zaterdag 17 november 2018

Orca 3.0

Eerst was er de Orca 2.0: geen gietwielen meer en de elektrische ondersteuning kreeg een andere energiebron.

De gietwielen werden vervangen door conventionele spaakwielen, zoals we die van alle andere velomobielen kennen. Het gevolg: strakker sturen op hogere snelheid.
De 36 V LiFePo4 accu van 500 Wh was een product van Flevobike zelf. Dat betekent dat het bedrijf ook voor alle onderhoud en herstellingen ervan moest instaan. Bij de Orca 2.0 kwam een andere accu in de plaats: 48 V en 678 Wh. Voor wie het interesseert: de chemische samenstelling van de cellen is LiNiCoAlO2. Meer capaciteit en het gewicht daalde van 4,8 naar 3,7 kg. De keerzijde is dat het theoretische aantal laadbeurten verminderde. Waar een LiFePo4 accu makkelijk 1500 tot 2000 laadbeurten aankan eer de capaciteit tot 80 % gedaald is, gebeurt dat bij andere accu's na 300 tot 800 beurten.
Nu is dat natuurlijk erg relatief: als je twee keer per week laadt, kom je aan grofweg 100 laadbeurten op een jaar. In dat geval gaat de accu ongeveer 5 jaar mee, waarna er 80 % van het opslagvermogen overgebleven is.

Nu is er dus de Orca 3.0.

Foto: André Vrielink
Officieel noemt Flevobike hem (nog) niet zo, maar er is wel een belangrijk verschil: de onderkuip wordt niet meer van Twintex gemaakt. De reden: de gewenste Twintex is er niet meer. Nu wordt die onderkuip gemaakt van een mengsel van carbon met 'Innegra'.

Foto: André Vrielink
Die tweede component zorgt ervoor dat het carbon niet meer zo kwetsbaar is, zoals het onderstaande filmpje mooi illustreert.



Maar: de verhuis van de productie naar Velomobiel Roemenië liep niet van een leien dakje. Op dit moment bedraagt de leveringstermijn van een Orca maar liefst 9 maanden. Het doel is om dit in 2019 geleidelijk terug te brengen tot 3 maanden.

Al bij al volgt Flevobike hetzelfde parcours als alle andere velomobielproducenten: er wordt gestaag verder ontwikkeld en verbeterd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten