vrijdag 5 december 2014

Winterdingen

Bij onze noorderburen is het onder de bloggende velonauten goed te merken: de winter staat voor de deur. Sneeuwbanden - met of zonder spijkers - worden opgelegd, voetengaten gedicht, ... De naderende Oliebollentocht heeft hier waarschijnlijk ook wel mee te maken: daarvoor moet je goed voorbereid vertrekken.

(Terzijde: de tocht naar Nijmegen vanuit Vlaanderen begint stilaan vorm te krijgen.)

Het voorbije weekend is de temperatuur hier ook flink gedaald en voor de rest van de week werd koud, grijs weer voorspeld, met kans op nachtvorst. 't Is nog geen -10° C, zoals twee winters geleden, maar het wordt al kouder, tot rond het vriespunt. Dat betekent dat ook in het bourgondische Vlaanderen de voorbereidingen voor het rijden in de winter nodig worden.

Bij wijze van experiment heb ik de voetengaten gedicht met een stuk coroplast. Dat is iets zoals golfkarton, maar dan in een plastic uitvoering. Ik ben benieuwd welk resultaat dit zal opleveren.

De basis was een gerecycleerde plaat, waar ik een stuk van 37 x 45 cm uit sneed.


Een Orca heeft hier een voordeel: de tunnel waar de ketting door loopt, is helemaal dicht. De (Torx) bouten waarmee de aluminiumplaten hierop vastgeschroefd worden, kon ik gebruiken als eerste bevestiging van de plaat.


Nadien heb ik de randen met kleefband vastgemaakt. Dat is voorlopig gebeurd met een oude rol, die ik nog liggen had. Als het systeem werkt zoals het hoort, kijk ik wel voor iets beters. Geen ducttape, want dat laat sporen na bij het verwijderen.

Een eerste testrit maakte alvast duidelijk dat ik ruim boven die plaat blijf met de hielen.

 
Een ander probleem is de koude wind die ik in de ogen krijg. Zoals elke velonaut wel weet, is dat vooral lastig indien het regent. Een bril is dan rampzalig, want die dampt meteen aan. Ik ben (nog) geen brildrager, maar meestal zet ik er wel een op om mijn ogen af te schermen.
 De Ekoi City+ is weer uit de kast gehaald: daar zit een vizier op.

De voorbije week werd deze oplossing ook getest. Het weer was er ideaal voor: koud, grijs en droog. Het resultaat was minder positief.
  • Positief: zo'n vizier houdt wel degelijk de wind uit de ogen en lijkt minder aan te dampen dan een bril.
  • Probleem 1: het vizier is optisch niet neutraal. Het beeld wordt vertekend.
  • Probleem 2: een extra laag kunststof (op het schuimdeksel zit al een minivizier) vermindert het zicht.
  • Grootste bezwaar: de Ekoi heeft een grote buitenomtrek en ik raak geregeld de randen waar mijn hoofd uit de Orca komt.
Enkele winters geleden bewees de helm wel zijn waarde tijdens een sneeuwbui op de bukker. Daar werkte hij prima om sneeuw uit mijn gezicht te houden, zodat ik met een behoorlijke vaart kon fietsen. Prima fietshelm dus (voor de prijs), maar niet geschikt voor de velomobiel.

De opties die open blijven zijn:
  • "goggles" of iets zoals een skibril (kan ik wel even lenen om te proberen)
  • een betere fietshelm, zoals een Casco Speedster of een Uvex City V. Zo'n helm kan meteen ook het hoofd warm houden, eventueel met een helmmuts eronder).
Uvex City V
Casco Speedster
 
Nu schik ik die dingen niet allemaal aan te kopen om even te testen, dus: wie ervaring heeft hiermee, laat maar weten!


De nieuw aangekochte Shimano (toer)fietsschoenen gaan ook even opzij, want ook daarvoor is de temperatuur teveel gezakt. De oude Shimano halfhoge MTB-schoenen zijn weer van dienst.


Wordt het nog guurder, dan kan ik (eindelijk) de verwarmde zolen testen: vorige winter waren die absoluut niet nodig, want het heeft amper gevroren. Het probleem met gelijk welke SPD-schoen is de kou die via de plaatjes binnendringt. Die staan in contact met de cranks en vormen helaas een prima geleider voor de lage temperatuur. Een extra isolatielaag tussen de plaatjes en de binnenzool zal wellicht ook al helpen.

8 opmerkingen:

  1. Jan,

    welke schoenmaat heb je, dat je de plaat niet raakt met de hielen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 41 of 42. Varieert een beetje. Kan ook aan de positie van de plaatjes gelegen zijn.

      Verwijderen
  2. Ik heb hetzelfde met mijn, eigenlijk voor de velomobiel gekochte, skihelmpje van de Action: Hij raakt het deksel van het instapgat steeds. Erg onprettig !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De andere helm, een Giro Surface, heeft dat probleem helemaal niet. Moet aan de vorm liggen, veronderstel ik. Maar die heeft dan weer geen vizier.

      Verwijderen
    2. Kan kloppen Jan. De sneeuwhelm heeft de oren bedekt. Dat leek me aangenaam tegen kou en herrie....

      Verwijderen
  3. Op de open ligger heb ik zeer goede ervaringen opgedaan met sneeuw en ijs met de toasty feet inlegzolen. Verder zijn er sportbrillen met een anti-fog laag zodat ze niet zo snel beslaan. Die van mij is van Julbo en heeft meekleurende glazen. Een helm op de ligfiets vind ik vanwege de kinband verschrikkelijk: krijg meteen braakneigingen. Bij mij houdt mini-vizier al veel wind uit de ogen, maar dat ligt natuurlijk aan je ruglengte, dus je zou ook een groter vizier kunnen overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo blogger
    Al een tijdlang ben ik op zoek naar een vizier voor de Ekoï helm, zoals je beschrijft. Heb je enig idee waar ik er één kan vinden?
    Groeten
    Egbert Vonkeman , Fujin fietser : egb.vonkeman@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ekoi zelf al eens geprobeerd? http://www.ekoi.fr/nl/
      Ik zou ze een mailtje sturen.

      Verwijderen