vrijdag 15 januari 2016

Fietskamperen met de velomobiel: verdere plannen (9)

Nu ik een reeks maakte over alles wat te maken heeft met reizen met de velomobiel en over hoe aangenaam dat is, kan het niet anders of ik heb er zelf nog meer zin in. Uiteindelijk is dat het doel. Het moet niet bij dromen blijven, maar het materiaal dient om te gebruiken. Fietsreizen of preciezer: velomobielreizen.

Op het verlanglijstje staat nog steeds een trip naar Friesland met enkele gegadigden. Het moment is absoluut nog niet bepaald, evenmin als de termijn waarbinnen dit zou 'moeten'. Waarschijnlijk rij ik het komende voorjaar nog eens tot bij Flevobike in Dronten, indien de drukte op het werk het toelaat.

Het volgende grote plan

is een lange trip door Frankrijk, zo ergens rond de zomer. Deze keer zou de reis met de klok mee gaan en een eind verder het land in: tot aan het Centraal Massief en Limoges. Van daaruit gaat het westwaarts, naar de Atlantische Oceaan via La Rochelle en dan noordwestelijk, naar Zuid-Bretagne (Morbihan).

De heenweg: ongeveer 1300 km
Na een oponthoud aan de Golfe de Morbihan start de reis terug. Die zou ongeveer het omgekeerde tracé van de reis in 2014 volgen: dwars door Bretagne en dan langs de Normandische kust tot in België.

... en de weg terug. Nog eens grofweg 900 km
Een eerste voorzichtige schatting brengt me op ruim 2200 km. Met een gemiddelde van zowat 100 km per dag is dat al een hele reis: 22 dagen fietsen. Nu moet ik dat op het werk nog verkocht krijgen... Nu is dit nog maar een plan. Ik moet nog afspreken met de Franse vrienden. Het kan dus evengoed dat het niet zuidwestelijk gaat, maar richting Franse Alpen. Er is nog ruim tijd om de plannen te wijzigen, maar dit lijkt me wel wat.

Waarom 100 km per dag?

De vorige lange reis leerde me dat meer kilometers zeker haalbaar is, maar dat er simpelweg te weinig tijd is onderweg om te genieten van wat je ziet. Even stoppen aan een pittoresk dorp, een schitterend uitzicht in je opnemen, een praatje maken met andere reizigers. Meer afstand betekent sneller rijden en/of langere dagen fietsen. Tijdig op de camping aankomen maakt dat je meer tijd hebt om met anderen ervaringen te delen of gewoon kennis te maken. Tijd om de nabije stad, het nabije dorp te verkennen. Overal zijn verhalen te ontdekken; overal is een geschiedenis aan verbonden.

De configuratie

Zal zowat gelijk zijn aan wat ik gebruikte in 2014: de E-Orca en Cyclone, met het materiaal dat in de kampeer-reeks beschreven werd.


Ondertussen zijn er toch enkele wijzigingen:
  • er gaat een 14W opvouwbaar zonnepaneel mee (5V en 12V uitgang)
  • in de Orca zit nu een tweede accu
  • het omvangrijke zeil dat onder de tent lag, wordt vervangen door een Tyvek-zeil. Veel lichter, sterker en compacter
  • hierdoor is ook plaats vrijgekomen voor een kampeerstoeltje. Als je een maand onderweg bent, mag je wel wat comfort hebben.

9 opmerkingen:

  1. Wat voor een zonnepaneel is het dat je hebt aangeschaft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit: http://www.dx.com/p/petc-s14t-dual-output-foldable-portable-solar-panel-charger-black-236461#.VpkmFlluGUk
      Nu nog uitdokteren hoe ik het best bevestig. Ik denk dat ik iets met zuignappen en haakjes of elastieken zal doen. Kan zowel op de neus van de Orca als op de Cyclone. Ook wil ik nog een lap neopreenschuim om eronder te leggen. Die kan kan de oneffenheden wat opvangen, zodat de panelen niet te zwaar belast worden.

      Verwijderen
    2. Zo zeker even op de blog van Belle kijken. Dat paneel is veel compacter en kan hetzelfde. Mijn voorkeur is op de Radical hangen met een eigen accubuffer.

      Verwijderen
    3. Moet ik toelichten. Ik heb een enkele en een triple flexibel paneel. De enkel hing op de Radical met rondje NL. Viel tegen. Laad slechts een 1500 mAh buffer in 1 dag. Geen direct zon niet laden.
      De 3 flexibele panelen zelfde gedrag. Alleen meer laadkracht als er wel zon is. Kon die accu in een paar uur op de camping vol krijgen. Onhandig groot om onderweg te doen. Zou nu kiezen voor een 'stijve' 15 W 2 Ah compacte cel die op daglicht reageert. Niet presee direct zonlicht. Zoals de zero-goal of x-storm met 15000 mAh accu. Laad hem in de hoogzomer in een paar uur vol. Zeker in een dag. Past makkelijk op de Radical

      Verwijderen
    4. ps.
      Die 1500 en 15000 mAh is geen typefout.

      Verwijderen
  2. Heerlijk, plannen maken, ook als ze niet worden uitgevoerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker ;-) Het is echt wel de bedoeling om in de zomer weer een flinke fietsreis te maken. Alleen kan de bestemming nog veranderen. De kans is echt groot dat het wordt wat hierboven staat.
      Het stuk vanaf Reims tot Limoges gaat 'langs oude wegen'. Daar is een routebeschrijving en track voor beschikbaar. Voorbije Limoges passeer ik Ouradour-sur-Glane: een nationaal monument (zowat het hele dorp werd uitgemoord door de SS in 1944). Vanaf La Rochelle is er dan weer een route beschikbaar tot aan Saint-Nazaire. Puzzelen dus en dat betekent voorpret.

      Verwijderen
  3. Heel goed Jan. Tyvek ipv bouwzeil. Alles is beter dan bouwzeil. :-)
    De keuze voor een stoeltje is ook verstandig. Kamperen op deze manier (fiets) wordt oneindig comfortabeler hierdoor. Was voor ons ook een openbaring vorig jaar. Wil hem niet meer missen. Wij hebben stoeltjes van Helinox. De prijs ben je heel snel overheen. Onmisbaar stuk uitrusting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrijf een nieuwe post met als onderwerp de nieuwe kampeerspullen. Dat is handiger dan alles in antwoorden verpakken ;-)

      Verwijderen