Aanleiding
Enkele weken geleden kreeg ik een aanbod van een goede kennis: om medische redenen moest zijn elektrisch ondersteunde toerfiets (een bukker) de deur uit. Of het me interesseerde...De prijs was goed, ik zag het zitten om er wat mee te doen en ik wist meteen iemand die graag de eigen fiets ondersteund wilde hebben. Knieproblemen in dat geval leidden ertoe dat het fietsen beperkt werd qua afstand en met ondersteuning kan dat verholpen worden.
Dus: ja, dat interesseerde me. De donorfiets is een degelijke Batavus Sioux, die aangepast was voor reizen door Europa.
De fiets (met de eigenaar) heeft België doorkruist, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië ... Een degelijk voertuig dus. Enkele jaren geleden werd er een Bafang BBS01 middenmotor op gezet.
Het motorblokje in de donorfiets |
Het plan
de ondersteuning uit de Batavus halen en op de andere fiets inbouwen. Dat is niet zo evident als het lijkt, want de Batavus werd geleverd met 27 versnellingen en voor de inbouw van de motor vielen de voorste versnellingen weg. De Trek toerfiets waar het systeem op moest komen, beschikt over 24 versnellingen en ook daar moeten de kettingbladen eraf, want op de Bafang past dat niet zomaar. Daarenboven heb je met ondersteuning geen nood aan zoveel stappen.Dat betekende dus:
- ondersteuning en toebehoren uit de Batavus halen (en reinigen)
- de hele aandrijving vooraan (bracketas, kettingbladen ...) van de Trek halen, net als de kettingkast
- de Bafang met alles wat erbij hoort op de Trek overbouwen (afwachten of dat zomaar kan)
- de Batavus weer voorzien van een normale bracketas, cranks, pedalen, drie voorbladen, voorderailleur...
Het proces
De ondersteuning uitbouwen deed ik kort nadat de fiets in huis kwam. Eerst maakte ik er een korte testrit mee, om zeker te zijn dat alles goed functioneerde, en daarna werden de nodige onderdelen eraf gehaald.Vrijdag had ik afgesproken om alles over te bouwen. De garage en de stoep voor de poort werden, in een lekker zonnetje, een tijdelijk atelier.
Deze moet ondersteund worden |
De motor op de Trek zetten, was iets minder simpel: onder de bracketbuis zat een nok om de kabels van beide derailleurs te leiden. Die nok zat in de weg voor het motorhuis en moest er dus af. Dat betekende dat er ook een andere manier gevonden moest worden om de kabel tot aan de achterderailleur te krijgen.
Een half uurtje extra werk dus. De nok bleek met één schroef vastgezet te zijn. Dat viel mee, maar het was pas zichtbaar als alle troep eraf was. Met een eind buitenkabel dat ik tussen de bracketbuis en het motorhuis legde, was het probleem opgelost.
De rest van het ombouwen ging vlot: de bagagedrager ging eraf, want het exemplaar voor de accu moest in de plaats komen.
Bagagedrager met accu (en achterlicht) |
Scherm en bediening |
Mooi weer, leuk werkje, veel bijgeleerd en de eigenaar van de nu elektrisch ondersteunde Trek is ook gelukkig.
En de Batavus? Daar kwamen de onderdelen in die ik van de Trek haalde. Die is niet meer elektrisch, beschikt weer over 27 versnellingen en heeft ondertussen ook een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden.
Vier mensen gelukkig:
- de verkoper van de Batavus
- de eigenares van de Trek
- ik (omwille van het bijleren en de aangename klus)
- de nieuwe eigenaar van de Batavus
Een nuttig bestede dag dus!
BeantwoordenVerwijderenEnige not-win: de tuin heeft ook onderhoud nodig en daar was geen tijd voor. Keuzes...
VerwijderenTja de tuin....ik ben ook liever met fietsen bezig dan in de tuim, dus begrijp je keuze!
VerwijderenDat heb je goed gedaan Jan!
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Knap gedaan!
BeantwoordenVerwijderen