Wie hier geregeld meeleest, herinnert zich misschien dat ik voor Gforcebikes een set Hygia Multi test. Dit zijn gekoppelde, hydraulische schijfremmen. Gekoppeld betekent dat je met één hendel beide remmen bedient. Hydraulisch houdt in dat je de remmen niet dichttrekt door middel van een kabel, maar dat ze door oliedruk bediend worden.
De ervaringen tot nu toe zijn voornamelijk positief. De remmen zijn erg krachtig, maar toch heel fijn te doseren. Naar mijn gevoel grijpen ze ook allebei even sterk, dus trekt de fiets ook niet naar links of rechts bij het remmen. Indien je hard genoeg knijpt, hangen de gevolgen af van de combinatie tussen banden en staat van de weg. Met de Schwalbe Kojaks die er nu vooraan opliggen betekent dat bij een droge, goed klevende weg (asfalt bijvoorbeeld) dat de achterkant omhoog komt. Indien er minder grip is glijden de banden door, zonder gevolgen. Dat achterwiel dat omhoog komt is mee een gevolg van de geometrie van de trike: mochten de voorwielen meer naar voor staan, verder voor het zwaartepunt, dan zal dat wellicht minder kunnen, maar dat zou weer negatieve gevolgen hebben op de wendbaarheid. Een compromis, dus.
Onlangs verloor ik remdruk en na wat zoeken bleek dat de aansluiting van de olieleiding op het reservoir losgekomen was. Daardoor was remvloeistof weggelopen. Wat opkuisen, de moer weer aandraaien en olie bijvullen zou het probleem moeten oplossen. De eerste twee programmapunten vormden absoluut geen probleem, maar het laatste dan weer wel. En wel hierom: bij de remset zat geen handleiding; op de site van Hygia is die ook niet te vinden, toch niet voor de Multi...
Wat ik vond, is dat "iemand" het reservoir horizontaal moet houden, zodat je olie kunt bijvullen. Die "iemand" was het stuur. De remhendel werd dus verplaatst zodat het reservoir horizontaal kwam te staan.
positie remhendel en reservoir |
werkpositie reservoir |
Er is wel een algemene handleiding, die zich op dit vlak ook beperkt tot "vul olie bij". Maar: hoeveel ? Er is geen aanduiding...
reservoir geopend |
Nu lijkt het er ook op dat er door het gedaalde peil lucht in de leiding gekomen is. Da's niet goed voor het remgedrag, dus moeten de leidingen ontlucht worden. Maar hoe ? Ook daarover is niets weer te vinden ! Ik heb er ook geen idee van hoe ik de slijtage van de remplaatjes kan meten, alweer als gevolg van ontbrekende informatie.
De algemene ervaringen met het systeem zijn dus als volgt samen te vatten: de technische kwaliteit is onberispelijk, maar de ondersteuning laat erg te wensen over. Dat wat betreft de fabrikant, want van de invoerder krijg ik alle nodige informatie die ik vraag.
Als ik deze hydraulische remmen tegenover de initiële mechanische Tektro Io's plaats, zijn die Hygia's een duidelijke verbetering. Dat moet ook, want de prijs is heel wat hoger ! Het grootste probleem met de Tektro's was dat er water in de kabels kwam, doordat het concept niet echt geschikt is voor een trike, waarbij één klauw ondersteboven gemonteerd wordt en waarbij de remhendels zo gemonteerd moeten worden dat er water in kan. Het gevolg was dat de kabels vastvroren in de winter en fietsen zonder remmen: dat wil je echt niet. Met een hydraulisch systeem is dit uitgesloten, maar het onderhoud is wel wat gecompliceerder.
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenben je er al uit hoe te vullen/ontluchten?
Het resevoir moet idd horizontaal staan, maar zit de hendel aan je stuur op het hoogste punt?
Hij moet het liefst boven de remklauwen en de kabels, zodat de lucht naar boven kan borrellen.
Vervolgens sluit je (met en aquariumslangetje en wat kleine ti-wraps) een knijpflesje met remolie aan op de nippel bij de remklauw (zorg ervoor dat je geen lucht meespuit) en draai de nippel open.
Waarschijnlijk zit er bij het resevoir van de remhendel ook een nippel.
Sluit hier een slangetje op aan om de overtollige olie ergens in op te vangen.
Als je de nippel bij het resevoir van de remhendel opendraait, kan de olie er in principe aan de onderkant uit lopen, ware het niet dat je daar het flesje met olie op de nippel hebt vastgezet.
Als je nu in het flesje knijpt, zou de olie uit het flesje door de remklauw en de kabels naar het resevoir moeten lopen.Dit kan je controleren door te kijken of er olie door het slangetje uit het resevoir loopt.
Is dit het geval, draai dan éérst de nippel van de klauw dicht en dan de nippel van het resevoir. Paar keer in de rem knijpen. Als het nog niet goed werkt, het vullen nog eens herhalen.
(wellicht aan alle twee de klauwen, maar dat ligt er denk ik aan waar het zaakje is losgeschoten.)
Mocht er geen nippel op of bij het resevoir zitten, dan gewoon het resevoir vol laten lopen tot het bijna overloopt en dan afsluiten.
Zo zou ik het doen, maar ik heb alleen ervaring met enkelvoudige Hayes remmen.
Dus iig de olie "van onder" aanvullen.
Succes!
Victor.
Ik maak zo snel mogelijk eens wat detailfoto's. Geen nippels te bespeuren. Het reservoir bevond zich zeker hoger dan de remklauwen tijdens het bijvullen.
BeantwoordenVerwijderen