De winter in onze regio is vooral koud en nat. 'Koud' betekent dat de Orca een beetje warmer mag worden en 'nat' houdt vooral in dat de banden hun grip niet mogen verliezen.
Voetengat afdichten
Tegen 'koud' heb ik het idee van vorig jaar verder uitgewerkt. Het voetengat is opnieuw afgesloten, maar deze keer hopelijk op een betrouwbare manier.Tijdens de installatie vorige winter |
Het resultaat |
Op zolder vond ik nog een vergeten polycarbonaatplaat van 2 mm. Die is niet UV-bestendig, maar voor de onderkant van een velomobiel maakt dat niet veel uit. Uit die plaat sneed ik (met een breekmes) een stuk van 38 op 43 cm. Aan de voorkant kwam hier aan strook aluminium bovenop en het geheel werd onder de bodem van de Orca vastgeschroefd.
Zo zie je er eigenlijk niks van |
Aan de onderkant is het duidelijker |
Met de nieuwe plaat polycarbonaat is het een bizar zicht vanuit de E-Orca: je merkt niet dat er iets zit. Dat zal waarschijnlijk niet lang zo blijven.
De ervaring vorige winter was dat de binnentemperatuur heel wat aangenamer blijft een keer die grote ventilatie-opening afgesloten is. Mocht het gebeuren dat het sneeuwt, dan wervelen de vlokken ook niet binnen via die weg.
Een bijkomend voordeel is dat het rendement verhoogt: door het gat af te sluiten, verminder je de luchtweerstand van de velomobiel. Het is niet voor niets dat de DF standaard helemaal gesloten is.
Het bezwaar dat je niet meer kunt 'flintstonen' geldt eigenlijk niet op een gekende route. Achteruit rijden moet je voornamelijk doen bij een onvoorziene hindernis of een te krappe bocht. Op een traject dat je dagelijks aflegt, zijn dergelijke verrassingen nogal onwaarschijnlijk. Daarenboven is dat met een Orca - met een draaicirkel van 6m - bijna nooit nodig. Als het echt moet, stap ik maar uit.
Bandenwissel
Tegen 'nat' was de maatregel veel eenvoudiger: de Energizer Plus 47-406 werd verwisseld voor de CX Comp in dezelfde maat, die ik bij een bezoek aan Flevobike meekreeg.Dit is een noppenband en die zou beter overweg moeten kunnen met modder en sneeuw.
CX Comp profiel (foto: Schwalbe) |
Energizer Plus (foto: Schwalbe) |
Ondanks de slechte ervaring met de CX Comp bij aanvang - hij was lek na amper 70 km - geef ik hem nog een kans.
Vervelend: lekke achterband op weg naar het werk |
Vooraan blijven voorlopig de Trykers liggen. Het zou kunnen dat die binnenkort vervangen worden door Shredda's (de vouwversie) als winterbanden. Dat is nog niet zeker: de Marathon Plus is ook nog steeds een kandidaat. Die heet de ideale winterband te zijn.
dat ziet er goed uit! Nog eens bedankt voor de uitleg afgelopen zaterdag!
BeantwoordenVerwijderenHeb Flevobike al gecontacteerd om bij hen een grotere testrit te maken.
Afhankelijk van hoe dringend het is: rond nieuwjaar verwacht Fietser.be een nieuwe test E-Orca. Ga je naar Dronten, doe ze de groeten bij Flevobike!
VerwijderenVoetengaten al dicht Jan? Bij -4 ºC vind ik het nog niet te koud, met winterschoenen aan valt het voor mij nog goed te doen met de gaten open. Als het richting -10 gaat dan gaan de voetenbakjes er weer in, eerder niet! ☻
BeantwoordenVerwijderenMaar dat is natuurlijk een individuele keus, die ieder voor zich maakt.....
Groeten, Adri.
Adri, ik weet dat het vroeg is, maar:
Verwijderen- nu had ik er tijd voor
- ik wilde het nieuwe idee uitproberen
- het zou ook in snelheid en vermogen verschil moeten maken
- hier in het zuiden vinden we het sneller koud ;-)
Groeten, Jan
Ik ben blij dat mijn voetgaten standaard al dicht zijn.
BeantwoordenVerwijderenEn inderdaad op de normale route geen probleem.
En met de draaicirkel van ahum.... Iets meer als de Orca lukt dat prima. Het begrip winterschoenen ken ik dan ook niet.