zondag 27 mei 2018

Een nieuwe accu voor eTangens

Inleiding

Ondertussen ben ik op vakantie vertrokken, doorheen het zuiden van Frankrijk. Dit wordt anders dan de voorbije jaren, waarbij het lange fietstrips werden. Deze keer is het een combinatie van een roadtrip (met het busje) - voor een deel pure noodzaak, omdat het nu eenmaal ver is naar het zuiden -, wandelen en fietsen.

Dat betekent dat de blog de komende weken een beetje zal afwijken van het traditionele recept: er zal ook wat over wandelen en historische plaatsen bezoeken verteld worden. Sla dat maar over als het je niet interesseert. Waarom wandelen: er zijn nu eenmaal plaatsen die ik wil bezoeken waar je met de fiets niet bij komt.

De E-Orca heb ik aan de goede zorgen van Ben, bij Fietser.be, overgelaten. Terwijl ik ver van huis ben, krijgt die daar het nodige grote onderhoud: aandrijflijn en ophanging nazien, Rohloffolie verversen..

Eerst echter werk ik het verhaal van de nieuwe accu af.

Probleem

Zoals ik voordien al schreef: er was een probleem met de autonomie van de ondersteuning in eTangens. De 360 Wh (36 V 10 Ah) accu bracht me niet zover: 50 km was zowat de limiet, met de ondersteuning in de laagste stand...

Op Spezi heeft Denis, de invoerder van Bafangsystemen, de instellingen even snel aangepast, waardoor de motor minder brutaal is en vooral veel zuiniger. Maar Zuid-Frankrijk betekent veel en steile hellingen en de accu was niet enkel te klein, maar ook zwaar. Ik schreef het in het vorige bericht : dit is een LiFePo4 accu. De energiedichtheid daarvan is niet zo goed, dus moet je voor een bepaalde capaciteit redelijk wat gewicht meeslepen.

Oplossing

Daarom bestelde ik op 1 april een andere accu, bij Enerprof in Duitsland. Zij leveren mooie accu's, vanuit Europa en aan 'Chinese prijzen'. Omdat Enerprof 'built to order' werkt - de accu wordt geassembleerd nadat je die besteld hebt - moest ik flink wat geduld oefenen, maar hij is toch tijdig geleverd. Niet 'tijdig' zoals op hun site staat - binnen 3 à 4 weken -, maar 'tijdig' omdat hij net op tijd was om mee te kunnen nemen op reis.




Om ze even tegenover elkaar te zetten: 750 tegenover 360 Wh, beiden 3,25 kg. Dat wil zeggen: twee keer zoveel energie voor hetzelfde gewicht. Daar bovenop is deze veel compacter en dat alles voor grofweg dezelfde prijs. Ik betaalde er 417 euro voor, alles inbegrepen.


Nieuw en oud
Mooi meegenomen  - het was eigenlijk een vereiste - is dat de nieuwe accu onder het zitje geplaatst kan worden: laag en centraal, dus beter voor de stabiliteit. (de oude zat in de linker ligfietstas).



Er zit een usb-uitgang op, om bijvoorbeeld de smartphone of gps van energie te voorzien. De mee bestelde lader is een 4 A passieve lader (geen ventilator): licht, compact en efficiënt.

Er hoort wel een 'maar' bij. De accu en lader kwamen in een kartonnen doos, stevig verpakt, maar zonder enig uitleg. Naast een doosje met de lader en een accu op een houder, verpakt in noppenfolie, zat er nog een klein zakje in. Daarin vond ik een XT90  stekker.
Verbinden met de controller, monteren ... Zoek het zelf maar uit. Moeilijk is het niet, maar er is toch wel wat ervaring en inzicht vereist. Als je in de eigen regio een accu aankoopt, zal de prijs zo goed als zeker flink hoger zijn, maar de montage en hulp horen er dan ook bij.

Nu zal de accu zichzelf moeten bewijzen tijdens de reis, maar het ziet er alvast veelbelovend uit.

De eerste ervaringen in de bergen zijn ondertussen een feit: na 60 km lichten nog 3 van de 4 leds op die de capaciteit weergeven. Laden gaat ook behoorlijk snel, maar dat ligt aan de 4A lader, niet aan de accu.

Nadeel: er zit een aan/uit schakelaar vooraan rechts op de accu. Daar kan ik niet bij als hij op de fiets zit. Dat is echter minder belangrijk.

Overzicht

... van de ondersteuning.

De motor is een Bafang BWX 02 achternaafmotor. Dat is geen 'direct drive', dus energie recupereren in een afdaling kan niet. Daar staat tegenover dat hij compacter en lichter is, waardoor hij minder aanwezig is op de fiets.

De motor in de achternaaf
De controller en de bediening komen van bij Swyff. Dat is niets bijzonders, eigenlijk zoals op zowat elke ondersteunde fiets. De controller zit onder het zitje weggestopt, de bediening zit aan de rechter stuurknuppel. Daarvoor werd een hulpstuk van ICE (trikefabrikant) op die stuurknuppel gemonteerd.



De accu wordt hierboven beschreven. Om die te kunnen monteren, bestelde ik voordien bij Icletta een Terracycle batterymount voor 50 mm framebuizen.

Gezien het (nog niet gekende, maar hoge) gewicht van de trike, is dit een evidente aanvulling geweest. Op vlakke baan maakt het niet zoveel uit, maar wat ik er hier, in de Pyreneeën, mee doe, was anders gewoonweg onmogelijk geweest.
Daarover meer in een volgende post.

10 opmerkingen:

  1. Goede reis Jan ! We zijn benieuwd naar je verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die volgen, hoor. Tot nog toe is het schitterend, maar hoe kan het ook anders, zo ver in het zuiden ;-)

      Verwijderen
  2. Weer mooi uitgezocht en in mekaar gestoken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral content dat het allemaal doet wat het moet.

      Verwijderen
  3. k ben destijds met de motor door Frankrijk naar Barcelona gereden.
    Vandaar dat ik me nu ook heerlijk in Amsterdam vermaken kan. En vooral ontspannen ;-)
    Bon voyage!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, ondanks het feit dat het lastig is (hellingen tot 19%) is dit ontspanning, hoor! Het is iets anders dan hele dagen aan de computer zitten ;-)

      Verwijderen