donderdag 25 november 2010

wieltje herstellen - deel 2

De velg die ik vorige week weer gespaakt heb (dat werd kruis 2), moest eindelijk afgewerkt worden . Tussen de fietsonderdelen lag nog een oude (verende) voorvork. Die werd ondersteboven in de werkbank geklemd en gebruikt om het wiel in vast te zetten.
Op die manier had ik mijn richtbank.
Aan een vorkbeen werd, door middel van een elastiek, een oude schroevendraaier bevestigd. Op die manier kon ik de hoogteslag en daarna de laterale afwijking zo goed mogelijk corrigeren. Zo goed mogelijk, want als je in de vorige post zag in welke staat de velg verkeerde, is het duidelijk dat dit nooit perfect kan worden.
Het wiel draait redelijk mooi rond: er is quasi geen hoogteslag merkbaar en in de breedte zit een tweetal mm afwijking. Ik vrees wel dat de velgrand hier en daar een knik heeft, maar dat is vermoedelijk het gevolg van een niet erg zorgzame behandeling van de fiets in het verleden.
Ten laatste in het weekend - dochterlief heeft morgen haar fiets nodig - wordt het herstelde wiel getest. Indien het goed genoeg is, heeft ze weer een betrouwbare stroombron. Indien niet, moet er een andere velg gehaald worden, maar dat zien we dan wel weer.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Maak jezelf ieg geen verwijten. nmm Iedere fietsenmaker zou die velg afgedankt hebben w.o. ikzelf.
    De hoogtestelling beheers ik altijd door alle spaken 1 kant uit dezelfde instelling te geven, het hele wiel rond. Bijvoorbeeld tot je net de draad niet meer voelt met je nagel.
    Op die manier hoef je je alleen nog op de axiale speling te richten als de spanning begint toe te nemen.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik beschouw dit als een oefening. Lukt het niet, dan haal ik een nieuwe velg en herbegin ik.
    De rest lees je in deel 3

    BeantwoordenVerwijderen