donderdag 2 februari 2017

Er bestaat geen slecht weer

... enkel slechte fietskledij. Zegt een oud Vlaemsch spreekwoord, of is het een Nederlands of een Kopenhaags?

Tijd om het te actualiseren: 'er bestaat geen slecht weer, enkel de foute fiets'. Zo, dat klinkt beter.

De laatste dagen kon de E-Orca weer zijn kameleon-eigenschappen tonen. Goed een week geleden was het koud - rond het vriespunt - en af en toe flink mistig. Met het Flevobike dakje, de knipperende lichtmast, de nieuwe BuM Cyo Premium en de schuimkap kon ik het kille weer trotseren en ik had het zeker niet koud!
Toen ik die week op het werk aankwam, lag op een dag het droogrek in een kleedruimte vol spullen, tot op het ondergoed, van een collega-fietser. 'Ja, het heeft echt veel geregend. Niet te doen.' Ik dacht: 'hoezo? Niets van gemerkt'.


Over naar deze week. Gisteravond reed ik door druilerig weer huiswaarts. Water naast me en water boven me. Knus in de Orca.


Vandaag was het dan weer heel er zacht. Het lijkt wel maart. 


Zonder Flevobike dakje, met het minivizier in plaats van de schuimkap en onder een stralend lentezonnetje ging het, met de wind in de rug, aan een flink tempo huiswaarts.

Fietstoerist of racefietser in het vizier, langzaam inlopen en dan op naar de volgende. Tempo rond 40 km/u op het jaagpad en uiteraard heel wat lager in de stadsrand. Veel te warm. Loopjasje uit na enkele kilometers en gelukkig had ik een lichte broek aan. De zware winterschoenen (Shimano SH-MW81) staan alweer opgeborgen. Handschoenen en muts? Die had ik wel bij, maar niet nodig. Ook niet vanmorgen, want toen was het ook al zo'n 5° C.

Als het zo doorgaat, rij ik binnenkort weer enkele keren met de Seiran naar het werk. Naar een ander spreekwoord: 'verandering van spijs doet eten'. Of hoe een andere fiets soms motiverend werkt.

6 opmerkingen:

  1. Er bestaat wel degelijk slecht weer, zelfs met een velomobiel met kap waarvan het vizier vrijwel gesloten is....maar het is tot nu toe zeldzaam : fijne hagel.

    Dat ketst af op de velomobielneus en door je snelheid komt door een onwaarschijnlijk kleine spleet van het vizier alsof je gezandstraalt wordt naar binnen. Je ziet geen hand voor ogen...net als de andere fietsers. Zelfde snelheid dan ook om niet tegen een lantaarnpaal of iets anders te botsen.

    De enige oplossing lijkt mij een ruit die niet open kan. Maar dan zit je ook vast aan een wisser en ontwaseming. Zowiezo hebben ALLE velomobielen een beveiliging nodig voor het gelaat/hoofd dat weerloos uitsteekt als de velomobiel omslaat en doorglijdt. Wat een paal in je gezicht doet heb ik gezien bij een collega ( scooter, met pothelm ) Het is dat er zo weinig velomobielen zijn - dus ook weinig ernstige ongelukken gebeuren - dat er geen enkele veiligheidseisen worden gesteld.

    Juist dat fietsen zorgt waarschijnlijk voor zulke beperkingen. Want "op een fiets heb je toch ook geen bescherming" en dat klopt. Enkele tientallen personen sterven jaarlijks door botsing met paaltjes en andere fietsers. En nu vooral ook door gebruik van mobieltjes tijdens het fietsen. Juist dat ook bedreigd ons ook weer. Ze zien ons al laat....als je niet kijkt nog later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan neem je toch een andere fiets, je houdt een aangepaste snelheid aan - dat kan natuurlijk ook met de velomobiel - en kiest voor een bril of een helm met vizier. Er is geen slecht weer. De rest van het pleidooi heeft niets met weer te maken, maar met veiligheid, lijkt me. Als velomobiel rijden je zo gevaarlijk lijkt, zoals blijkt uit bijna al je pleidooien, kun je er beter mee ophouden. Dat is slecht voor je gemoedsrust.

      Verwijderen
    2. Niet alleen het lage aantal velomobielen draagt bij aan het lage aantal ongelukken daarmee, maar ook het type rijder. Aantallen of niet.. ik heb de spookrijdende velomobielen zonder licht bijvoorbeeld in het geheel nog niet gezien. Ook geen dove ouderen met tienvoudige reactietijd in velomobielen tegen gekomen.

      Qua paal in je gezicht; ja, dat is natuurlijk niet prettig. Maar als je met een velomobiel frontaal op een paaltje rijdt... heb je helemaal geen paal in je gezicht.

      Een soort rolbeugel bovenop lijkt mij dan wel weer wat.

      Verwijderen
  2. Die spreuk over slecht weer dat niet bestaat kennen ze in Noorwegen ook, en daar ben ik het helemaal niet mee eens!
    Bestaat er geen slecht weer?
    Rijdt dan maar eens met je velomobiel in jachtsneeuw, met windsnelheden tot 100 km/u die dan ook nog van opzij inkonen, langs hoge gebouwen die even een luwte voor je maken en als je passeert je hele fiets op de kant blazen.
    Na die belevingen kunnen we de discussie over weer nog wel eens opnieuw starten lijkt me.........
    Als er geen slecht weer is kun je dus altijd en overal fietsen? Onzin Jan, en dat weet je zelf ook wel. Het gaat erom dat je gezond verstand gebruikt, dat heb ik zelf ook enkele keren moeten ervaren door schade op te lopen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De knuppel in het hoenderhok heeft zijn werk gedaan ;-) Er zijn weersomstandigheden waarbij de meteorologische diensten aanraden om best binnen te blijven. Dan doe je dat ook. Ik ben - lang geleden - nog met lichte motorfiets en al door de wind opgetild en netjes aan de overkant van de straat beland (op twee wielen). Dat wil je met je fiets helemaal niet meemaken. Maar: dat zijn echt uitzonderlijke omstandigheden.

      Verwijderen
    2. Het is zo dat het meeste weer waar beter niet fietsend doorgaat, je beter ook met de auto uitblijft. Stormwind met een auto is ook niet zo ongevaarlijk. In zware regenval rijdt het met de auto ook niet zo prettig en ijsgladde wegen met een auto? Om nog maar te zwijgen over 10 cm sneeuw (bij de eerste sneeuwvlok is het al paniek op straat) of dichte mist.

      Je hebt eigenlijk weer waar je in kan fietsen en weer waar je beter helemaal thuis blijft (ook met de auto).

      Verwijderen