe je niet met de auto. Dus levert elke kilometer met de VM je nog meer op. Hoe meer je ermee rijdt, hoe groter het terugverdieneffect, voor wie niet beschikt over een bedrijfswagen.

De volgende post: mijn eindbeoordeling.

11 opmerkingen:

  1. Die klep moet inderdaad wel domweg worden afgescheurd als daar harde wind van achter vat op krijgt bij het openen.

    Ik heb al vaak moeite mijn WS kap op de Quest af te doen bij harde wind zonder dat hij wegwaait, daar staat enorme kracht op bij wind van achteren.

    Een praktische oplossing zou dan zijn dat je altijd bij harde wind met de neus in de wind gaat staan. Het is omslachtig heeft ook zijn nadlen omdat je dan moeilijk eruit komt als de kap met kracht wordt dichtgedrukt, maar het kan....

    Als je twijfelt om iets van een bedrag van 10k zou ik echt teruggaan en nog uitgebreider proefrijden, er zijn vast wel mensen die slechte wegen rondom Dronten weten ;-)) Dat vinden ze vast niet erg als je serieuze interesse hebt.

    Oh en een bedrijfsklare glasvezel Quest is 36-38 kg.

    Ik weet toch al waar je keus op gaat vallen....je zoekt eigenlijk redenen goed te praten dat een economischer model toch echt niet voldeed ;-)))

    Je moet ook het model nemen die je echt wilt.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewicht rijklaar glasvezel quest staat op de site als "34 kg (inclusief accu)". Ik heb geen reden daaraan te twijfelen. Er is een periode geweest (nummers 200 - 250 ongeveer) waarbij het gewicht boven de 38 kg was. Tegelijk met de Carbon versie, is de firma Beyss (die toen nog de schalen maakte) het gewicht gaan terugbrengen, met als voorlopig glasvezel eindpunt 34 kg.

      Een carbon-versie is niet eens zo heel veel lichter (daar staat alleen "< 30 kg"). Ongeveer de helft van het verschil komt uit de schaal, de andere helft uit de interne componenten.

      Verwijderen
  2. @Quezzzt:
    Het bedrijf Flevobike kennende, zal die klep echt niet 'domweg worden afgescheurd, als daar harde wind van achter vat op krijgt bij het openen'.
    Ik heb wel iets meer vertrouwen in hun producten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk naar de 2e foto Wim...kijk naar het enorme oppervlak van de opengeklapte kap.....

      Als de wind daar ( van achteren ) vat op krijgt gaan rondom de scharnieren zulke krachten optreden, daar is geen "product" tegen opgewassen.

      Je mag dan nog oppassen dat je hele velomobiel niet om- of wegwaait...

      Ik zeg dat niet om de Orca af te kraken...maar het is een conclusie die iedereen kan trekken als je die 2e foto met harde wind combineerd. En hard waaien in de vlakke laaglanden incl een deel van Belgie, dat doet het vaak genoeg.

      Verwijderen
    2. In 2004 stond de Versatile 009 voor mijn deur. Sinds dat jaar maak ik er heel intensief gebruik van. Bijna dag in, dag uit. De ervaring heeft me geleerd bij winderig weer voorzichtig om te gaan met de middenkap. Al enkele keren zag ik de kap een vreemde richting uitgaan. Gelukkig was ik niet ver... Laten we het er dus maar op houden dat je het noodlot niet moet tarten.

      Verwijderen
    3. Mm...de 009 is die niet in Zwolle beland? Zo ver ik Versatiles heb meegemaakt is de construktie van de klep goed bestand tegen wind. Wat dat zeil doet met het voertuig ligt aan de omstandigheden. Je kan er mee motorloos mee gaan zeilen. Al lijkt me dat niet de bedoeling. Geeft wel aan hoe sterk alles is. Het ergste is dat de hele fiets omwaait. Dan nog zonder berijder. Beladen valt wel mee. Niet meer risico dan elk ander velomobiel. Ik kan me wel vaag iets herinneren van een doorgeklapte kap op de neus. Weet niet meer precies wie en welke omstandigheid. De 009 of die andere....021?
      Vergeet niet dat het Versatiles betreft. De Orca is op enorm veel punten verbeterd en veranderd. Volledig nieuw ontworpen zelfs.

      Verwijderen
    4. In Zwolle? Welneen, Versatile 009 rijdt al jaren in België rond. Capojan kan dat trouwens bevestigen.

      Verwijderen
  3. Ik wens je succes met je eindkeuze, je hebt jezelf in elk geval goed gedocumenteerd en uitgebreid proefgereden, in principe blijft het altijd op een of ander gebied een compromis, dat is eigenlijk met elke grote aanschaf wel zo. Ondanks dat ik een zeer tevreden Stradarijder ben, sluipt er toch wel eens de gedachte binnen, had ik misschien niet beter.............?? Dat houd je toch wel denk ik, de keuzemogelijkheden zijn erg veelzijdig tegenwoordig.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "De volgende post: mijn eindbeoordeling."

    Jan, je weet er de spanning goed in te houden! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Orca is en blijft echt een schitterende machine, mooi afgewerkt en een gave uitstralig, de prijs is inderdaad hoog maar ik denk dat je er ten opzichte van de e-faw sowieso op vooruit gaat.

    Dat die klep open waait lijkt me niet zo waarschijnlijk, ik neem aan dat ze bij het ontwerpen toch wel hebben gedacht aan óf dempers óf een klem waarmee je de klep vastzet of beter nog: beide.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat die klep betreft, is het niet het openwaaien dat zorgen baart - de klep valt mooi binnen de stroomlijn -, maar eerder als de wind er vat op krijgt al je de klep opent of als ze open staat. Dempers zitten er niet op, wem een soort veerklemmen, die de klep vergrendelen in geopende stand. Vroeger, bij de Versatile, schijnen er ook wel problemen geweest te zijn met de scharnieren (snelle slijtage), maar ook dat lijkt opgelost ondertussen. Vermoedelijk zijn dit gevolgen van de eigenzinnige oplossingen bij Flevobike: zij wagen zaken te produceren die nog nergens anders uitgetest zijn. Vandaar dat je de Orca ook kunt beschouwen als een Versatile waar de zwakke punten uitgehaald werden.

      Dat de prijs hoog is, is maar ten dele waar: steek diezelfde componenten in een andere VM en je komt zowat op dezelfde prijs. Elke producent zal bijvoorbeeld voor een Rohloff evenveel moeten neertellen bij de leverancier.

      Verwijderen