woensdag 12 november 2014

Vrachtcapaciteit

Vrijdagmorgen was er tijd om naar het containerpark te gaan. In de garage stond een bergje materiaal voor recyclage: een oude laserprinter (mainboard stuk), een fax, een desktopbehuizing, een samsonite koffer van bijna een halve eeuw terug, een fototas waar geen enkele rits nog van werkte, verpakkingsmateriaal, ...

Als je geen auto hebt, zoek je een andere manier om daar te raken en liefst zo dat alles in één rit mee kan. Dat lukt niet met de velomobiel, maar wel met de bukker.



Vier fietstassen volgeladen, een vouwbox op de bagagedrager en de Croozer Cargo erachter. Wellicht had in de fietskar nog meer mee gekund en ook in de vouwbox was nog wat plaats.

Omdat een mens - ik alvast toch - leeft op plannen en dromen, broed ik al op een liggend alternatief, waar mooi constructiewerk achter steekt: de XYZ two seater in cargo-trike uitvoering.

XYZ TWOSEATER - with cargo boxes
Ik moet het concept nog even goed bekijken, want naar ik las kan de besturing wel wat verbetering gebruiken. Het voornaamste ingrediënt is vierkante aluminiumbuis. Ik zag al een versie waar voorwielvering in voorzien was.
Met een laadvermogen van 120 kg (+ bestuurder) kan die al wat dragen. Het lijkt ook een mooi platform om ondersteuning op te zetten. De plannen zijn gratis te downloaden; een onderdelenlijst zit er ook bij.

3 opmerkingen:

  1. Euh? Je wilt een aparte fiets om spullen te vervoeren?

    De fiets in de laatste afbeelding lijkt mij niet erg fijn; de kratten hangen bijna helemaal buiten de kantellijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het om vrachtvervoer gaat, zal de snelheid niet zo hoog liggen, kan ik me voorstellen. Maar: je hebt gelijk. Het systeem is wel eenvoudig aan te passen: een vierwieler op deze basis?

      Verwijderen
    2. Dat lijkt me een stuk stabieler ja. En je kunt nog meer meenemen.

      Verwijderen