zondag 22 december 2013

Nou ja...

De planning van de voorbije dagen was als volgt:
  • vrijdag rijden van Dronten naar Dordrecht
  • zaterdag een rit van Dordrecht naar Sas-van-Gent
  • zondag van Sas-van-Gent tot thuis
De praktijk was - heel vervelend - wat anders. Laat ons zeggen dat Murphy op vrijdag de 13de de processie van Echternach organiseerde.

vrijdag 20 december

Het begon zo: vrijdagmorgen werden de laatste details afgesteld en ik maakte nog een laatste testrit vooraleer de bagage in de E-Orca te laden. Na nog geen kilometer viel de ondersteuning weg...

André wijzigde wat parameters en er werd getest. Zag er goed uit. Zodra ik weer aanzette, viel de boel weer uit. Balen!

De Orca werd binnengehaald om de oorzaak van het probleem op te sporen. Motorunit uithalen, controleren, controller checken, koppelsensor nagaan...

op de operatietafel
motorhuis eraf gehaald
Bij het opnieuw monteren brak dan nog een boutkop af en dat was natuurlijk van de moeilijkst bereikbaar bout. Daarna kon gezocht worden naar de reden van het falen. Uiteindelijk duurde dat een hele dag!

Om het kort te houden: tegen 17u leek alles klaar. Een testrit bevestigde dit. Te laat om naar Dordrecht te rijden, dus Arjan gaf mij en de E-Orca een lift.

zaterdag 21 december

Zaterdagmorgen vertrok ik dan van mijn tussenstop in Dordrecht (leuke stad, trouwens), maar meteen bleek de ondersteuning het alweer niet te doen. Na een telefoontje met Flevobike besloten we dat ik de tocht zou aanzetten en André zou zijn hoofd breken over de mogelijke oorzaak, om dan naar Gent te komen om dit op te lossen. Absoluut niet leuk, natuurlijk, maar het kan gebeuren.

Vervelende bijkomstigheid: er stond een heel strakke zuidenwind. Laat dat nu net de richting zijn die ik uit moest.

Het werd dus een hele dag tegen de wind in beuken, met een E-Orca van 47 kg, waarvan 8kg aan elektro-ondersteuning die enkel als ballast dienst deed. Daar bovenop had ik natuurlijk ook bagage mee. Al bij al was het behoorlijk wat gewicht.

Tot daar de ellende. Er waren ook positieve kanten aan.

Het sturen met de knuppels is fantastisch. Je hoeft geen stuur omhoog te houden of met een kabeltje vast te leggen en je kunt letterlijk met twee vingers sturen. Op een vlakke weg kan ik zelfs die knuppels loslaten: de Orca gaat mooi rechtdoor.

Qua rijgeluiden valt die ook niet te vergelijken met de Alleweder. De Orca is echt stil. Wat ik vooral hoor, is de tussenas. Je hoort of de Rohloff in de onderste of bovenste helft van het bereik werkt: dat klinkt duidelijk anders.

De bediening is mooi uitgewerkt: knipperlichten op de knuppels, net als de claxon en het lichtsignaal. Je hoeft je handen niet te verleggen om die knoppen te bedienen.

De beschutting is prima. Beter dan in de Alleweder, maar ik denk toch zijruitjes te maken als ik een esthetische manier kan bedenken om ze te bevestigen. De felle zijwind die ik af en toe had, maakte het duidelijk dat de open zijkanten niet altijd makkelijk zijn. Bij echt heel sterke zijwind - en die was er af en toe wel - had de klep de neiging wat omhoog te komen. Op zich niet erg, maar de spiegels zitten daar wel in, dus kon ik nog enkel de lucht bekijken.

Berguimte is er niet alleen héél veel, ze is ook nog makkelijk bereikbaar. Het netje boven/achter is een mooie vondst: daar legde ik de fototas met de reflexcamera in. Mooi schokvrij en binnen bereik. De achterkant van de kap sluit dit dan ook nog eens af van eventueel binnenkomend regenwater.

Het buizenframe dient vele doelen: het vormt een veiligheidskooi, met geïntegreerde rolbeugel. Daarnaast blijkt het extreem handig om allerlei zaken aan te bevestigen, zowel bij de opbouw van de Orca als nadien. Zo monteerde ik de RAM-mount voor de gps zonder problemen. (foto volgt later)

De rit op zich, los van het "iets" lager dan voorziene tempo, was grotendeels boeiend. Ik kwam langs een aantal gekende plaatsnamen. Veel tijd voor foto's was er niet, want er was een heel eind te gaan - 170 km - en dat zou behoorlijk wat tijd vragen.

Toch stopte ik hier en daar even, zowel om foto's te maken als om wat op adem te komen en de spieren te ontspannen.




Moerdijk
Markiezaatmeer (Bergen op Zoom)
Hier, aan de grens tussen Nederland en België, had ik afgesproken met Gert Jan, die me met zijn nagelnieuwe Quest XS opwachtte.
Van hieraf ging het door het havengebied tot in het centrum van Antwerpen en door de voetgangerstunnel. Dit was de eerste mogelijkheid om over de Schelde te raken. Geen enkele overzet werkt namelijk in de winter...
Dank zij mijn gids ging dit deel van de trip behoorlijk vlot. Vanaf de linkeroever ging de tocht eerder westelijk, daar waar hij voordien overwegend zuidwaarts liep. Dit betekende dat er 40 km met zijwind volgde, maar helaas nam de regen gestaag toe.
Zodra de wind niet meer van rechtvoor kwam, maar van schuinvoor tot opzij, merkte ik dat die meteen een extra duwtje gaf. Ondanks de vermoeidheid ging het tempo omhoog.

De gemiddelde snelheid, gerekend vanaf de start tot de aankomst, bedroeg ongeveer 20 km/u, alle pauzes inbegrepen.

zondag 22 december

Zondag, vandaag, was het nog een boogscheut: 30 km, maar helaas weer met een even felle tegenwind. Voor deze rit had ik afgesproken met de liggende fietser, Ronny.
Hij was 's morgens met zijn Ice trike naar Sas-van-Gent gereden, gedragen door een stevige rugwind. Samen keerden we terug, nu met de wind op kop. Toen bleek dat de stroomlijn van een velomobiel wel degelijk werkt: ondanks de zware trip van de dag ervoor, moest ik het tempo drukken.


Zijn valpartij vorige maand, als gevolg van een aanvaring met een hond, zat er waarschijnlijk ook wel voor wat tussen.

Om af te sluiten nog eentje van de Orca op een nieuwe fietsersbrug in het Gentse havengebied, met sporen van de stevige trip erop.

De Orca, met reissporen, op een nieuwe fietsersbrug in de Gentse kanaalzone
Conclusie na ongeveer 200 km met een manke E-Orca: de ondersteuning is bij dit type velomobiel essentieel. Natuurlijk voegt de niet werkende ondersteuning behoorlijk wat gewicht toe, maar de Orca lijkt me een prima reisvelomobiel: comfortabel, behoorlijk wat volume voor bagage, wat hoger en dus beter zichtbaar en absoluut onderhoudsarm (als alles werkt).

Nu blijft de nieuwe even op stal staan tot Flevobike het probleem kan oplossen. eFAW zal dus nog wat langer dienst moeten doen.

18 opmerkingen:

  1. Oei oei oei, dat klinkt niet best.

    Zo te zien echt een prachtige velomobiel; ik hoop voor je dat Flevobike het probleem snel op kan lossen.

    Ik ben wel zeer benieuwd naar die bagagecapaciteit. Kan men er een flinke weekend tas in z'n geheel in doen? Of zoiets als een flinke rugzak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bagage betreft: op de heenweg had ik een 45l dagrugzak bij. Da's eerder ruim. Daarnaast was er nog de fototas met de digitale reflexcamera. Om dit in de Orca te krijgen (samen met de laders voor beide accu's), haalde ik een plasticzak met kleding en een losse jas uit de rugzak en dan kon alles makkelijk opgeborgen worden. Handig is dat je zelfs onder het zitje spullen kunt opbergen.
      In een volgende post zal ik wel even ingaan op dit aspect.

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Een begin met hindernissen! Jammer, maar het zal vast opgelost worden, Flevobike zal dit niet accepteren!
    Ze hebben wel een naam op te houden natuurlijk.
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik merk dat ik zo een beetje zat te wachten op een eerste teken van leven. Heb nog met het idee gespeeld je tegen te rijden want ik was gisteren met de Orca in Eksaarde. Beetje uit de richting maar toch niet ver van de grens. Ik weet uit ervaring dat Flevobike zijn afspraken na komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. André Vrielink heeft me deze morgen al gemaild. Ik twijfel er niet aan dat het in orde komt. Op dit moment is het natuurlijk vervelend: dit verwacht je niet met een nieuwe velomobiel, maar het kan dus gebeuren.

      Verwijderen
    2. Nee Jan, je verwacht dit niet van een nieuwe velomobiel. Maar je zou eens moeten weten welke problemen er opduiken bij de nieuwe grotere voertuigen zijnde auto's, vrachtwagens, landbouwmachines en daar is het soms ook nog eens een kluwen van jewelste om de garantie te laten spreken. Maar ik weet zo van voertuigen waar ze jaren op zochten waar het probleem (of reeks van problemen) eigenlijk zat. Soms zat het bij een enkel voertuig, andere keren bij een nieuw model, waar van alles aan bleek te mankeren (of waar je bij het gevoel kreeg er niets aan te werken). Dan vraag je je wel eens af in hoeverre er uitvoerige testen zijn uitgevoerd.

      Verwijderen
  4. Wat een geweldig mooie VM is de Orca toch. Vervelend dat de ondersteuning niet naar behoren werkte, maar je weet nu wel dat de fiets ook gewoon zonder ondersteuning goed te gebruiken is. Ik zou het met mijn 'superlichte' Carbon XS al een flinke tocht hebben gevonden en jij hebt die afstand afgelegd met de 'loodzware' Orca. Respect hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kmoet toegeven, het is een echt wel heel mooie velomobiel.
    Het wit-zwart doet hem heel goed uitkomen.

    In het terugkeren ben ik mezelf wel een paar keer tegen gekomen.
    De, bij wijlen, echt felle tegenwind toonde duidelijk aan waar ik de laatste weken mee bezig was geweest: liggen herstellen in de sofa.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een prachtige velomobiel op de foto's.

    En natuurlijk merk je de eerste uren en dagen na bezit het meest wat de eigenschappen van een voertuig zijn, geen proefrit is lang genoeg om alles te weten.

    Ik denk ook dat als je ooit nog lust krijgt te hobbyen door een piepschuim model snijden en werken met glasvezel/carbon je heel haalbaar een stroomlijnkap op (de klep van) je Orca kunt maken die de stroomlijn en comfort ( bij harde wind bijv ) eigenschappen nog best iets kan verbeteren. Maar kunstof zijflappen zoals Johan liet zien werken natuurlijk ook, als de wind maar ongehinderd niet door de kap kan blazen.

    Dat met de e-motor installatie zijn vervelende dingen bij een fonkelnieuw voertuig, maar hebben je nu al de gelegenheid te geven je velomobiel beter te leren kennen in situaties die je toch niet vaak zult gebruiken : zonder motor :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonder twijfel de mooiste velomobiel tot nu toe met zijn TGV-neus en zwart-witte accenten. Als hij er zou zijn in 45 km streetlegal versie, zou ik zeker in de verleiding komen. Vervelend dat je het zonder ondersteuning moest stellen, maar dat komt zeker goed. Veel plezier ermee.

    Johan Declercq
    Hoek

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd Jan met je nieuwe aanwinst !
    Hou ons op de hoogte met je ervaringen !
    Nu nog een mooie foto boven je blog !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie foto's van die mooie Orca! Super pech dat de e-assist hapert bij je 'maidentrip' maar heb er alle vertrouwen in dat dit prima wordt opgelost. En tja, je weet nu dat je met de Orca ook redelijk kan thuiskomen als de electronica hapert.... ;-)

    Succes!
    Kees Rookus

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Proficiat Jan!
    Het is een prachtige VM waar je veel plezier van zult hebben.
    Succes en prettige feest- en fietsdagen.
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Jan,
    Het was leuk je te ontmoeten bij Flevobike afgelopen donderdag. Jammer dat je maiden trip niet uitpakte zoals de bedoeling was. Flinke tocht met tegenwind en zonder ondersteuning. Dat zal me een lange dag zijn geweest, petje af. Ik weet zeker dat Flevobike snel het probleem kan traceren en oplossen. Mijn Orca 007 rijdt nu al 2 jaar als een trein zonder enige problemen dus houdt de moed erin!. Groet, Joaquin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, ik ben absoluut zeker dat het in orde komt! Flevobike houdt me prima op de hoogte van de stand van zaken.
      De tocht was zwaarder dan ik dacht: dinsdag merkte ik dat die mij 3 kilo kostte. Voor iemand die 62 kg weegt, is dat een aanzienlijk gewichtsverlies! Je zou ook kunnen zeggen dat even "een eindje" met de velomobiel rijden ook een prima vermageringskuur is ;-)
      Bij Flevobike was het inderdaad gezellig: donderdag ontmoette ik jou daar en vrijdag was er een sympathieke Duitse klant, die ook een E-Orca kwam ophalen (nummer 37).

      Verwijderen
  12. Mooie VM, Jan.
    Om even terug te komen op je volgende opmerking: " Bij echt heel sterke zijwind - en die was er af en toe wel - had de klep de neiging wat omhoog te komen", vanuit mijn 25 Mm met de Versatile.
    Het regendakje werkt als een vliegtuigvleugel en levert bij tegen-/zijwind duidelijk lift. Hierdoor trekt het regendak je klep omhoog. Als je een duidelijke luchtspleet tussen het regendak en de rolbeugel (aka smurfenmuts) open laat, kan de wind beter weg. Maar bij windkracht 10 moest ik het regendakje voor de veiligheid toch opbergen in de fiets.
    Verder is het centreren van de kapbevestiging aan de voorkant heel belangrijk. Hierdoor klemt de kap zich aan de zijkanten beter aan de body.
    Succes en veel fietsplezier met je mooie Orca.
    Jaap P.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Flevobike lijken ze dit ook te beseffen: het dakje werd gemonteerd met een luchtspleet van ruim 1 cm. Nu wacht ik even af, maar ik denk eraan om links en rechts onderaan een strook klittenband te gebruiken om de kap vast te maken, net zoals met racekappen en dergelijke gebeurt. Het maakt het sluiten (en openen) iets omslachtiger, maar het zou het openwaaien kunnen tegengaan.
      De kap lijkt ook goed gecentreerd, maar ik kijk dit voor alle zekerheid nog even na.
      Bedankt voor de informatie! En fietsplezier is er al ruim geweest: nu reeds 350 km, ondanks de feestdagen.

      Verwijderen