woensdag 25 december 2013

De E-Orca door andere ogen

Wat sprokkels uit de reacties van anderen op de nieuwe velomobiel, die er nog maar enkele dagen is.
Die reacties zijn zonder uitzondering positief: een Orca straalt stijl en degelijkheid uit.

Toen ik zaterdagavond in Sas-van-Gent aankwam, was de eerste reactie al "net een Porsche"! De afwerking werd ook geprezen en als dat komt uit de mond van iemand die houdt van perfectie kan het tellen. Nu ja: die perfectie is echt een handelsmerk bij Flevobike.

Broer maakt een testrit
Op het werk was de nieuwe nog maar één keer te zien. Daar waren de collega's vol lof, maar dan enkel over de buitenkant, want dat is tot nu het enige wat ze zagen. Niemand haalt het in zijn hoofd om de kap even open te maken, gelukkig maar.

Ook bij mijn lieverds is de Orca goed onthaald: de jongste vroeg vandaag spontaan of hij ermee naar huis mocht rijden van bij oma en opa (dat is maar anderhalve kilometer). Ergens onderweg begon het te regenen en toen heeft hij met zijn zus van fiets gewisseld. Dat is een primeur: dochterlief die in een velomobiel rijdt!

De keuze voor een Rohloffnaaf maakt ook dat ik de fiets met (iets) meer vertrouwen in andere handen kan geven: misschakelen is amper mogelijk. Met een derailleur moet je toch voorzichtiger omspringen.

"Sidesticks, net als in een Airbus!", was de opmerking van een neef die het interieur bekeek en jawel: ook hij reed er even mee.

Het is duidelijk dat de Orca veel uitnodigender is dan de Alleweder. Het feit dat de ketting helemaal afgeschermd is, maakt het ook makkelijker: je hoeft geen fietskleding aan. Dat is ondertussen ook duidelijk: ook voor een kortere afstand neem ik deze sneller dan de Alleweder, waar meer omkleden bij komt kijken.

Hoewel zo'n aankoop altijd een persoonlijke beslissing is, blijft het leuk dat niemand aankomt met "wat heb je nu weer gekocht". De reacties zijn zonder uitzondering het tegendeel hiervan.

13 opmerkingen:

  1. Jan, da's een mooie Velo, en ook elektrisch ondersteund heb ik begrepen, hoeveel watt heeft de aandrijving? ik heb gelezen van ingenieurs bij Biketec (Flyer) dat de Rohloff naven net als Nexave een probleem hebben als er belast, dus met electr. vermogen en trapkracht schakelhandelingen plaatsvinden, Shimano verleend zelfs geen garantie meer als de naven in een Pedelec pid. gemonteerd zijn. De garantie zal dan alleen nog maar door de fietsfabrikant verleend kunnen worden zij kunnen echter niets verhalen bij Shimano.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij de rohloffnaaf moet je wat oppassen bij schakelen tussen de 7 en de 8, bij te veel belasting kan hij in een keer naar 14 schakelen
      de andere versnellingen heb ik altijd belast kunnen schakelen zonder probleem

      Verwijderen
    2. De instructies van Flevobike zijn dat je bij het schakelen even stopt met kracht zetten. Dan valt ook de ondersteuning weg en gaat schakelen veel makkelijker. Dat heb ik ondervonden bij de testritten. Zonder ondersteuning heb je dat probleem veel minder.
      Uiteraard is de Rohloff nog nagelnieuw - nu 250 km - en moet die dus nog ingereden worden. Of dat verschil zal uitmaken, kan ik niet zeggen.
      Ik las ook dat zowel de Rohloffnaaf als die van NuVinci ook gebruikt worden in races met elektrische voertuigen. De Shimanonaven veel minder, omdat die het extra vermogen niet aankunnen. Let wel: dit is enkel iets wat ik gesprokkeld heb, zonder bevestiging.

      Enne: in de E-Orca zit een 250 W Daum motor.

      André: dat met schakelen tussen 7 en 8 heb ik ook al ondervonden en dat lees je ook hier en daar. Erg is het niet; gewoon even de druk van de trappers halen en lichtjes aan de versteller draaien. Het is even wennen, dat is alles.

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat dit een hele mooie velomobiel is, die qua afwerking de perfectie redelijk dicht benaderd. Het enige nadeel is eigenlijk het gewicht, als ik voor mezelf kijk naar de Orca zonder ondersteuning. Misschien zou ik daar ook mee leren leven, maar het moet bij mij wel elke keer weer naar boven, en dat gaat toch doorwegen naar een andere keuze op den duur.
    Maar ik kan me indenken dat je gewoon blij bent met je keuze, in jouw omstandigheden is het een van de mooiste en best afgewerkte fietsen die er op de markt zijn.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, Adri, ik maak de keuze natuurlijk in functie van mijn omstandigheden. Dat spreekt voor zich. Het ziet er nog altijd naar uit dat ik volgende zomer met de E-Orca naar Bretagne trek, via Normandië, en dat is ook niet vlak. Wel is het een, voor mij, eerder uitzonderlijke toepassing. Zoals ik jou in een andere reactie al liet weten: jij zou moeten uitkijken naar een velomobiel met een naafmotor, want die kun je ook als motorrem gebruiken en tegelijk recupereer je de energie. Maar dat is (nog) niet aan de orde.

      Verwijderen
  3. Ik vind de Orca een erg mooie VM. Ik kan me voorstellen dat mensen daar graag een proefritje in willen maken. Vooral het gemakkelijk kunnen in- en uitstappen zal daar zeker een grote rol bij spelen.

    Toen ik bezig was met mijn zoektocht naar een VM viel de Orca echter direct af. Reden te zwaar. Mijn belangrijkste criterium was: een laag gewicht. Ik ben nog wel heel serieus naar een WAW aan het kijken geweest. Vind ik namelijk ook een erg mooie en praktische fiets, omdat de neus en de staart eraf kunnen. Ook heb ik nog geïnformeerd en gekeken naar de EvoK en S, maar o.a. door 'horror-verhalen' uit Engeland en gezien het feit dat de fabrikant wel erg ver uit de buurt woont, hebben mij doen besluiten om daar niet mee verder te gaan. Dit laatste argument speelde ook een rol bij het wegstrepen van de WAW.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,

      Dat Gent een heel stuk uit jouw buurt is klopt natuurlijk, maar Alligt is dealer van de WAW, dus dat is dezelfde afstand als naar Velomobiel.nl, aangezien het buren zijn. Dus voor proefritten en onderhoud kan je terecht bij Alligt als je Gent te ver weg vind.
      Voor mij heeft de afstand geen grote rol gespeeld in de keuze welke VM het moest worden, de Orca viel bij mij ook af op het gewicht.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Greenmachinist

      Gewicht is een belangrijk thema zo is telkens te lezen in de V.M. wereld.
      De Orca en zeker de e-Orca is verhoudingsgewijs een zware fiets, zo is de opinie van velen.
      Als dit extra gewicht zit in het feit dat een velomobiel wat steviger inelkaar zit en hopelijk daarmee ook wat veiliger dan heb ik daar geen moeite mee.
      Ik heb inmiddels begrepen dat de Orca een soort van buizenframe heeft die voor wat meer veiligheid kan zorgen.
      De E-assist lijkt me dan voor een wat zwaardere velomobiel zoals de E-Orca onontbeerlijk.
      Over veiligheid gesproken, heb je ook gekozen voor de optie luxe verlichtingsset.? Of is de standaard verlichting toereikend.?

      Verwijderen
    3. Wel, dat kwaliteitsargument speelde voor mij ook: de producten van velomobiel.nl vond ik erg kwetsbaar. Naar mijn mening zijn ze wat te ver gegaan om gewicht te besparen (maar velen zullen het hier niet mee eens zijn). En inderdaad: in de Orca zit een "rolkooi". Precies omwille van het extra gewicht door de steviger uitvoering, vond ik de e-aandrijving een noodzaak. Anderen redeneren net omgekeerd: als je kiest voor lichter, heb je dat niet nodig. Ik maak daarbij graag de bedenking dat je dikwijls ook bagage meehebt en die werpt ook wel wat gewicht in de schaal.

      Voor de verlichting is het inderdaad de "luxe"-set geworden. Bij Flevobike stellen ze dat dit zowat de standaard geworden is: 3 leds per hoek ipv 1 voor de knipperlichten, een zwaardere accu, LiIon in plaats van NiMh en 12 ipv 6V. De hogere capaciteit was belangrijk, net als de veel beter zichtbare knipperlichten.

      Verwijderen
    4. Hoi Jan,

      Eerst nog gefeliciteerd met je E-Orca.
      Je Blog teruglezend zie ik dat je bepaald niet over 1 nacht ijs bent gegaan voor jouw keuze heel verstandig ook alleen al vanwege de hoge aanschafprijs.
      Flevobike maakt inderdaad uitstekende produkten,en ze zijn daarnaast ook bijzonder kundig met hun vak bezig. Ook het onderhouds arme karakter van die produkten spreekt me erg aan.

      Momenteel ben ik in bezit van de Greenmachine en ben me aan het orienteren naar wat meer comfort. De E-Orca heeft dan ook mijn warme belangstelling. Voor woonwerk verkeer zal het niet worden want dat is maar 4 kilometer, maar meer voor vrije tijd en de wat langere toer-ritten.

      Het toegepaste materiaal van de Orca is Twintex op basis van glasvezel en nog een kunststof, betekend dit een hogere weerstand tegen lichte schades zoals krassen en dergelijke?
      Op andere Blogs lees ik dat er best wel kans bestaat op omvallen of omrollen.
      Is dit materiaal ook zelf goed te repareren bij dat soort schades?

      Hartelijke groet Greenmachinist.

      Verwijderen
    5. Ik probeer zo goed mogelijk te antwoorden (Flevobike zelf zal er natuurlijk veel beter op kunnen reageren). Twintex is een mix van glasvezel met polypropyleen. Dit wordt in een mal gebakken (letterlijk in een oven op - als ik het goed onthouden heb - 280° C). Toen ik vorig jaar rond dezelfde tijd de werkplaats bezocht, gaf Johan Vrielink een stevige trap tegen de bodem van een Orca. Die veerde in en nam onmiddellijk zijn originele vorm weer aan. Het materiaal werd ook bij de Versatile toegepast, dus is er al ruim ervaring mee. Herstellen: kan niet met epoxy (hecht niet). Er wordt aan de binnenkant een aluminiumplaatje op gelijmd.
      De bovenkant - de gekleurde delen - bestaan uit glasvezel/epoxy. Dat is stijver, brozer, maar makkelijker te herstellen. Omdat die bovenkant uit drie delen bestaat, kun je ook een stuk vervangen.

      Omvallen of omrollen: dat is relatief. Ik denk dat je gerust kan stellen dat niets kan tippen aan een WAW (of Milan, zowat even laag zwaartepunt), maar er spelen meer elementen. Omrollen omdat je een bocht te snel neemt, is theoretisch wel mogelijk, maar net zoals met elke velomobiel leer je snel de grenzen kennen. Vorig jaar op de Oliebollentocht zag ik veel Quests met schade op de zijkant, waaruit je zou kunnen afleiden dat die sneller omgaan. De spoorbreedte is dan ook aanzienlijk minder.
      Omwaaien bij stilstand is dan weer wat anders. Het hoge profiel van de Orca doet vermoeden dat hij tegen zijwind minder weerstand kan bieden, maar hierover is me uit de praktijk niets bekend. In elk geval leerde ik tijdens de stormachtige rit vorige zaterdag dat het op de baan geen probleem vormt (net zomin als met een Alleweder).

      Verwijderen
  4. Beste,
    Vraagje: hebt u de Orca op de een of andere manier verzekerd?
    mvg
    Jim

    BeantwoordenVerwijderen