donderdag 4 februari 2010

één week ervaring

De trike werd aangekocht op 28 februari 2010. Ondertussen heb ik er ruim 100 km mee afgelegd (en mijn 13-jarige zoon een vijftal). Tijd voor de eerste ervaringen dus, zowel over "hoe voelt het om met een trike te rijden" als de praktische kanten.

Hoe voelt het ?

Goed, dank u. Zoals elke ligfietser weet, wordt voortdurend gevraagd "is dat niet gevaarlijk ?". Het antwoord daarop is genuanceerd. Ik gebruik hem om naar het werk te rijden. Dat is 24 km enkel, waarvan een 15-tal km langs de Scheldedijk, van Merelbeke tot Gavere. Op dat hele eind is er enkel verkeer van fietsers en af en toe een wandelaar. Geen gevaar dus. In het verkeer is er meestal ook geen probleem, mits wat anticiperen, zoals met elke fiets. Het grootste probleem is dat je extreem laag ligt: ter hoogte van de wielen van de auto's. Omdat een trike breed is, rijden de auto's met een grote boog om je heen.
Het grootste gevaar, lijkt me, zijn mensen die uit geparkeerde auto's stappen: die kijken gewoon over je heen. Het stadscentrum is dus niet echt het biotoop van een trike of lage ligger.

Het feit dat je niet op een zadel zit, maar in een zitje ligt, maakt een heel verschil. In het begin is het even wennen, omdat je je stuur maar losjes moet vasthouden. Ik had de neiging mijn armspieren teveel op te spannen. Daardoor was het vermoeiender dan nodig. Dat leer je echt snel: binnen de kortste keren lukte het prima.

Wat ook opvalt is dat je ongelooflijk veel reacties krijgt, in alle mogelijke vormen. Het feit dat een trike, dan nog met een streamer, geen alledaags zicht is, doet vele hoofden draaien. Even teruglachen of groeten is dan net zo beleefd.
Tot op heden kreeg ik welgeteld één negatieve reactie van een oude brompot, maar dat zullen we maar negeren. Wellicht was die man tegen iedereen zo.

Heeft zo'n trike dan helemaal geen nadelen ? Jawel hoor, meer dan één zelfs.

Vooreerst zit je niet met één spoor, zoals bij een gewone (lig-)fiets, maar met drie sporen: twee naast elkaar van de voorwielen en het achterwiel daar tussenin. Dat maakt het veel moeilijker om putten te vermijden. Door dat concept moet je ook de helling van de weg volgen: ligt de weg schuin, dan hang je ook schuin...

De Gforce STD heeft geen vering. Door die drie sporen en het ontbreken van vering merk je snel hoe slecht onze wegen en fietspaden erbij liggen ! 't Is ongelooflijk hoeveel putten er in de wegen zitten.

Gent is een stad met trams en laat de spoorbreedte van de trike nu ongeveer gelijkvallen met de afstand tussen de rails... Iets naar links of rechts om dit te vermijden, denk je. Ja, dan komt je achterwiel erin terecht ! Te vermijden, dus.

Ik ben niet groot (1,70 m) en niet breed en zwaar. De balhoofden zitten ter hoogte van de heupen en ik heb daarbij pakweg 5 cm vrij aan elke kant. Niet voor brede fietsers dus.

Manmanman, is daar nog iets goeds aan ? Zeker ! Vooreerst zit je in dat comfortabele zitje, dat je hele zitvlak en rug ondersteunt en niet enkele vierkante cm, zoals op een gewone fiets. Geen zadelpijn dus. Je steunt ook niet op je armen, dus die vangen ook geen klappen op.
Doordat je achterover ligt, is de luchtweerstand ook weer lager. Daardoor kun je ofwel met minder inspanning even snel gaan ofwel met dezelfde inspanning (veel ?) sneller. Natuurlijk moet ook dat weer genuanceerd worden. Mijn trike kan ik - denk ik - naast mijn hybride plaatsen, niet naast een koersfiets, niet naast een stadsfiets. Met de hybride vergeleken zal ik met hetzelfde vermogen sneller vooruit gaan, schat ik.

Is het fun ?

Jazeker ! Het valt een beetje te vergelijken met een kart, maar dan met drie wielen en véél lichter:  deze zal, met alles erop en eraan, zo'n 18 kg wegen. Bochten nemen is dus erg leuk: je verplaatst je gewicht, laat de voorwielen driften, licht het binnenwieltje...
Om te spelen is ie dus perfect. Remmen ? Twee schijven vooraan (basis, maar toch krachtig) maken dat je snel stilstaat. Even wat rechter zitten en huppekee: het achterwiel komt los van de grond ! Gevaarlijk is het niet, want je kiest er zelf voor. Ook in korte bochten: je kunt ook wat remmen en je wielen op de grond houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten