maandag 5 augustus 2013

Puinhoop

Zoals ik onlangs meldde, was een versterkingsplaatje aan de rechterwielkast van eFAW spontaan uiteengevallen. Een nieuw plaatje was besteld en op enkele dagen geleverd door Velomobiel.nl.

Gisteren, onder een stralende zon, legde ik eFAW op zijn kant, haalde het rechterwiel eraf en toen zou ik de popnagels waarmee dat plaatje vast zit uitboren. Dan zag ik dat in de wielkast een extra versterkingsplaat zat.


Die hoort er niet, voor zover ik weet, dus is deze Alleweder ergens in het verleden al hersteld. Dat was keurig gedaan, maar helaas was ook deze plaat onderaan in de hoek gescheurd.


Plaatje aan de buitenkant gescheurd, plaatje aan de binnenkant aan flarden. Dat zag er niet goed uit. Tijdens het uitboren werd duidelijk dat het stuk ertussen - de oorspronkelijke, vrij complexe aansluiting tussen de wielkast en de romp - averij opgelopen had.


Het werk zal dus meer inhouden dan enkel een nieuw plaatje ertegen zetten, want de oorspronkelijke constructie heeft op dat punt geen sterkte meer. Dit is iets dat je niet oplapt, maar grondig moet aanpakken, anders krijg je binnen de kortste keren weer problemen en dit is structureel een belangrijk punt, dat zwaar belast wordt door de ophanging.

Het binnenste plaatje, of wat ervan overblijft, is net uit eFAW gehaald. Dat ziet er zo uit:
 

eFAW zal deze week niet meer rijden...

6 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Zie daar de reden dat ik de FAW weg deed. Je ziet door alle gescheurde en praktisch weggecorrodeerde delen eigenlijk het bos niet meer...
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Mick. Deze FAW moet van rond 1996 dateren. Strooizout en aluminium: geen beste vriendjes. Dat zal ook mee de reden zijn dat het aan de wielkast is dat een probleem ontstaat.
      Hoe zou een kunststof VM er na zoveel jaren uit zien? Ik vraag het me af...

      Verwijderen
    2. Ik heb er hier een staan van 2000, je mag wel komen kijken :-).

      Verwijderen
  2. Die wielkastplaat of onderliggende balk met breuk/weggevreten materiaal zal toch wel totaal te vervangen zijn met enig werk ( of kosten ) zo'n balk lijkt me te lassen bij een bedrijf dat aluminium kan lassen ( fietser.be ? ) en de wielkastplaat kun je wellicht zelf doen....tenminste als je bedenkt dat bouwpakket Alleweder A2's nog steeds heel populair zijn moet het toch niet heel moeilijk zijn.

    Als ie dan nog eens 17 jaar meegaat is dat een reparatie toch wel waard....



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn geen onderliggende balken: het is een monocoque structuur. Enkel de aluminium platen zorgen voor de sterkte. Moeilijk zal het inderdaad niet zijn. Het gaat vooral om hoe ik aan dat stuk kan dat vervangen moet worden. Het zou kunnen dat ik daarvoor zowat de halve Alleweder uit elkaar moet halen. Dat moet ik nog bekijken.

      Verwijderen
  3. De Limit zal van rond dezelfde datum zijn. Van strooizout heeft het composiet geen hinder, Moet alleen oppassen de wielen niet te haaks te draaien...Want daarvan zijn de gevolgen in de wielkasten wel bekend natuurlijk.
    Het aanbrengen (en uitboren) van een popnagel betekent echter iedere keer ook een verzwakking van het oorspronkelijke materiaal. Dat nadeel heb je niet met het opplakken van reparatiedoek. Hooguit wordt de koets steeds ietsjes zwaarder ;).

    BeantwoordenVerwijderen