Liefst heb je die informatie in je blikveld, zodat je tegelijk de weg kan zien. Anders rij je gegarandeerd in een put op het moment dat je het dashboard afleest.
Zowel in de Orca als op de Seiran zit een houder voor de smartphone. Ik dacht: "die moet toch als dashboard kunnen functioneren?" Je ziet dat op elektrische motoren: een tablet met een specifieke app met toerenteller en alle andere informatie.
Op een fiets heb je zoveel niet nodig. Daarenboven beschik je met een smartphone over een ingebouwde gps-ontvanger en alles wat je nodig hebt. Enkel een app om dat zichtbaar te maken ontbreekt, meer niet.
Een korte speurtocht bracht me bij twee kandidaten:
- gps speedometer
- digiHUD
DigiHUD doet het veel beter. Met trendy (blauwe) digitale cijfers krijg je de gewenste informatie voorgeschoteld.
Het ding is configureerbaar, zodat je zelf kunt kiezen welke gegevens je wil zien, in welke kleurtjes en hoe groot de cijfers moeten zijn.
Zo krijgt de Orca nog meer de allure van een cockpit van een gevechtsvliegtuig. De stuurknuppels zijn al prima daarvoor; blauwe digits doen het hem helemaal.
Interessant. Zal het eens bekijken. Compatibel met sportsites als strava en endomondo?
BeantwoordenVerwijderenGeen idee, Paul. Ik gebruik die dingen niet. Lees het eens na op https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mrchops.android.digihud&hl=nl
VerwijderenIk heb ook wel een gedacht aan een dashboard(je) met instrumenten in de velomobiel. Het is allemaal wat handiger ze in een cluster voor in je gezichtsveld te hebben dan her en der in de velomobiel zoals op het stuur en aan de wielkasten.
BeantwoordenVerwijderenSmartphones zijn daar meestel wel handig voor als ze allerlei sensors zelf al hebben. Die van mij heeft inderdaad ook al alles om al mijn losse apparaatjes te vervangen, maar dat kon nog niet in 1 scherm/app.
Een beetje 'off topic' maar ik gebruik een dergelijke app op mijn circuitmotor. Mijn smartphone wordt als dashboard gebruikt: snelheid, afstand, laptimer... Werkt perfect en kost niks;-)
BeantwoordenVerwijderenIk zag het idee voor het eerst op elektrische racemotoren, waar een tablet dienst deed als instrumentenpaneel.
Verwijderen