zondag 24 januari 2016

Ergernis en lichtzwaarden

Als iets je stoort, of ergert, moet je actie ondernemen. De aanleiding deze keer kreeg je al eerder te lezen: fietsers met veel te felle, slecht afgestelde koplampen. Elke dag weer. Ik ben echt niet de enige die zich eraan stoort.

Een ander element erbij: in mijn voorraad ligt een nu ongebruikte 'Small Sun T013' koplamp.
Koplamp, ongeveer 6 cm breed en geen 3 cm hoog
Die levert een, nu alweer compleet achterhaalde, 1200 lumen.
Waarom je een lamp zou kopen met 4000 of 5000 lumen, dat ontgaat me helemaal: zelfs met die 1200 lumen maakt de lamp zijn naam 'Small Sun' (kleine zon) helemaal waar. Maar toch laten mensen trots weten dat ze een nieuwe fietslamp kochten, met duizenden lumens.

Veel licht op een totaal onverlichte weg (Small Sun T013)
Nog een element: tijdens de nocturne met de ligfietsers moesten we letters zoeken die op palen gekleefd waren. Langs spaarzaam of niet verlichte wegen valt zoiets niet mee. Birger had op zijn rechterspiegel een extra lamp staan, die hij snel naar rechtsboven richtte en als zoeklicht gebruikte.
De Small Sun kan dus nog nut hebben, als 'signaallicht', in extreem slechte omstandigheden zonder tegenliggers en als zoeklicht.

Nu is een Orca niet de makkelijkste fiets om zoiets mee te doen. Bij een Quest, Strada, Mango ... zijn de spiegels met een beugel en bout op de romp vastgeschroefd. De fabrikanten bieden als optie een steuntje om accessoires te monteren. In de praktijk zijn die accessoires meestal extra licht en soms een 'action cam' of compacte camera.
Niets van dat alles op de Orca: de romp is glad afgewerkt. Voor een keer is de prima afwerking van Flevobike een nadeel. Hoe maak je hier extra zaken op vast?

De hersenen gaan aan het werk. Wat is nodig?
  • een felle lamp met afstandsbediening: check
  • een steun voor die lamp: probleem
De lamp kwam oorspronkelijk op de Valenteyn Kobra, voor het geval die in het donker gebruikt werd.

Small Sun op de Kobra
Vorig jaar knutselde ik een 'lichtmast' op de Orca, waar ik voor de lol de Small Sun tijdelijk op monteerde.


Dat bleek geen goed idee. Een felle lamp achter je, daar zie je eerder minder door dan meer. Het concept was dus snel weer afgevoerd, maar het werkte wel degelijk om andere fietsers erop te wijzen dat ze me verblindden.
Met de installatie van de 'lichtvin' - die het overigens prima doet - is deze constructie niet meer mogelijk (het was toch niet goed).

De 'Small Sun' beschikt over een afstandsbediening. De kabel hiervoor werkt met 2,5 mm jack stekers. Dat blijkt de standaard te zijn voor bedrade flitsers (foto en video). Voor het experiment met de Small Sun op de lichtmast kocht ik toen voor pakweg 2 euro een verlengkabel, waardoor de lamp vanuit de cockpit bediend kan worden. Met een verlengsnoer van enkele meters, kan ik de lamp zowat overal op de fiets plaatsen. Er is wel een andere beperking: de lamp moet ook met een externe accu verbonden worden. Daarvoor is er geen verlengsnoer in huis.

Er zal dus nog wat denkwerk bij te pas komen: hoe monteer je extra verlichting op een Orca? Een voor de hand liggende oplossing: iets met zuignappen.
Daarvoor heb ik nog een voor een camera bedoelde steun.

69 mm zuignap: kracht zat

Daarop moet dus een beugel komen, waar de lamp op geklemd kan worden. Dat moet ook lukken: de buis die diende als lichtmast lijkt me prima geschikt hiervoor. 
Omdat de schroefdraad op een balhoofd zit, kan dit onder een variërende hoek gemonteerd worden.
En - Wim Schermers ervaringen indachtig - het geheel moet beveiligd worden, voor het geval de zuignap het niet houdt.

Wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

  1. Ik had ook precies zo'n zuignapstatiefje. Dat sneuvelde vrij snel door de trillingen. Heb nu deze http://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2015/07/een-gecko-met-een-pootje.html Een stuk steviger maar een reddingslijntje blijft nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, jij betaalde voor het merk Hama €20. Bij het alomgekende Dealextreme kostte het kleinood me iets meer dan € 3... Straks schrijf ik een vervolgpost.

    BeantwoordenVerwijderen