maandag 28 december 2015

Battle: Philips SafeRide 60 lux vs BuM Luxos U

Intro

Ik wil het even over dynamoverlichting hebben. Niet direct iets voor de velonauten (hoewel het wel kan), maar voor vele andere fietsers is het erg handig. Dynamoverlichting, liefst gecombineerd met een naafdynamo, is erg betrouwbaar en je hebt het altijd bij.

Toen Philips enkele jaren geleden opnieuw verscheen op de markt van de fietsverlichting, kwamen ze langs de grote poort binnen. De SafeRide koplampen werden meteen bij de besten beoordeeld en ook hun achterlichten waren een verfrissing in positieve zin.
We weten het: Philips haakte ondertussen alweer af. Ging het veroveren van de markt niet snel genoeg? Was de concurrentie te groot, de winstmarges te klein? In elk geval: de productie is gestaakt. Maar dat neemt niet weg dat ze goede fietsverlichting bedachten.

Busch und Müller is een oude gekende op dat vlak. Veel fietsen worden af fabriek met een BuM verlichting uitgerust. Ze hebben eveneens de naam degelijke producten op de markt te brengen, met hun beste net onder het niveau van Schmidt (Edelux) en Supernova. Nu zou de IQ-X ook wel op dat (afwerkings-)niveau kunnen zitten, maar daar hebben we het niet over.

De Philips SafeRide 60 lux dus, versus de BuM Luxos U.


Philips SafeRide


BuM Luxos U

Prijsklasse

Laten we hier maar meteen mee starten.

Dit zijn de richtprijzen.
De Philips kostte bij het verschijnen € 89. Da's niet min volgens velen die Hemalampjes wellicht net haalbaar vinden qua prijs, maar het verdwijnt in het niets naast wat je voor een Luxos U overhandigt: € 189,90. Da's net 100 euro meer!

Verschillen

Dat prijsverschil moet ergens zitten.
Bij Philips hielden ze het simpel: een koplamp met een aan/uit-schakelaar en bedrading voor de aansluiting van een achterlicht. Dat is het.



De behuizing is uitgevoerd in aluminium en dient meteen als koeling voor de twee Luxeon Rebel LEDS. 2x 3W: dat moet licht geven!

BuM trok voor de Luxos U alle registers open. Dit is niet zomaar een koplamp: je hebt er een bedrade afstandsbediening bij en een usb-voeding voor op het stuur.



Zowel op de achterkant van de lamp als in de afstandsbediening zitten kleurige leds om de status aan te geven. Er zit geen condensator in voor het standlicht, maar een bufferaccu(tje). Het lichtpatroon bestaat uit twee verschillende patronen, waartussen omgeschakeld wordt in functie van de snelheid: meer licht dichtbij als je traag rijdt, meer licht verderop als het sneller gaat. De snelheid waarbij dit gebeurt, kun je ook nog eens zelf instellen. Dan is er nog een 'floodlight', waarmee je tijdelijk van 70 naar 90 lux opschakelt. En op de usb-voeding licht een rode led op zodra die klaar is om stroom te leveren.

Gelukkig hebben ze bij BuM ook meer verstand van handleidingen dan bij Philips, of ze deden er alvast meer moeite voor: bij de SafeRide zat enkel een soort striptekening voor de montage. BuM levert een behoorlijk volledige en begrijpelijke handleiding in meerdere talen. Dat is nodig ook, met alle functies die in de lamp verwerkt zijn.

Lichtbundel

Beide zijn koplampen zoals ik ze graag heb: met een duidelijk afgekapte bundel en een optiek die het licht over een groot vlak verspreidt. Een afgekapte bundel heeft enkele voordelen op de weg:
  • je verblindt er geen tegenliggers mee (indien goed afgesteld)
  • alle licht van de led(s) wordt nuttig gebruikt. Bij 'lichtkanonnen' of veredelde zaklampen gaat zowat de helft verloren in de lucht
Bij Philips wordt het licht geproduceerd door twee leds. Dat maakt de spreiding van het licht al wat makkelijker. De lamp is, van vooraan gezien, eerder rechthoekig van vorm. Dat is ook zo voor de lichtbundel: een redelijk zichtbare grens op zowat 50m voor je en een heel breed, behoorlijk gelijkmatig verlicht vlak tot daar.




BuM gebruikt één led met een optiek voor het verre licht en enkele leds met een andere spiegel voor de projectie dichtbij. Naargelang de snelheid produceren ofwel de hoofdled ofwel de vooraan geplaatste meer licht, waardoor het licht anders verdeeld wordt. Meer licht vlakbij aan lage snelheid en meer in de verte als het sneller gaat.

De voornaamste reflector in de Luxos bestaat uit meerdere banen en dat zie je ook aan de lichtbundel. Het middelste vlak vangt het meeste licht van de led, die daarboven uit het zicht zit. Recht voor je heb je dus het felst verlichte deel. De twee banen ernaast projecteren al wat minder licht, maar nog altijd ruim voldoende, en de twee buitenste banen (bovenste deel van de reflector) sturen het licht ver zijwaarts.



Beelden maken van een lichtbundel is niet simpel. Aangezien anderen het werk voor mij deden, kun je best bij hen een kijkje nemen. Bij Peter White bijvoorbeeld. Bij hem lees je dat zelfs een 24mm lens op een full frame camera een te beperkte beeldhoek heeft voor de Luxos U: daarvoor was een 16mm objectief nodig!

In beide gevallen is ook de weg ver naast het fietspad goed verlicht. Dat is handig, vooral als je aan een bocht komt. Met de oude, smalle bundels verdween de weg dan in het duister, terwijl je nu de bocht kunt volgen.

Wat mij betreft, wint de Philips het hier nog steeds, met een gelijkmatiger verlichting. De Luxos U belicht wel een heel veel breder veld.

Een regelmatig opduikende klacht over de SafeRide: de beugel is ondermaats. 't Is een eerder massieve en dus zware lamp, die op een iel beugeltje bevestigd wordt. Breken deed het nog niet, niet bij mij en niet bij de kinderen, maar de lamp trilt zichtbaar. Dat heeft BuM beter voor elkaar.

Nog een praktisch verschil: de lamp zit op de Seiran hoger gemonteerd dan op de Trek. Dat heeft ongetwijfeld ook effect op de lichtbundel: een iets grotere afstand betekent dat het licht over een groter oppervlak verspreid wordt en dat de hoeveelheid licht per m² lager zal zijn. In de praktijk is dit niet merkbaar: het hoogteverschil is daarvoor veel te beperkt.

Zichtbaarheid

Dit is weer een ander aspect: hoe goed ben je zelf verlicht met zo'n lamp?
Ervan uitgaand dat hij goed afgesteld is, ben je van vooraan zeker goed te zien, zonder te verblinden. Zoals Philips het stelde bij de lancering: het licht dat zo'n SafeRide opbrengt, is gelijk aan dat van een lichte motor. De SafeRide staat altijd aan; geeft altijd evenveel licht.
Datzelfde geldt dus voor de Luxos U.
Die laatste heeft echter nog een wapen in de strijd te werpen: het glas gaat 'om de hoek', waardoor het licht ook vanop de zijkant zichtbaar is over zowat 180°.


Dagrijleds van de Luxos
Zichtbaar onder een hoek van 90°
Nog licht bij ongeveer 120°
Daar bovenop bepaalt de elektronica in functie van het omgevingslicht hoe de lamp reageert. Overdag maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar de regeling in functie van de snelheid doet wel zichtbaar wat (zie ook daarvoor bij Peter White).

Andere aspecten

De Luxos U is een knoert van een koplamp. Ik ga nu niet zover om te zeggen dat hij het formaat heeft van een vooroorlogse Bosch fietslamp, maar het is - naar huidige maatstaven - een imposante lamp: frontaal heeft de lamp een doorsnee van 5 cm. Door de ronde vorm valt het volume nog mee, maar naast een Cyo en zeker naast een Eyc (allebei ook van BuM) is de Luxos gigantisch.
De Philips oogt bescheidener en minder barok, maar hij is breed. Erg breed. Zo breed, dat het in sommige fietsrekken een probleem oplevert. De lamp komt tegen het rek aan en raakt ontregeld. Of de fiets kan gewoon niet goed in het rek geduwd worden.


Verschil in montagehoogte
Nu moet ik zeggen dat de Philips op een 'bukker' gemonteerd is en de Luxos U op de trapboom van mijn Seiran. Die kan sowieso niet in de meeste fietsrekken, tenzij achterstevoren.

Allebei voorzien ze ook de aansluiting van een achterlicht. Die gebruik ik ook op beide fietsen, telkens met een BuM Toplight Line Brake Plus.

Gebruiksgemak

De Philips is bijna het absolute minimum. De enige dynamokoplamp in huis die hem op dat vlak verslaat, is de SP (Shutter Precision) LS003: daar zit namelijk zelfs geen schakelaar op. Net die schakelaar acht ik het zwakke punt van de SafeRide: het drukpunt is moeilijk te vinden. 't Is altijd prutsen om de lamp aan of uit te zetten.


Philips SafeRide: eenvoud troef
Strikt genomen hoeft dat ook niet en ik doe het ook bijna nooit.
Gewoon rijden, altijd aan en niet naar omkijken. Net zo makkelijk.

De mogelijkheden die de Luxos U biedt, maken het wat ingewikkelder. In de praktijk stel je het ding in zoals je het wil en je kijkt er ook niet meer naar om. Het groene ledje links op de achterkant van de lamp is wel handig: dat duidt erop dat het aangesloten achterlicht functioneert.


Zicht op de achterkant van de lamp, vanaf het zitje
Voor de rest regelt de elektronica alles wel. Toch zal ik de handleiding niet ver weg leggen. Je weet nooit...
Jammer genoeg ontdekte ik pas achteraf dat er ook een versie bestaat met een kabel van 160 cm lengte. Dat was prima geweest op de Seiran, want dan kon de schakelaar wel op het stuur gemonteerd worden.

Conclusie

Voor op een 'bukker' zou ik voor de Philips blijven gaan - of iets vergelijkbaars -, omdat de lichtopbrengst en de vorm van de bundel daar ruimschoots volstaan. Tenzij voor wie veel in het duister op onverlichte wegen rijdt: dan is een nog bredere bundel altijd een voordeel.

Op een ligfiets 'ligt' het anders: daar is de lamp doorgaans vooraan op de trapboom gemonteerd. Het licht 'komt achter' in de bocht, waar het op een bukker meedraait met het stuur en de voorvork. Hierdoor biedt de nog bredere bundel van de Luxos U een belangrijk voordeel: je ziet gewoonweg meer van de bochten.
De belangrijkste meerwaarde van de Luxos U zit in de afstandsbediening en vooral de usb-voeding als extraatje. Heb je dat niet nodig, dan zal de goedkopere Luxos B eerder een equivalent van de Philips zijn. Voor langere ritten zijn de extra's mooi meegenomen: je kunt onderweg je smartphone of gps van energie voorzien.

Ten opzichte van de oude Cyo zijn beide lampen wel een grote sprong vooruit. Je hebt niet meer licht (60 lux met de Cyo, evenveel met de Philips en 70/90 met de Luxos U), maar wel een veel breder belicht oppervlak. Die lux staan voor een gemeten hoeveelheid licht op een m². De Cyo zal bij benadering de helft van de breedte verlichten in vergelijking met de Philips en eerder een derde van wat de Luxos U verlicht. Dat is het verschil. In de stad, in goed verlichte straten, maakt het allemaal niet uit. Dan zijn elk van die lampen teveel van het goede. Maar eens daarbuiten, op landwegen, jaagpaden en dergelijke, merk je het verschil wel degelijk.

14 opmerkingen:

  1. Ik wil het OOK even over dynamoverlichting hebben.
    Het plezier dat je zelf hebt van oplaadbare batterijen als hulp bij de aandrijving van je Orca daarvan maakt een een ander graag gebruik voor zijn verlichting, zoals ondergetekende.
    Als jij stilstaat heb jij geen stroom nodig, wij voor de verlichting wel. Het houdt dus bovendien de stroomaansturing eenvoudig en overzichtelijk.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, het zal wel aan mij liggen: wat wil je nu eigenlijk zeggen? Is dit een pleidooi voor verlichting op batterijen?

      Verwijderen
    2. Yep, zonder auto of trapondersteuning ww + privé = ok.

      Verwijderen
    3. Heb het trouwens over "oplaadbare batterijen".

      Verwijderen
    4. Dus, als ik het goed begrepen heb, zeg je eerder dat ik niet consequent ben omdat de Orca ondersteund fietst? Zoiets?

      'Als jij stilstaat heb jij geen stroom nodig, wij voor de verlichting wel.' Wel: op alle fietsen in huis, op de Orca na, zit een naafdynamo die stroom levert voor de koplamp en het achterlicht. Elk van die lampen beschikt over een energiebuffer - condensator of accuutje - en blijft nog enkele minuten werken als de fiets stil staat.
      Wat dat nu te maken heeft met ondersteuning, is me nog altijd niet helemaal duidelijk. Iets met het milieu?

      Verwijderen
    5. Als je je ondersteuning oplaadt met groene stroom zie ik niet in wat daar mis mee is Jan. Alleen suggereert je artikel een beetje dat het rijden met een naafdynamo iets superieurs zou hebben en dat bestrijd ik. Zeker als er accu's mee opgeladen worden.
      Een mens verbruikt namelijk geen fossiele brandstoffen maar heeft wel degelijk een (biologische) verbrandingsmotor. En stoot dus CO2 en waterdamp uit, beide broeikasgassen!
      Een windmolen of zonnecollector is een duurzamer bron van stroomopwekking, daar kan geen mens tegenop!

      Verwijderen
    6. Nu snap ik het! Laat me een onderscheid maken. De ondersteuning vergt een zware accu (letterlijk en figuurlijk), omdat de motor tot 250 W continu levert. En ja: de accu wordt geladen met groene stroom (thuis groene stroom van het net, op het werk via fotovoltaïsche panelen). Een naafdynamo krijgt van mij de voorkeur om andere redenen: de verlichting vraagt slechts enkele watts (ongeveer 5, weerstanden inbegrepen) en dat is verwaarloosbaar. Het voordeel dat er tegenover staat is de quasi absolute betrouwbaarheid: gaat heel lang mee, zonder enig onderhoud, en je hoeft nooit te denken aan 'zijn de batterijen nog voldoende geladen'. Je zal ook je lampen nooit vergeten, want die zijn vastgeschroefd op de fiets. Wat mij betreft is verlichting op naafdynamo wel degelijk superieur, maar dat is mijn mening.

      En je hebt ook voor de rest gelijk: waar een elektromotor een rendement van minstens 80% haalt, is dat voor de mens eerder 20%. De vergelijking is echter veel complexer dan dat. Ik schrijf er nog wel eens een stukje over (dat deed ik in het verleden ook al, als ik het goed heb).

      Verwijderen
    7. @Mick, vergeet Noorwegen niet! De opwekking met waterkracht is ook zeer "groen", en brengt veel stroom op. Onder andere de smeltoven op de fabriek waar ik de kost verdien, dat oventje gebruikt jaarlijks het equivalent aan stroom van 30.000 Noorse huishoudens, en dat is heel wat, want een "normaal" Noors huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld cirda 20.000 kWh.........
      Daar kunnen wel een paar ondersteuningsaccu's aangehangen worden lijkt me......

      Verwijderen
    8. Precies!
      Ik ken een (vrouwelijke) vegetariër die als ik over groene stroom begin
      alleen maar verwijtend naar me kijkt en snauwt "ja dat komt toch uit het buitenland ?!". Terwijl geen vlees eten juist zo positief is voor het milieu!
      Echt, met deze mensheid gaan we het niet redden )-:

      Verwijderen
  2. Ik gebruik de B&M Luxos U nu zo'n 10 maand op mijn M5 CHR, en ben er erg tevreden over. Het permanent voeren van goed licht draagt bij aan het gezien worden, en het permanent (gelijktijdig!) kunnen laden van GPS, smartphone of actioncam draagt bij aan comfort, bijvoorbeeld bij lange tochten en fietsvakanties. Dit in combinatie met een (SON) naafdynamo, waarvan de weerstand praktisch niet merkbaar is bij normaal gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag mijn MiMH's ook nog opladen Marc. Maar voel je niet verplicht, ik heb aandelen in windmolenparken en koop groene stroom van Greenchoice...

      Verwijderen
  3. Als je echt wil zien watt zich voor je fiets bevindt, dan moet je de Magicshine Eagle F3 op je fiets zetten. Hij prduceert maarliefst 3000 Lumen, heeft een dimlicht en grootlicht stand en in elke stand 5 helderheden. En bovendien een draadloze afstandbediening. Ideaal voor ligfietsers. De stroomvooziening is een accu en geen naafdynamo. Zie http://bocycle.blogspot.nl/2015/12/schijnwerper-op-de-fiets.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op je blog gezien dat je er erg enthousiast over bent. Probleem: hoogstwaarschijnlijk rotatiesymmetrisch (een 'veredelde zaklamp'), waardoor de lichtbundel niet optimaal is. Er gaat veel licht verloren zo. Ik stelde al meer dat ik eigenlijk niet hou van verlichting op accu's. Met een naafdynamo zit je nooit zonder stroom, kun je niet vergeten om batterijen op te laden. En dan is mijn ervaring dat héél veel licht puur overkill is, zelfs met mijn 'Small Sun T013', die 'maar' 1200 lumen levert, merkte ik dat. De povere E-Cyo's in de Orca leveren veel bruikbaarder licht dan dat lichtkanon. Anderzijds: ik heb nog geen lichtpatroon van die Eagle F3 gezien, dus over die kan ik niks zeggen. Ik vrees enkel (zie mijn vorige bericht) dat het niet leuk is om iemand met zo'n lamp als tegenligger te hebben. Maar ook hier: ik heb het nog niet echt gezien, dus het is en blijft een vermoeden.

      Verwijderen