zaterdag 18 januari 2020

Lek, maar niet door iets dat door het loopvlak prikte

Al zowat twee jaar rij ik lekvrij. Dat wil zeggen: niet enkel met de E-Orca, maar met al mijn fietsen. Gisteren zag ik dat daar een eind aan gekomen was.


Op zo'n moment zie je dat de band leeggelopen is, maar van de oorzaak heb je nog geen idee. De logische veronderstelling: glas, een spijker of iets anders dat door de antileklaag gedrongen is.

Vandaag haalde ik het wiel eraf (zo kan ik ondertussen de trommelrem reinigen) om de band te vervangen. Wat ik zag, was niet zo goed.


Dit is een Schwalbe Tryker (40-406) die ik er in juli vorig jaar op legde. Die zal dus pakweg 5.000 km gebold hebben.
Het loopvlak zag er nog prima uit, maar de binnenste wang...

Op een andere plaats was die er nog slechter aan toe. De oorzaak van het lek was meteen gevonden.


Hier kan antilekvloeistof niets aan tegen doen.

De enige oplossing in zo'n geval: nieuwe binnen- en buitenband. Ik had nog een gebruikte Tryker liggen. Die zal eerst opgereden worden. De binnenband is vervangen door een identiek exemplaar: een Decatholon binnenband die geleverd wordt gevuld met antilekvloeistof.
Handig en voor woonwerkverkeer een extra zekerheid. In dit geval haalt het niets uit, maar tegen perforaties werkt zoiets prima.

Nu wordt ik geconfronteerd met een typisch fietsersprobleem: welke banden? Dit is niet de eerste Tryker waarbij de wang scheurt. Het is ook niet te wijten aan slepen tegen de wielkast, want ook op de trike had ik dit al voor. 
Marathons trillen meer, maken meer rolgeluiden en de zijdelingse grip is ook minder (maar ze gaan wel veel langer mee).
De vereisten: 
  • maat zo dicht mogelijk aansluitend bij 40-406, maar niet breder.
  • goede grip, zowel zijdelings als bij remmen
  • behoorlijke lekbestendigheid
  • minimale rolgeluiden
  • slijtvast
Dit zijn geen racevereisten: minimale rolweerstand en zo laag mogelijk gewicht zijn van minder belang, want er is ondersteuning. Voor woonwerkverkeer spelen andere prioriteiten.
Voorlopig rij ik het voorraadje Trykers op en dan wordt het weer zoeken en testen.

9 opmerkingen:

  1. Misschien een tijdje met te zachte banden gereden. Daar kunnen de wangen niet zo goed tegen.

    Merk je met ondersteuning natuurlijk iets minder snel iets van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou kunnen, maar ik denk het niet. Ik controleer dat geregeld.

      Verwijderen
  2. Het valt mij op dat het gat onder de reflectie streep zit en de slijtplekken daarboven. Of is dat gezichtsbedrog ?
    Ik had bij mijn Vredestein Dynamic City op exact dezelfde plek een beginnende scheur, leek wel alsof er een laag rubber aan het loslaten was. Gelukkig zag ik het op tijd, dus maar gelijk de band vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede grip, dunne wangen van de band en een velomobiel die behoorlijk hard door de bocht kan met aanzienlijke massa op de vooras. Die trikers krijgen nog al wat voor de kiezen bij je Orca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad zo. Ik vertraag ook niet graag in de bochten... Zal dus voor iets stevigers moeten gaan.

      Verwijderen
  4. Volgens mij voldoet de Marathon Racer exact aan je eisenlijstje, en die is er in 40-406.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een (35 mm) Marathon+ is bij mij anders al heel snel zijn profiel aan het verliezen. En dat geldt ook voor de Continental Top Touring 2000 (die natuurlijk ook niet meer gemaakt wordt). Vrij lang mee gaan de Shredda's 40 mm en zijn nog snel ook. Helaas ook die...
    Af en toe komen ook nog wel eens goedkope (ex-)HPV banden voorbij van nagenoeg 40 mm, niet langzamer dan de Kojaks (35mm). Nog iets trager maar redelijk antilek de Primo Comets, minstens zo traag de Tioga PowerBlok (33mm Nylon).
    Het aanbod wordt er niet ruimer op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elektrische ondersteuning, he. Rolweerstand speelt altijd wel een rol, maar toch minder. Vervelend bij Schwalbe is dat ze vaak de naam en het profiel van een band behouden, maar jaar na jaar de samenstelling veranderen. Je weet dus nooit of je eigenlijk wel hetzelfde krijgt. Geen idee of andere fabrikanten dat ook zo doen.

    BeantwoordenVerwijderen