zaterdag 9 augustus 2014

Evolutie in de (lig-)fietswereld

Hier en daar vang ik signalen op dat de verkoop van tweewiel-ligfietsen de laatste jaren fors gedaald is. Datzelfde geldt niet voor trikes en velomobielen, integendeel.

De reden die hierachter zou zitten, is de volgende: vroeger kochten mensen een ligfiets (laten we deze term gebruiken voor "conventionele" ligfietsen met twee wielen, welke wielmaat ook) omwille van het betere rendement. Daarmee ging je, met eenzelfde geleverde trapvermogen, sneller vooruit. M.a.w. een ligfiets koop je omdat je daarmee sneller kunt rijden.

Foto: Nazca ligfietsen

Sinds enkele jaren kent de elektrisch ondersteunde fiets echter een spectaculaire opmars. En, je raadt het al, daarmee verdwijnt een belangrijk voordeel van de ligfiets. Met een e-bike heb je namelijk nog minder inspanning nodig om toch goed vooruit te gaan en meestal is de prijs nog beter ook! Daarenboven koop je daarmee iets waarmee je in bent, waarmee je kunt scoren bij Jan Modaal.  Mensen kopen nu eenmaal het liefst wat trendy is. Daar is ongetwijfeld een ronkende marketingterm voor.

Uiteraard: die e-bike ondersteunt maar tot 25 km/u en met een beetje ligfiets rij je zo 10 km/u sneller dan dat, maar dat zal zeker niet lukken indien je een opstapper bent. In veel gevallen mag je al blij zijn als je dezelfde snelheid haalt als met je bukker. Daar gaat het hier om: je stapt op die e-bike en zonder moeite rij je 25 (of iets meer). Geen leercurve, geen training. En laten we wel wezen: er zijn veel omstandigheden waarin 25 al meer dan voldoende is.
Wie voor het eerst op een ligfiets stapt, voelt zich meestal heel onwennig en het voelt in eerste instantie ook niet stabiel aan. De beslissing tussen beide is dan snel gemaakt, als die ligfiets al een kans krijgt...

Kijk maar even naar het tabelletje van de Nederlandse Fietsersbond. Met wat zoeken vind je er vast nog meer, maar de rendementen zullen altijd zowat dezelfde zijn. Kijk vooral naar de cijfers bij de e-bike!
Daarenboven wordt je niet zo aangestaard en kun je verder met het materiaal en de fietstechniek die je al kent. Amper gewenning nodig dus.

Een ondersteuning op een ligfiets biedt op dit vlak nog amper voordeel, want wettelijk is de snelheid beperkt tot 25 km/u. Daarnaast levert zowat elk fietsenmerk (Gazelle, Batavus, Trek, ...) een aantal modellen, specifiek ontwikkeld voor de elektrische aandrijving. Dat vind je amper of niet in de ligfietswereld (de GreenMachine is de enige die ik ken). Je kiest wat je wil in de winkel en fietst er direct - aan 25 km/u - mee naar huis.

 
Afbeelding: Batavus.nl


Op zo'n ligfiets moet je meestal een poosje wachten, hij zal gemiddeld meer kosten en je rijdt er niet sneller mee. Waarom zou je het nog doen?
De andere voordelen, voornamelijk het betere comfort, ondervind je maar indien je ervan geproefd hebt. Daarvoor is er nu een belangrijke reden minder. 

Gevolg: de markt voor ligfietsen krimpt. Wie er een heeft, blijft er wellicht mee rijden, maar er komen geen nieuwe ligfietsers bij of toch niet meer aan hetzelfde tempo.
Een ander gevolg: de ontwikkeling zal waarschijnlijk ook stagneren, want de kosten worden niet zo snel terugverdiend in een krimpende markt. Wie zal nu specifiek een ligfietsframe ontwikkelen voor een elektro-aandrijving? Die kost verdien je als fabrikant wellicht nooit terug...

12 opmerkingen:

  1. Als je ervan uit gaat dat het gros van de mensen lui is, dan is 100 Watt al een aardige inspanning. Bij 100 Watt is geen enkele ligfiets substantieel sneller dan een e-bike. Om met een gemiddelde ligfiets een gemiddelde kruissnelheid van 35 km per uur aan te kunnen houden, moet je dus behoorlijk hard werken. Persoonlijk vind ik de sprong van de e-bike (25-27 km) naar e-pedelec (45 km) veel te groot, het blijft wel een fiets per slot van rekening. Een tussencategorie van 35 km lijkt mij logischer en dan zou ik zeker overwegen mijn Greenmachine om te bouwen naar een e-bike. Bij de huidige wetgeving (25 km) voegt dat voor mij niets toe.l

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant verhaal van Jan met veel opmerkingen die hout snijden. Opmerkingen overigens die ik al eerder op andere plaatsen heb gemaakt...
    Wat Piet schrijft over de s-pedelec (ondersteuning tot 45 km/uur) kan ik geheel onderschrijven, maar een verruiming van de normale pedelec tot 30 km/uur zou ik ook verwelkomen!

    Een ligfiets met e-ondersteuning kan heel zinvol zijn. Zelf ben ik een zeer tevreden eigenaar van een trike, de HP Velotechnik Scorpion fs 26 met BionX naafmotor in het achterwiel. 'n Oud baasje als ik, met een tweetal medische mankementen, is er zeer bij gebaat om de zware loop van de trike te compenseren met de lichtste ondersteuning (35%) waardoor-ie nog maar weinig zwaarder loopt dan m'n Thijs 209 roeifiets. En de steile hellingen in Beieren hoef ik niet meer te vrezen :-)

    Ik overweeg momenteel zelfs de aanschaf van een tweede ligfiets met e-ondersteuning, namelijk de Toxy FLITE. Speciaal voor toertochten waarbij een hogere zit significant bijdraagt aan het uitzicht op het landschap en de 2 wielen geen bezwaar zijn in verband met slecht wegdek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan die snelheden zit nog een andere kant ook. Laten we maar uitgaan van de bestaande min of meer wettelijke grenzen van 25 en 45 km/u. Stel dat je van jezelf weet dat 25 eigenlijk teveel is, dan wil je minder snel gaan. Wel: ik ken amper systemen waarbij de maximumsnelheid lager kan ingesteld worden... Mocht dat kunnen, dan neem je bijvoorbeeld een 45 km/u fiets en stelt die af op 30 of 35. Voor wie ouder en minder vaardig is: je neemt een 25 km/u fiets en begrenst die op - ik zeg maar wat - 18 km/u.
      En wat snelheden, prijzen en ligfiets of rechtopfiets betreft: stel dat je als opstapper iets zoekt om snel naar het werk te kunnen gaan en toch te fietsen. Nu koop je een Riese und Muller (Bluelabel) HS Cruiser voor ongeveer € 2300 en daarmee mag je, volkomen legaal, 45 km/u rijden. Waarom zou je nog een ligfiets kopen?

      Verwijderen
    2. Omdat je dan niet te maken hebt met de extra regeltjes (en controle) voor brommers.

      Verwijderen
    3. Wel, daar toon je de achillespees van de visie op ligfietsen. Dat is ook niet te verwonderen, want dat is waar de meeste ligfietsers op focussen: snelheid. Hierdoor verdwijnen argumenten zoals het rijcomfort helemaal naar de achtergrond, terwijl dat net een sterkte zou kunnen zijn, bij rugklachten bijvoorbeeld.
      Zeker nu de e-bikes de ligfietsen het gras van onder de voeten maaien, is het belangrijk om niet op dat ene aspect te focussen. En extra regeltjes en controle: ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is die quasi onbestaand. Daarnaast heb je fietsen zoals de R+M cruiser: een S-pedelec die onder de regels van de snorfiets valt. Dat betekent dat je verzekerd moet zijn. Meer niet, voor zover ik kan zien.

      Verwijderen
    4. Bromfietsen mogen in Nederland binnen de bebouwde kom geen gebruikmaken van het fietspad.

      En voor brommers zijn de boetes nog bezopener dan voor fietsers:
      *Door rood rijden: 160 euro vs 90

      En alhoewel je ook niet bezopen op de fiets aan het verkeer mag deelnemen, wordt dat gedoogd. Voor brommers iets minder..

      Als ik naar m'n werk fiets (2km, door de stad) kan ik daar met een gewone fiets een gemiddelde (!) van 30 km/h uittrekken. Als je je wilt houden aan alle verkeersregeltjes met een brommer ga je dat dus niet halen.

      Extra rijcomfort spreekt mij ook wel aan, maar dan niet van een tweewieler ligfiets; dat is mij veel te link. Als je omvalt ben je veel sneller met kwetsbare delen op de grond dan met een gewone tweewieler. En de kans dat je 'weg kan lopen' als je omgaat is ook nul.

      Verwijderen
  3. Misschien word je op een e-bike niet aangestaard maar wel uitgemaakt voor valsspeler!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist. En waarom? Ik moet dat ook geregeld horen met de E-Orca: "dat is geen fiets, maar een brommer!". Zo'n opmerking komt meestal van mensen die nog nooit met een e-bike gereden hebben. Ja, er zijn er zeker: indien je iemand langzaam malend aan 25 km/u een brug op ziet rijden, dan weet je het. Zo iemand trapt nog net genoeg mee om de motor te doen werken (dat mag ook, natuurlijk). Maar je kunt ook, zoals Wijnandt, kiezen voor minimale ondersteuning en dan is het een ander verhaal.

      Verwijderen
  4. Ook Maaf Bikes maakt een e-ligfiets: http://www.maafbikes.com/models/ebike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net even gekeken. Da's duidelijk een andere benadering dan bij Flevobike (voornaafmotor, geen koppelsensor) en daardoor veel goedkoper. Deze zit in de prijscategorie van de betere e-bike.

      Verwijderen
  5. Als je 100 Watt levert, dan ga je op een ligfiets circa 25½ km/h (en op een gewone rechtopfiets 17½ km/h). Om 35 km/h op een ligfiets te rijden, moet je 229 Watt leveren; daarvoor moet je inderdaad behoorlijk getraind zijn. Je kunt dit allemaal uitrekenen met Bocycle's rekenprogramma op www.bocycle.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen