dinsdag 20 augustus 2013

Niet voor velomobielen

Maar wel een leuke gadget voor vooral gewone fietsen: handgrepen met geïntegreerde knipperlichten. Leuk gevonden en het zou verschil kunnen maken. Het systeem bevat twee functies: enerzijds geven de grips (uiteinden) constant licht om de breedte van de fiets aan te geven en anderzijds zijn het knipperlichten, die je met een duimknop bedient. Lijkt heel simpel: even knopje indrukken en het knipperlicht werkt gedurende 15 seconden.

BlinkerGrips - Product details from Liebmer Trauschein on Vimeo.


(filmpje van de fabrikant)

Op de site, die ik snel even doornam, wordt gesproken over twee versies: een voor naafdynamo en een met batterijen. Vooral die eerste is interessant, want anders zit je weer met extra batterijen.

Tegelijk heeft dit concept hetzelfde nadeel als veel andere gadgets: weer iets dat stuk kan gaan.

9 opmerkingen:

  1. Heel nuttig gadget dit! Temeer omdat bijna geen enkele fietser ooit richting aangeeft. Nu kunnen ze richting aangeven zonder de handen van het stuur te halen, dat is gewoon een groot voordeel.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, dat zal weer van land tot land verschillen, vrees ik (leve Europa). In België is het in elk geval niet verplicht om je hand uit te steken (wel aangeraden), maar voor zover ik uit de site begrepen heb, moet dat dan in Zwitserland weer wel. Voor de andere landen heb ik er geen idee van.

      Verwijderen
  2. Juist voor iets velomobielen! Maar dan ingebouwd aan de voorkant van de spiegels.
    Nee helaas te gecompliceerd.....:-(

    In Nederland zijn ze heel soepel inmiddels met het voeren van licht op een fiets. Als het maar licht is.
    Bij voorkeur niet knipperend, maar alles beter dan helemaal geen verlichting.
    Toch zeker niet wit naar achter schijnend. Uiterst verwarrend.
    Wat moet je daar nu van maken als je een rood achterlicht ziet met twee witte lichten ernaast?
    Het rode is een fiets die van je af fietst en daarachter is nog een.....tja....wat?....een velomobiel die op je afkomt?

    Bovendien is een dubbel positie licht op een enkelsporig voortuig niet toegestaan. Niet vooruit niet achteruit schijnend.
    Ik vraag mij af hoe zo'n gadget steeds weer zonder problemen op de markt komt. Europees of nationaal.
    Verkoop ervan is kennelijk niet aan regels of wetten gebonden waar het voor toegepast moet worden. Gebruik ervan is dat wel.
    Zo worden mensen onbewust van foutieve informatie voorzien.
    Het is te koop, dus maakt men zich verder geen zorgen over de legaliteit in gebruik ervan.

    Je kan het met enige fantasie wel degelijk toepassen op een HPV voertuig op de openbare weg zonder regels en wetten te overdreden. In dit geval lijkt me dat vergezocht en andere eenvoudigere mogelijkheden voor te vinden.
    Sterker nog: Blinkers/knipperlichten zijn tegenwoordig op een velomobiel al tamelijk standaard. Zelfs remlichten en dagrijverlichting.
    Ik moest juist moeite doen bij de bestelling van mijn fiets om dat er allemaal niet op te krijgen......maar ja ik ben dan weer de zonderling met alleen reflectie naar achter en een gewone fietsbel zoals vereist volgend de wet.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja. Ik kan uit het filmpje niet duidelijk opmaken of die verlichting nu wit of amberkleurig is. In het laatste geval lijkt het op de oranje spaakreflectoren die je vaak tegenkomt.
      Een ander probleem is de "Europese" wetgeving, die op vele punten per land verschilt en wat er in de praktijk van gemaakt wordt. Zo moet je in België geen vaste verlichting meer voeren op de fiets: indien je een rood licht achteraan en een wit vooraan hebt, bijvoorbeeld op je kleding of fietshelm, is het ook goed.
      Theoretisch moet je vooraan twee (witte)lichten hebben op een VM, maar één is ook goed. Dan zou je per voorwiel ook een witte reflector moeten hebben, maar de VM's waar dat op zit, kun je wellicht op één hand tellen!

      Een probleem met wetgeving is dat die heel vaak achter de realiteit aan holt. Soms is de wetgeving terecht, maar ze kan evengoed een rem zijn op de vooruitgang en op veiligheid. Moeilijk. Is dit nu iets dat de veiligheid zal verhogen of komt het enkel de fabrikant ten goede?

      Verwijderen
    2. Helemaal mee eens. We zitten op dezelfde denklijn.
      De wetgeving is in mijn beleving ook wat slap geworden. Ik ben vreemd genoeg gewend aan regels in de trant van: Dit mag wel en dat mag niet. Precies binnen de lijntjes blijven. Zwart-Wit. Die zijn er niet voor niks.

      Bij mijn laatste opleiding tot verkeersregelaar. Werd mij juist geleerd dat de wetgeving zo 'simpel' mogelijk gemaakt wordt. Weinig regeltjes en veel ruimte voor vrije interpretatie. Als we de 'geest' en de 'lijn' van de wet maar begrijpen en respecteren.
      Daar heb ik grote moeite mee met mijn kennelijk ouderwetse instelling. Zo te zien in het verkeer andere veel minder. Er wordt wat af geinterpreteerd naar vrij inzicht. Alleen is er bar weinig tijd ter plaatse om te discussieren over het hoe en waarom van die vrijheden die genomen worden op de wet.
      Vaak is de wet van de rollende massa en consistentie der materie die dan het oordeel over die discussie velt.....:-(

      Verwijderen
  3. Nu is maar de vraag of autobestuurders rekening houden met dat knipperend licht aan het stuur.
    Vandaag nog gezien hoe een fietser die de linkerarm uitstak om aan te geven te willen afslaan toch nog ingehaald werd...
    Dat heb ik zelf ook al meegemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maak je maar al te vaak mee. Fietsers worden vaak nog niet als volwaardige weggebruikers beschouwd.
      Kijk maar hoe de meesten zich op de weg gedragen: een fietser inhalen kan te allen tijde (want zelf loopt je als automobilist weinig risici in dat geval), maar als van de tegengestelde kant een vrachtwagen aankomt, hou je met je auto mooi uiterst rechts... In die zin kunnen die lichten vooral 's avond wel voor extra veiligheid zorgen: het is iets onbekends en verwarrend, dus veiligheidshalve hou je maar even in (hoop ik).

      Verwijderen
    2. Ook hier ga ik weer helemaal met je mee. Fietsers lijken niet als volwaardig beschouwd te worden. Nu mag ik niet klagen, want in Nederland komen we er nog redelijk goed vanaf met veel vrij liggende infra-structuren van fietspaden en autowegen. Desondanks merk je ook hier dat het ingebakken is dat fietsen 'gevaarlijk' is, dus beschermd moeten worden.
      Een doorgaand fietspad dat in principe gelijkwaardig is aan de autorijbaan rechtdoor(zelfde rijweg), wordt toch uit de voorrang genomen ten dienste van de afslaande auto die het fietspad kruist. Voor de 'veiligheid' van de fietser wordt bij elke van dit soort kruisingen van verkeersstromen de fietser met minimaal 2 (snelheid remmende!) haakse bochten gedwongen acht te nemen op het afslaande verkeer, dat volgens de zwet eigenlijk helemaal geen voorrang heeft! Ze zijn gelijkwaardig (in Nederland dan) en rechtdoorgaant verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer.....

      Dan hebben we het hier nog gescheiden rijbanen voor fietsers en autoverkeer.
      Op dezelfde weg rijdend kan het op dit moment nog erger in Nederland.
      Het door jou geschetste voorbeeld van inhalende auto over een fietser mag in principe niet. Het kapstok artikel dat je andere verkeersdeelnemers niet in gevaar mag brengen wordt overruled door een extra toegevoegd artikel (die overigens gelukkig weer gaat verdwijnen).
      Je mag een fietser inhalen als auto om vervolgens voor hem te snijden en rechtsaf te slaan.
      Als hier een ongeval uit voorkomt is de fietser schuldig........en de automobilist slechts voor 50% aansprakelijk.......
      Ben je lekker mee als je kind (of je vrouw) door een vrachtwagen geplet wordt bij het rechts afslaan.....

      Om het weer iets meer on topic te maken.
      In Engeland is een onderzoek gedaan naar fietsers met en zonder helm. Met en zonder afstandhouder aan de bagagedrager en zelfs dragen van kort of lang haar.
      Het bleek dat de ruimte tussen fietser en inhalend voertuig gemiddeld het grootst was bij geen helmdracht en lang haar......
      Kennelijk vindende automobilisten het veilig fietsers met helm en mannen te snijden of hinderen. Ze zijn beschermd en kunnen zich weren.
      Zo rijden ze zelf ook in een auto met alle ingebouwde 'veiligheden'...wie doet me wat? Mij kan niks gebeuren ik zit in een veilige beschermde auto.
      In die zin lijken positielichtjes op je stuuruiteinde juist niet bij te dragen tot meer veiligheid.

      Verwijderen
    3. Dat Brits onderzoek kun je als volgt samenvatten: het veiligst ben je als fietser als je een blonde vrouw bent zonder helm...

      Verwijderen