Je kent wellicht het gezegde 'er is geen slecht weer, enkel slechte fietskledij'? Wel: dat klopt niet helemaal.
Vandaag was het wel slecht weer.
Vanmorgen bedroeg het zicht langs het jaagpad zo ongeveer tussen 50 en 100 meter. Vervelend, want dan moet ik de snelheid beperken tot maximum 35. Gelukkig ken ik het jaagpad en weet ik waar de bochten en andere hindernissen te verwachten zijn.
Maar vervelender is het zodra ik het jaagpad verlaten heb. Dan is het pas slecht weer. Mist, geen wind en koud, tot daar aan toe. Maar waar auto's rijden en mensen wonen, stinkt het met zo'n omstandigheden. Diesel- en benzinedampen blijven hangen, kolen en andere verwarming ruik je al van ver. Gezond is het zeker niet.
Anderzijds geeft die mist iets feërieks aan de omgeving, tenminste in de natuur.
En ondanks het feit dat het minder leuk is, heb ik de troost dat ik onderweg niet bijdraag aan die stank.
Wij als velomobilisten kunnen wel euforisch roepen dat we hartstikke groen zijn, maar dat is onzin natuurlijk. Denk maar eens na over alle productieprocessen die zo'n aanstaande velomobiel doorloopt voordat bij ons -vaarders het kwijl uit de mond loopt vanwege de schoonheid van het ding. Zo heel schoon is ie dus niet. En dan heb ik het nog niet eens over banden of ledjes uit verweglanden die niet geheel schoon op de deurmat ploffen.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed, de footprint is waarschijnlijk stukken kleiner dan van een tesla of fiat. Hiep hiep hoera.
Je kunt in wat je zegt 'velomobilisten' vervangen door heel wat zaken. Er is geen enkel product dat helemaal schoon is. Trek het verder door en wijzelf zijn ook niet schoon. Als ik uitadem, stoot ik ook gassen uit. Een belangrijk verschil met een verbrandingsmotor is dat ons voertuig amper of niet vervuilt als we ermee rijden, op wat bandenstof na. Daarnaast is het - meestal - gewoon leuk. En we dragen niet bij aan de files.
VerwijderenKlopt Marc, maar Jan produceert geen extra stank ter plaatse...
BeantwoordenVerwijderenVerder heb je natuurlijk gelijk, elke velomobiel heeft ook een footprint. Gelukkig ben ik niet groen, dat soort dingen houden me niet echt bezig, ik ben gewoon iemand die graag het hele jaar door fietst, en graag een beetje droog en comfortabel. Dan is de velomobiel een uitkomst, footprint of niet! ;-))
Ik vraag me juist af of de gezondheid van mensen die onze velomobielen maken niet wordt geschaad door chronische blootstelling aan epoxy dampen en dergelijke harsen. Natuurlijk hebben zulke ruimtes afzuiging, maar je zult het toch dagelijks binnenkrijgen. En aandoeningen ten gevolge daarvan openbaren zich pas na tientallen jaren...
BeantwoordenVerwijderenDat is ook een "footprint" waarvan geen velomobielrijder waarschijnlijk veel wil weten. Ik weet trouwens niet of dat ook opgaat voor de E-Orca die van een ander materiaal lijkt gemaakt dan onze glasvezel en carbon velomobielen...