donderdag 4 februari 2010

Gforce Trike STD

Aangezien ik met het werk een fietscontract afsloot en dus een kwart van mijn verplaatsingen (op jaarbasis) met de fiets zal doen vanaf 2010, zocht ik naar een alternatief voor mijn - overigen voortreffelijke - Trek hybride. Al decennia lonk ik naar ligfietsen en jaren geleden had ik ook een eerste eenvoudig exemplaar gekocht. Dat is ondertussen al lang weer de deur uit, maar het bleef knagen.
Binnen de ligfietsen heb je nog enkele groepen, een beetje analoog aan wat je in het gewone fietsaanbod vindt: eenvoudige, recreatieve liggers, toermachines en pure snelheidsmonsters. Varianten zijn er met twee of drie wielen en bij die laatste kan dat zijn met twee wielen vooraan en één achteraan of omgekeerd.
Het nec plus ultra zijn de "velomobielen": trikes met een volledige stroomlijn.

Na lang aarzelen, lezen en rondkijken hakte ik uiteindelijk de knoop door: vorige week haalde ik in Brasschaat een tweedehandse trike: een Nederlands-Taiwanees product met de merknaam Gforce. De uitvoering is de "trike STD". Deze zeer poëtische naam duidt erop dat het
  • een trike is
  • de standaarduitvoering is
Aangezien de trike gebruikt werd voor woonwerkverplaatsing, had de vorige eigenaar er wel wat aanpassingen aan gedaan. De basis vind je op de site van de leverancier.
De opties en wijzigingen bij de aankoop:
  • touring-uitvoering. Dit betekent spatborden voor en achter en een pakdrager
  • Streamer. Een stroomlijn, voornamelijk om je tegen de elementen te beschermen
  • LED-lichtjes voor en achter
  • Ventisit matje: betere ventilatie en dikker, dus comfortabeler
Deze ziet er dus zo uit:

Daarbij hoorden nog wat extra's, waaronder een nooit gemonteerde, maar meegeleverde fietscomputer en wat wisselstukken.
Nog wat technische zaken: banden voor zijn Schwalbe Marathon Plus (20 x 1.35) en achteraan ligt er een Kenda Kwest (26 x 1.25) op.

Een trike stel je niet af zoals een gewone fiets. Er is geen zadelhoogte in te stellen, geen stuurhoogte te regelen. Je moet daarentegen de afstand tussen zitje en pedalen bijstellen en dat betekent dat ook de kettinglengte verandert ! (Raptobike heeft dat op zijn ligfietsen knap opgelost)

De boomlengte veranderen had op deze trike nog een gevolg: ook de plaatsing van de streamer moest ik wijzigen. Dit alles samen was goed voor enkele uurtjes werk. Ideaal om de machine wat te leren kennen. Dan wou ik ook de computer monteren. Er waren er twee meegeleverd: een draadloze van Decathlon en het bij de fiets geleverde toestelletje. Draadloos mag je vergeten, want de zender en ontvanger moeten in één lijn zitten en max 65 cm uit elkaar (bij deze toch). Aangezien op een trike het stuur naast de voorwielen zit en de afstand naar het achterwiel te groot is en de hoek niet goed, was dit onmogelijk. Dan maar het eenvoudige modelletje dat Gforce leverde. Eigenaardig: het eerste wat ik moest doen, was de draad verlengen. Dit omdat de sensor op het achterwiel moest komen. Vooraan zag ik geen mogelijkheden om de sensor te monteren. Nu ja, het lukte en het ding werkt.
Of het voldoet is een andere zaak: de display is klein, de informatie beperkt en het gebruiksgemak niet optimaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten