donderdag 18 augustus 2011

ballonbanden en verkeersdrempels

Toen ik naar het hoge noorden trok (nou ja, naar Friesland) om de FAW, kreeg ik daar zes gebruikte, maar bruikbare Schwalbe Big Apples bij in de maat 50-406.
Da's al een eerste voordeel van de FAW: rondom gebruikt die dezelfde wielmaat.


Initieel lagen er nagelnieuwe Vredestein Perfect Moirees op (35-406 vooraan en 47-406 achteraan). Die zijn behoorlijk snel en baanvast, ook in de bochten, waar laterale grip van belang is. Ik rij er graag mee, veel liever dan met de Schwalbe Marathon Plus, die ik op de Gforce had in het begin. Maar als die vette banden daar liggen te knipogen en ik daar nog geen ervaring mee heb... Banden wisselen duurt tenslotte niet lang, temeer omdat de voorwielen enkelzijdig opgehangen zijn. Dus liggen er nu al een week Big Apples op, die er net op passen.


Wat geeft dat in de praktijk ? Eerst dit: een fietsband is min of meer rond (min of meer, omdat dit ook afhangt van de velgbreedte), dus een bredere band is ook hoger. Dat heeft zo zijn gevolgen: de voorkant van de fiets komt in het geheel omhoog. Dus hangt de neus wat hoger boven het wegdek. Sinds die wissel kan ik wat onbekommerder over verkeersdrempels razen (vooral eraf was een probleem) en daarvan zijn er ruim voldoende in het Gentse ! Het is nog geen Gforce trike waarmee ik over de drempels kon springen, indien de snelheid hoog genoeg was, maar ik hoef niet meer zoals met een verlaagde boyracer (je kent ze wel: tien jaar oude Honda Civics in een soort metallic paars herspoten en met dwarsgeplaatste vleugels van een Boeing 747 erop gekleefd, die je van straten ver hoort aankomen) schuin van de drempels te kruipen. Da's een groot voordeel !

Qua rolweerstand lijkt er weinig tot geen verschil te zijn, maar de laterale grip is toch anders, of heeft dit ook met de hoogte te maken (of met gewenning) ? In elk geval merkte ik de laatste dagen dat de FAW de neiging heeft om in scherpe, snelle bochten een pootje te lichten. Enthousiasme temperen is de boodschap.

Ik heb ook de indruk dat de fiets iets zachter rijdt - de druk is ook lager: 4,5 in plaats van 6 bar - en wat minder luidruchtig is. Dat laatste betreft dan rolgeluiden.

Wat levensduur betreft, zal ik geen goede bron zijn, aangezien deze banden toch al ettelijke kilometers achter de kiezen hebben.

Sinds ik reed met Perfect Moirees heb ik nog geen enkel lek gehad (toch wel, maar dat was geen perforatie van de buitenband, dus het speelt niet mee). Nu wil ik weten of de BA's ook op dat vlak hun reputatie waar maken.

Ze zullen er dus nog een poosje op liggen.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Als je de FAW leeg gefotograveerd hebt vind ik die wel erg laag op zijn wielen staan. Het lijkt wel een Evo-K!
    Zo ben ik dat niet gewend van de Alleweders en ook het meenemen van verkeersheuvels gebeurt doorgaans niet. Ik zou de voorveren toch eens nakijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie tip. Dat was ik van plan, maar ik steek een volgorde in het werk...
    Eén van de redenen voor het probleem met verkeersdrempels is dat de neus niet past: die komt lager dan de voorkant van de FAW. Ik maak nog wel een foto om het duidelijk te maken.

    BeantwoordenVerwijderen