woensdag 4 maart 2020

Elektrische ellende

Neen, met de E-Orca gaat alles goed, dank je.

Er staan nog andere fietsen in de garage en hoe meer fietsen, hoe meer kans op defecten. Hoe meer onderdelen op een fiets...

Eén ervan begon vorige zomer moeilijk te doen. Daarna werd het enkel erger. Mijn dochter en haar vriend woonden vorig jaar een een klein half jaar bij mij in. In die periode maakte ze geregeld dankbaar gebruik van mijn Heinzmann pedelec die in 2017 als 'project' in huis kwam: de bracketas met ingebouwd elektronica was helemaal aan gort gedraaid. Die heb ik vervangen en de fiets reed daarna heel aangenaam.




In december signaleerde ze dat de ondersteuning af en toe uitviel. Vervelend, zo'n intermitterende fout, want toen ik ermee reed, deed die het normaal... Maar dat duurde niet lang en het ging van kwaad naar erger. Vorige maand wisselde de assistentie voortdurend tussen ondersteunen en regeneren. Dat is pas vermoeiend rijden.

Na een mailtje naar de importeur in de UK, die ik van de vroegere herstelling kende, kwam de suggestie om de connectoren tussen het achterwiel (waar de motor zit) en de controller - bij de accu, op de onderbuis - los te maken, te reinigen en weer te verbinden. Wellicht een slecht contact dus. Dat kan gebeuren in de winter. Pekel en zo, weet je wel.

Dat had wel resultaat, maar niet zoals verwacht: nu doet de ondersteuning niets meer.

Gelukkig is de Britse importeur heel bereidwillig om te helpen. Op basis van zijn suggesties:
  • contacten van de accu controleren op corrosie of slechte contacten
  • multistekker vanaf de naafmotor naar de controller uitmeten
  • checken of de 'walk assist' het nog doet
Slecht contact is meestal vrij eenvoudig op te lossen. Indien de kabel onderbroken is, zijn er weer wat opties:
  • in het beste geval kan een nieuwe kabel in de plaats komen
  • zit de onderbreking in de motor, dan moet die vervangen worden
Na meten en zoeken was de conclusie: waarschijnlijk een defect in de accu. Ook dit werd weer in fasen aangepakt. Eerst maakte ik de behuizing open. Dat is al een geduldwerkje, want de schroeven zijn diep verzonken en de openingen waar ze in zitten, zijn daarna dichtgemaakt met een goed klemmend rubberstangetje.
Een visuele controle bracht niets bijzonders aan het licht: er waren geen draden los, de zekering (40 A autozekering) was nog in orde en alles zag er goed uit. Daaruit valt af te leiden dat - als het aan de accu ligt - hoogstwaarschijnlijk het Battery Management System (BMS) er de brui aan gegeven heeft. Hoe je dat te weten komt: vervangen en uitzoeken of dat een verschil maakt.

Optie 1 hierbij: de accu héél degelijk inpakken en naar het Verenigd Koninkrijk verzenden. Héél degelijk, of de accu raakt onderweg waarschijnlijk gesloopt.
Ik ging voor optie 2: vader is stilaan expert in oplaadbare accu's, dus stak ik de geopende accu bij hem binnen en hij gaat ermee aan het werk.


Een opengemaakte Heinzmann pedelec accu (cellen van het Europese BMZ)
Nu is het even afwachten en hopen dat de oorzaak gevonden wordt. Het kan namelijk ook nog de controller zijn, of een breuk ergens in de bedrading of iets los in de motor...

Een keer de ondersteuning weer werkt, moet de aandrijflijn een groot onderhoud krijgen: nieuwe ketting en cassette en een smeer- en afstelbeurt voor de bottom bracket.

Update

Na een dag had ik een verdict: het BMS is stuk. Aangezien dit een printplaat met IC's en smd componenten is, kan dit enkel vervangen worden als geheel. Een nieuwe is al onderweg uit de UK. Nu is het afwachten of daarmee alles weer in orde is.  Kostprijs: € 125

6 opmerkingen:

  1. Tja, ik kan er van meepraten. Een van de 3 accu's die bij de Mango / Drymer Glider zitten had eind vorig jaar ook kuren. Daarna deed hij het weer een aantal weken. Maar sinds vorige week is het euvel terug. Moest even aan Jan denken toen ik 15 km met Mango zonder ondersteuning moest rollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had een paar weken geleden ook een geintje met m'n accu, die wilde niet meer opladen. Was nog geen jaar oud, maar ik had geen zin in opsturen, want ik heb er maar één.....Dus zelf geopend, en de oorzaak was snel gevonden, de hoofdzekering was prima, en ook de kleine glaszekering in het laadcircuit zag er goed uit, maar die zat in een schroefhuls, en die schroefhuls bleek niet helemaal goed aangeschroefd te zijn. Waarschijnlijk door trillingen wat losgekomen denk ik. Na aandraaien was het weer in orde, een pak van m'n hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na het lezen van dit soort 'ellende' ga ik het rijden met/kopen van een elektrische ondersteuning zo lang mogelijk uitstellen.

    Ik ben totaal niet technisch onderlegd en zelf knutselen gaat niet succesvol worden, dan moet ik dus voor ieder wissewasje naar de expert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik. Maar met die redenering kan je ook stellen dat je geen versnellingen wil, geen verlichting... Het ideaal is dan wellicht een fixie met volle banden. Dan is er niet veel meer dat stuk kan gaan. Daarnaast moet je incalculeren hoe groot de kans op een defect is. De meeste fietsers brengen hun fiets voor elk mogelijk onderhoud naar de fietshersteller. Wat dat betreft, ben je geen uitzondering. In dit geval gaat het om een fiets met een aandrijving die in België niet en elders amper verdeeld wordt. Daar moet je niet aan beginnen als je er echt niets zelf aan kan doen.

      Verwijderen
    2. Gewoon onderhoud aan gewone fietsen doe ik gewoon zelf hoor.

      Ik ben niet technisch qua electronica e.d.. Geen elektrische ondersteuning voor mij dus.

      Ik heb bijna 10 jaar geleden een E-trike van Sinner gehad. Om na een heftig ziekteproces weer aan het fietsen te komen. Toen dat gelukt was ging die trike heel snel in de verkoop. Ik vind het nog steeds niet echt fietsen. Lag misschien ook aan de soort ondersteuning, maar in mijn optiek is het niet mijn manier van fietsen. Ik lig ook niet voor niets op zo'n inefficiënte roeifiets ;-)

      Verwijderen