zondag 8 januari 2017

Upgrade verlichting - deel 2: ik had het kunnen weten

Uitdagingen

De Cyo Premiums zijn binnengekomen. 2 stuks, aantrekkelijk verpakt en in principe klaar om in de fiets in te bouwen.


Alleen: de Orca komt van Flevobike en daar doen ze alles net wat anders...

Het eerste wat ik deed, wat de fiets een gemarkeerde plek in de garage geven, die plek met tape aanduiden en dan de grenzen van het licht markeren op de garagepoort. Zo kunnen de nieuwe op dezelfde hoogte ingesteld worden. Zo kan ik ook beelden schieten van het lichtpatroon van de originele Cyo's, om dat te vergelijken met de Premiums.

Lichtbundel van de originele Cyo
Lichtbundel van de Cyo Premium


Dan gaat de Orca op zijn zij, zodat ik bij de verlichting kan. Eén boutje moet losgedraaid worden per koplamp en ook één stekker losgemaakt per lamp. Daar begint het: dit is een specifieke stekker. Die zit niet standaard op een Cyo.

Dan komt de lamp uit de fiets en wat blijkt: Flevobike slijpt een stuk van de koelvin er bovenop. Een originele Cyo past niet in het gat in de romp!

Cyo met afgeslepen koelvin (bovenkant)
Beiden naast elkaar (minder goede foto, maar bij gebrek aan beter...)
Dan sluit ik een Cyo Premium aan op de accu om het lichtbeeld te vergelijken met dat van de originele lampen. Het verschil is meteen duidelijk: de bundel is héél veel breder (zie beeld hierboven). De intensiteit zou ook groter moeten zijn: 80 lux, waar dat voordien 60 was. Aangezien lux een eenheid is die staat voor de hoeveelheid licht op een gegeven oppervlak en op een gegeven afstand van de lichtbron (bij Busch und Muller is dat 10m), zegt dit veel meer dan het veelgebruikte 'lumen'. Wat basisuitleg vind je hier.

Uitdaging 1: hoe krijg ik de nieuwe lampen op hun plaats met het minste werk?
Uitdaging 2: hoe kan ik efficiënt de lampen verbinden met de stroombron?

De mogelijke oplossingen voor uitdaging 1:
  • de lamp zelf aanpassen. Dat betekent, net als bij de originele, een deel van de koelvin weghalen.
  • de Orca aanpassen: de opening waar de lamp in komt een stuk verruimen. Dat moet nagemeten worden, want ik weet niet of er voldoende weg kan.
Voor uitdaging 2 is het eenvoudig: de stekker van de originele lamp afknippen en aan de bedrading van de Premium solderen, waarbij natuurlijk goed geïsoleerd moet worden.

Wel handig van BuM: de lamp is beveiligd tegen een verkeerde polariteit. Dan doet die het gewoon niet.

Deel 1 geslaagd

De rechter lamp is nu een Cyo Premium. Dit is de 'schijnwerper'. Dat wil zeggen dat die recht vooruit gericht is. Dat lijkt net te gaan zonder aanpassingen aan de lamp of de Orca.
De komende week test ik dit in de praktijk uit. Volgende week kan ik dan de linker lamp aanpakken.

Ixon Core

Vorige weekend zag ik zoonlief langsrazen op zijn 'randonneur' - een 40 jaar oude kruising tussen een race- en toerfiets - terwijl we allebei onderweg waren.

Ondertussen zit op deze fiets een prachtig vintage racestuur
Het viel me op dat zijn Axa koplampje amper zichtbaar was. Da's ook niet moeilijk: zo'n Axa Sport levert amper 6 lux!
Daar moest wat aan gedaan worden, dus bestelde ik samen met de Cyo Premiums een BuMM Ixon Core lamp.
Deze is batterij gevoed: op zo'n mooie vintagebike zet je geen naafdynamo.


De Core is een flink pak groter dan het Axa lampje dat erop zat. Anderzijds heeft hij nu een 50 lux koplamp met een heuse spiegeloptiek en afgekapte lichtbundel: het lichtbeeld is onvergelijkbaar veel beter. De lamp wordt geleverd met een usb-voeding (220 V, 1 A) en een kabel met usb aan de kant van de lader en micro-usb aan de kant van de lamp. Leuk is dat je kunt laden terwijl de lamp brandt en dat betekent dat je de lamp kunt voeden met bijvoorbeeld een powerbank.

Ik testte de lamp kort uit. De lichtbundel is zowat dezelfde als die van de oude Cyo (zie hierboven).

In de laagste stand gaat de batterij 15 uur mee. Dan geeft de lamp nog steeds 15 lux en dat is meer dan bijvoorbeeld de goeie oude Lumotec Oval halogeenlamp die je nog vaak aantreft en ook meer dan het Axalampje.
Wat ook goed doordacht is: indien je de lamp op hoge intensiteit gebruikt, schakelt hij automatisch om naar de spaarstand als de accu te leeg dreigt te raken. Dan heb je nog voor ruim drie kwartier licht.

12 opmerkingen:

  1. Hi Jan,
    I´ve got the 150Lux B&M IQ-X® E-Bike LED-Lampe DC since 2 weeks in my Orca on the left and it is more than 100 percent better than before, I think it will be a step in the right direction if you attach the more powerful lamp.
    Sorry, that I´ve written in english, but my dutch is a mess ;-) Native language is german.

    Christian (EOrca/88)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Your English is way better than my German, so it's fine. I just got the Cyo Premiums. Won't change that right now. Today I saw how it performs on the road and it really is a huge step compared to the original lights I had. No doubt the IQ-X will be better again, but I fear it will blind oncoming traffic. The light reflects in the hull and that is bright. Perhaps later on I can replace one Cyo with an IQ-X.

      Can you give me some information on your Orca? So I can add it to the 'Orca's in the world' page (month of purchase, must have been 2016, colour and your full name).

      Verwijderen
    2. The IQ-X doesn't blind oncoming traffic, I´ve got good experiences from the last week. But you are right, the reflection in the hull is very bright, I will try to take a picture in the next days.

      I have purchased the Orca with electric assist in may 2016, it´s white without carbon. My full name ist Christian Dippon, Stuttgart/Germany. https://eorca.wordpress.com

      Your blog was and is a very good information platform for Orca riders, thank you therefore

      Christian

      Verwijderen
    3. Christian, I think it might be a good idea if Flevobike added some matt dark foil to the part where the light reflects in the hull. I'll talk about it with them (but I expect they'll read this comment too). I've also read about your Lupine Rotlicht. Still going strong? Seems like a good solution for adding a brake light to the Orca, but I don't like the fact that one cannot control it from inside the bike (but that's only a minor grip).
      You're added to the list as of now.

      Jan

      Verwijderen
    4. Yes, the Rotlicht works fine on the lowest light level, I use it only as a brake light so far. A member of the german velomobilforum has written me how to attach it to the battery from the Orca and how to install a push-button inside to control it, but I´m not an electrician, though I haven´t tried it yet.
      Thank you for adding to the drivers list

      Christian

      Verwijderen
  2. Ik rij nu 1,5 jaar met de Premium's in de DF twee in de neus en een op de kap als "sein/attentielicht" rij veel in het donker op onverlichte wegen en het zijn heel goede lampen, de verspreiding en de lichtopbrengst zijn veel beter dan met de oude. Ook bij hogere snelheden voel ik mij altijd veilig als het op voldoende zicht aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die voeding, 220V, 1A? Dan laad hij zeker wel heel snel op :D

    Heb je de Cyo Premium die je gemonteerd hebt ook afgeslepen? Het doel van dat kapje is, naast koeling, ook het afschermen van het 'glaasje' zodat er geen licht naar boven / achteren richting de fietser gaat. Bij inbouw in een orca is dat natuurlijk nvt. Maar worden ze niet te warm met een totale afwezigheid van luchtstroom over die heatsink, met afnemende helderheid tot gevolg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. Neen, dat afslijpen deed ik (nog) niet. Ik wacht op advies van Flevobike: ofwel afslijpen ofwel de opening voor de koplamp wat verruimen. Zij hebben daar wellicht ervaring mee.
      2. Moeilijk: de lichtsterkte zou geleidelijk moeten afnemen. Dat is niet waarneembaar voor het menselijke oog. Ik heb ook geen nieuwe 'oude' Cyo liggen, dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik zou wel de linker en rechter naast elkaar kunnen leggen, beide aansluiten en proberen inschatten (of meten met een fotocamera) of de lichtsterkte verschilt. In de praktijk wordt de linkerlamp, het 'dimlicht' het meest gebruikt. Ik weet ook niet in hoever die heatsink echt noodzakelijk is. Misschien is het wel voldoende als die de warmte aan de omgeving kwijt kan, zonder luchtstroom?

      Verwijderen
    2. Hier is een Cyo uit elkaar gehaald om te kijken wat er nu eigenlijk in zit. De standaard elektronica blijkt niet heel efficient, en het vermogen dat in de LED verdwijnt is beperkt. In het artikel kijkt Rode Pioneer ook wat de maximal stroom in de LED kan zijn voordat je problemen met de warmte krijgt. https://veloputer.wordpress.com/2016/08/22/analyse-van-de-lumotec-iq-cyo-premium/

      Ook mooi dat de Cyo het doet op alles tussen de 6 en 42 volt, en gaat niet stuk als je hem verkeerd om aansluit. Niet kapot te krijgen.

      Verwijderen
    3. Ik vind dat verhaal van die ~40% efficiëntie toch wat vaag. Als dat echt zo slecht is, waar zijn dan de lampen die veel meer licht geven?

      Verwijderen
    4. Ik vermoed dat je het fout begrepen hebt? Het gaat om de verliezen in de driver, waardoor van de 2,4 W die de hele lamp verbruikt er slechts 1 W in de lamp terecht komt. Die heeft ook niet meer nodig.
      Zoals iemand liet weten: de IQ-X voor e-bikes levert 150 lux (tegenover 80 voor de Cyo Premium), maar verstookt wel 7,5 W. Mocht het rendement 100 % zijn, dan zou ook geen koelvin nodig zijn, want dan zou er geen energie in warmte omgezet worden...

      Verwijderen
    5. Nee? Die driver; als een rendement van 40% zo slecht is en bijvoorbeeld 83% ook gehaald kan worden; dan kun je twee van die Cyo LED's laten branden binnen dezelfde 2,4W. Ofwel; als die 40% zo slecht is, waar zijn dan de andere lampen die bijv. 80% naar de LED sturen en twee keer zoveel licht geven? Ik moet de eerste fietser met een grotere / fellere lichtbundel nog tegenkomen.

      Ook als het rendement van de driver 100% is, dan nog heb je iets van koeling nodig; voor de LED zelf.

      Verwijderen