zondag 15 november 2015

Fietskamperen met de velomobiel - materiaal (3): fietskar

Radical Cyclone

Is een fietskar noodzakelijk? Dat maak je natuurlijk zelf uit. In elk geval: met een velomobiel zijn fietstassen zo goed als uitgesloten. Ofwel beperk je de bagage tot wat in de velomobiel past, ofwel hang je er een fietskar achter. Andere mogelijkheden zijn er niet indien je autonoom wil reizen.

Nu maakte Flevobike de keuze van de kar al voor mij: de Orca is vanaf de productie geschikt om de trekhaak van Radical te bevestigen. Dat is bij mijn weten een unicum in de velomobielwereld. Dopje over de as verwijderen en de trekhaak kan met een geschikte bout (die ik bij Flevobike mee kreeg toen de Orca geleverd werd) vastgezet worden.


Radical trekhaak op de achteras
Een fietskar kies je in functie van het doel. Zo heb ik er eentje voor de boodschappen met de gewone fiets - een Croozer Cargo - en een Cyclone voor het reizen. Ze zijn elk geschikt voor hun doel: de eerste kan net twee vouwkratten bevatten, maar zorgt voor voelbaar veel rolweerstand en de andere is vederlicht (5,5 kg), voel je amper, maar heeft geen vaste bodem en het volume is beperkter.

De Cyclone van Radical dus. 't Is een duur ding: de Radical IV - de huidige versie - kost maar liefst € 480. Voor iets dat niet zo vaak gebruikt wordt, is dat niet niks. In essentie is een Cyclone niets anders dan een reistas, waarbij je een frame in de bodem stopt. Aan dat frame bevestig je twee wielen en een dissel en daar heb je je fietskar.

Extraatjes

Na de aanschaf ervan bestelde ik bij Radical een regenhoes (fluogroen) en een vlag met mast.
De Cyclone is namelijk zo laag dat je die in de spiegels niet ziet.
Een Cyclone heeft ook zo weinig rolweerstand dat je niet voelt dat hij achter de velomobiel hangt.
Je ziet hem niet en je voelt hem niet: is hij dan wel nog mee? Daarom de vlaggenmast. Die zie ik wel in de spiegel.

De regenhoes dient twee doelen. Het eerste spreekt voor zich: de tas tegen regen beschermen. Radical tassen zijn erom gekend dat de waterdichtheid maar matig is.
Het tweede doel is opvallen.
Een velomobiel is in veel contreien bijna iets buitenaards. Ik wilde niet het risico lopen dat een automobilist zo naar de Orca kijkt, dat hij de Cyclone erachter niet zou zien. Met een fluogroene hoes leek de kans hierop al heel wat kleiner.


Zonder regenhoes

En met
Helaas bleef van dat fluo niet veel over na een maand fietsen...

Wat op 'Wereldfietser.nl' ook al aan bod kwam: het is onbegrijpelijk dat Radical op een zo duur product goedkope Chinese bandjes levert. Je zou hier iets beters verwachten. Tenzij, natuurlijk, indien ze vele banden getest hebben en die Chinese dingen er heel goed uit kwamen. Dat vind je echter nergens terug. Wel dat YKK ritsen gebruikt worden, dat er TIG gelast is ... Dat doet het ergste vermoeden voor de banden.
Toen ik de mijne kocht, lagen er Kenda banden op. Die gaven nog nooit problemen. Het ziet er ook naar uit dat ze nog veel kilometers zullen meegaan.

Op de camping is een Cyclone ook wel handig. Je haalt de wielen en dissel eraf en je kunt de kar als een reistas in de tent zetten. Daar staat hij uit het zicht en binnen handbereik. Het is wel best om er iets onder te leggen, want de onderkant en de voorkant van de kar verzamelen alle vuil dat de velomobiel en de banden oppikken.


Wielen en dissel eraf gehaald. Voila: een reistas
Bij de eerste versie (zoals die van mij) loopt de rits nog niet helemaal door. Dat maakt dat je soms wat spullen uit de kar moet halen om bij datgene te kunnen dat je nodig hebt. Bij de latere versies schijnt dat veranderd te zijn.

Ook ondervond ik dat je bij het laden moet opletten. Omdat de Cyclone geen stijve wanden heeft (wel zit een stuk schuim links en rechts, naast de wielen), moet je ervoor waken dat de boel niet scheef zakt. Doe je dat niet, dan kan het gebeuren dat het weefsel tegen een band schuurt, vooral in bochten.

Bij fietsers speelt vaak het argument dat je met twee wielen een stuk breder uitkomt met zo'n kar. Bij een velomobiel maakt dat niets uit: de Orca is breder dan de Cyclone. Waar de Orca door kan, volgt de kar zonder problemen.

Wat handig zou geweest zijn: eenzelfde wielmaat voor de kar en de velomobiel. Nu moet een 18' reserveband mee voor de Cyclone (binnenband) en een 20" voor de Orca. Bij de meeste velomobielen zit je achteraan met 26" en dan heb je dus nog een derde maat nodig.

Praktisch?

Tja. Het bezitten van een fietskar kun je zowel een voor- als een nadeel noemen. Omdat je die hebt, ben je geneigd hem te gebruiken. Da's evident. Als je hem gebruikt, sleep je meer mee. Ook dat is vanzelfsprekend. Meer gewicht dus en meer rolweerstand.
Anderzijds ben je niet verplicht om heel compact te pakken. Dat kan je op twee manieren opvatten:
  • meer meenemen
  • minder efficiënt opbergen
Dat laatste ervaar ik als een voordeel. Je hoeft niet zo grondig na te denken over de pakvolgorde en daardoor is het vaak ook makkelijker om bij de spullen te raken. Een ander voordeel is dat je iets royaler kunt kamperen: een net wat grotere tent, toch maar een grondzeil, de tarp kan er makkelijk bij en zelfs een stoeltje ging mee. En omdat er toch plaats was, zat er zelfs een verlengsnoer van 20m in, zodat ik in de tent stroom had (accu's laden, netbook laden ...).

Rijgedrag

Bij het rijden merk ik er weinig van. De Cyclone blijkt héél stabiel. In de bochten hoef ik niet extra op te letten. Natuurlijk is het wel zo dat de E-Orca ondersteund is. Dat maakt een verschil: de motor vangt het extra gewicht op.
De bijkomende weerstand betekent ook weer twee dingen: rolweerstand en gewicht. Het eerste merk je altijd, hoewel dat met een Cyclone minimaal is. Het gewicht voel je, logisch, vooral bij het klimmen. Maar ook bij afdalingen wordt het duidelijk: de remmen krijgen het harder te verduren om alle gewicht tijdig te vertragen. Je moet er gewoon rekening mee houden. Bij de E-Orca betekent het ook dat de autonomie wat beperkter wordt.

Veiligheid

Wat wel een probleem kan vormen: zo'n kar kun je niet afsluiten. In een grootstad halt houden, wordt daardoor iets gewaagder. Je kunt eventueel de kar aan de velomobiel vastleggen, maar dat betekent in de praktijk een kabel door een wiel. Door de makkelijk afneembare wielen bestaat dan theoretisch de kans dat je nadien een velomobiel en een wiel terugvindt...
Nu is een fiets met reisspullen altijd een probleem. Fietstassen zijn moeilijk af te sluiten, een velomobiel is ook lastig en een fietskar, achter welk soort fiets ook, is bijna onmogelijk tegen diefstal te beschermen. Als je die kar helemaal beveiligt, zeg met een stalen net en een slot, kun je er onderweg ook niet zomaar even in. Kiezen of delen dus.

In de praktijk is dat niet zo'n probleem en wel om een andere reden. Een velomobiel is een aandachtstrekker. Zodra je in een iets of wat drukkere stad stopt, wordt je omringd door belangstellenden. Ofwel sta je iedereen vriendelijk te woord en dan heb je geen kans om zaken te bekijken. Ofwel laat je je voertuig achter en dan is de kans groot dat mensen eraan prutsen. Te mijden dus.

Betrouwbaarheid

Eigenlijk kan ik er niet veel over zeggen; daarvoor heb ik er te weinig kilometers mee afgelegd.
De kar zelf gaf nog nooit problemen. Geen scheuren, geen versleten textiel, niks van dat.

Maar de accessoires...
  • de regenhoes was verschenen na een drietal weken rondtrekken. Radical stelde nadien dat dit eigenlijk normaal is voor fluokleuren (tiens, die fluohesjes lijken veel langer fluo te blijven) en zou dat ook op de site vermelden. Van dat laatste merkte ik nog niks. Maar op het verkleuren na blijft de hoes wel goed.
  • De vangkabel (beveiliging tussen dissel en trekhaak) slijt wel. Er breken staaldraadjes door en die prikken venijnig. Voorlopig doe ik het zonder, maar er zal tegen de volgende grote reis een nieuwe moeten komen.
  • De vlaggenmast is vorige zomer doorgebroken. Radical heeft toen zonder enig probleem voor vervangstukken gezorgd.
Er gebeurden dus tot nu toe geen zaken die ertoe leidden dat de kar onbruikbaar werd. Ik kreeg zelfs niet te maken met lekke banden. Het toebehoren liet me wel in de steek, maar daarbij bleek ook dat de service bij Radical prima is. Met zo'n ondersteuning kun je rustig op reis vertrekken.

Besluit

Mijn ervaring is dat de Cyclone een prima reiskar is, in elk geval in combinatie met een velomobiel. Je hebt meteen 100 l extra bagageruimte. Bovendien is de kar af te koppelen, waardoor je die - als je even wat langer op een plek blijft hangen - achter kunt laten op de camping.

Verder in de reeks kom ik er nog op terug: hoe verdeel ik de bagage tussen de Orca en de Cyclone. 

9 opmerkingen:

  1. Het is mogelijk om de wielen van de Cyclone om te spaken naar maat 406, dat scheelt een extra set banden. Zelf heb ik er nu Marathon Greenguard banden (in de originele maat) op liggen, ik denk niet dat ik die ook nog hoef te vervangen. De originele banden zijn hopeloos: snel lek, inderdaad een slechte keuze bij een kar van €480.

    Ook een aandachtspunt bij het volgende deel: de verdeling van de bagage in de kar. Massa moet vóór de as, anders neemt de kar zeker de controle over de fiets over.

    Overigens is de kar met wat extra balkjes en spanbanden prima te gebruiken voor andere objecten (een Ficus van 1,5 m hoog). Ik kan je trouwens aanraden om om het geheel (kar + regenhoes) ter hoogte van de banden een setje spanbanden aan te brengen. Die houden de regenhoes vrij van de banden en verhogen de stabiliteit van het geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maarten, dat zou kunnen, inderdaad. Echter: de Cyclone I werd geleverd met kunststof gietwielen. Die kun je natuurlijk niet omspaken. Ik zou wel andere naven kunnen bestellen en zo 406-wielen maken.
      Probleem 1: de gietwielen vormen optisch een mooie combinatie met de wielen van de Orca. Da's puur esthetisch.
      Probleem 2: als de wielen groter worden, zou ook de hoek van de dissel anders moeten. Het is nu al zo dat mijn kar geleverd is met een dissel voor 26"/28" en een dissel voor 20" voor versie I is niet meer leverbaar. Grotere achterwielen zou dan betekenen dat de voorkant van de kar lager komt te hangen. Da's ook niet goed.
      Bij de regenhoes zaten twee aan te spannen elastieken. Die gebruik ik. Spanriemen zouden waarschijnlijk een beter idee zijn. Die heb ik toch liggen (wie niet?).
      Bedankt voor de suggesties!

      Verwijderen
    2. Ik heb een 26 inch achterwiel op mijn Quest met 26 inch dissel. Dit is alleen nodig voor de afstand trekhaak-kar. De hoogte maakt niet veel uit. De Orca heeft nu eenmaal en kortere staart dan de Quest dus kun je met een 20 inch dissel af. Dat heeft niet veel te maken met welke maat achterwiel je hebt. Het bevestigingspunt op een velomobiel hoeft niet exact ter hoogte van de achteras te liggen zoals bij een gewone fiets. Je kunt dus volgens mij gewoon je originele dissel behouden en toch de kar verhogen. Misschien door de naaf van een Orcawiel aan te passen voor de Radical steeknaaf?

      De wielen van mijn Radical heb ik omgespaakt naar 20 inch (406). De kar komt idd iets omhoog, maar in mijn geval bleek dit juist een voordeel.
      1- De kar kwam vlakker te liggen.
      2 - De bodemvrijheid neem aanzienlijk toe. Vooral handig bij bolle wegen en karrensporen met hoog gras in het midden. Maar ook scherpe opritten van verkeersdrempels.
      3 - De kar is in de spiegel goed te zien nu. Handig bij achteruitsteken.
      De stabiliteit nam met de toegenomen hoogte juist niet af maar werd (nog) beter!
      De soepele banden (Schwalbe Schredda) dragen daar zeker aan bij. Volgens Marloes, die meestal (8000+ Radical km's) achter mij fietst, was de kar sinds de ombouw veel rustiger in gedrag geworden. Kwam nauwelijks meer los van de grond. In de bochten was hij bij slecht wegdek nog wel eens springerig wat zelfs voor zijdelingse beweging door de lucht zorgde. Ongewenst!
      Dat is nu over. De Kenda's staan bekend om hun onverslijtbaarheid, maar dat is dan ook de enige goede eigenschap. Grote rolweerstand, stug, slechte roadholding, nauwelijks lekbestendig.
      Het formaat is ongebruikelijk. (Ja, op kinderwagens....) Grotere wielen rollen gewoon beter.
      Ik zie alleen maar voordelen in deze update van de kar.

      Overigens ben ik nu overgestapt op een DF. Ik vrees dat de trouwe Radical 'n kalm leven gaat krijgen. Alleen de Q-Xs van Marloes kan hem nog trekken, zelfs dat is nog twijfelachtig of dit gaat gebeuren. Op de DF komt geen knobbel meer. (kan wel!) Geen behoefte aan. Ondanks de mindere ruimte in liters in vergelijk met de Q, blijk ik alles kwijt te kunnen aan vakantiebagage voor 3 weken in de DF. (ronde van België afgelopen zomer) Sterker nog, ik ben daarna verder gegaan met afslanken van mijn kampeeruitrusting. Passend bij het lichtgewicht imago van de DF.
      Met enig onderzoek en inspanning ben ik uitgekomen op een extreem UL uitrusting van 5 kg en neemt slechts 15 liter ruimte in beslag. De DF weegt incl. lichte kampeeruitrusting net zo veel als een lege Quest. Met mijn UL uitrusting bijna net zoveel als de lichtste full-Carbon Quest (28 kg)
      Dat voel je als je door heuvels of bergen trekt. Maar ook bij het optrekken door een stad.
      Maar ja, jij hebt natuurlijk E-ondersteuning daarvoor ;-)

      PS Die UL uitrusting kost wel iets meer dan een Radical en is niet erg luxueus, maar voor mij voldoet het voor veel van mijn trips. Zeker als ik het ook op mijn rug moet gaan dragen, wat de planning is.

      Verwijderen
  2. Radical levert de Cyclone ook met 349 en 355 voor respectievelijk Brompton en Birdy. Jammer dat ze geen 406 aanbieden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn Quest XS past alles voor als ik solo op reis ga, inclusief een tweepersoons tent en zelfs een tafeltje en stoeltje heb ik bij me. Je kan de 480 euro beter besteden aan een compactere tent of slaapzak lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp de keuze.
      Zoals ik aan het begin stel: je maakt zelf uit of je een fietskar wil gebruiken. De tent komt binnenkort aan de beurt. En ja: alles kan wellicht compacter. Ook dat is een keuze.

      Terzijde: ik kocht de Cyclone tweedehands en betaalde niet de helft van de nieuwprijs.

      Verwijderen
    2. De keuze voor een Radical is idd heel persoonlijk. Toch is reizen met een kar wel erg fijn. Je gaat niet hard (hoewel..) maar alles gaat wel zoveel makkelijker en ongecompliceerder. Een boodschap ergens inpassen, een nat tentdoek opbergen, een plek voor een zonnepaneel, een fatsoenlijk formaat fietspomp mee, zelfs een bergplek voor een velomobielkap is mogelijk.
      Ook krijg je een 'tandem effect'. In mijn/ons geval was ik altijd de sterkste van ons tweeën. Dat betekend of zelf inhouden of de ander moet hard werken. Met een Radical kunnen de meeste spullen van de partner in de Radical. Kan ik mij uitleven en zij kalmer aan doen.
      Ook is de organisatie van spullen overzichtelijker. De relatief grote tent (nat!) ging in mijn bagageruimte van mijn Q, verder had ik daar alleen reparatiespullen, handbagage, stoeltje en eten voor overdag en evt. wat boodschapjes. Alles makkelijk bereikbaar bij de hand. Marloes haar eigen lichte en compacte spulletjes in haar eigen fiets. (Een Q-Xs die overigens al aanzienlijk lichter als mijn Q) Dat maakt ons gewaagd aan elkaar.
      Nu is dat anders. Ik ben minder sterk geworden. In kracht en belasting van mijn voetzolen en knieën. Ik moet daar omzichtig mee omgaan. Vandaar ook de bewuste keuze voor een lichte en lichtlopende DF. Anders was het een E-Orca geworden. De kar is dus uit den boze voor mij. Extra gewicht heb ik zoveel mogelijk geloosd. Gewoon uit noodzaak voor behoud van mijn gezondheid en überhaupt nog te kunnen blijven fietsen.
      Nee, volgens mij is een Radicalkar geen extra ballast maar extra gemak. Als je het kunt trekken zou ik het zeker (weer) doen.

      Verwijderen
    3. Overigens heeft Marloes de kar ook geregeld getrokken. Als ik panne had met mijn fiets, of knieproblemen of gewoon 'broekhoest' ;-)
      Op haar solo avonturen brengt de kar ook uitkomst. Als ze een uitgebreide uitrusting moet meenemen of gewoon voor het gemak van inpakken fotouitrusting van haar breiwerk wat dan mee moet :-D
      Voor transport van grote zaken hebben we nu een bakfiets, maar in het verleden is menig volumineus pakket met de Radical getransporteerd. Ook gewone wekelijkse boodschappen in een krat. Het kan allemaal.

      Verwijderen
  4. Daar bovenop heb je met een kar nog altijd de keuze: ofwel alles zo compact mogelijk en in de velomobiel, ofwel de kar eraan haken en wat 'royaler' pakken.

    BeantwoordenVerwijderen