vrijdag 23 september 2011

fietsen in Gent: cijfers

Ik vroeg het me al een tijdje af: heeft het Gentse stadsbestuur concrete cijfers over fietsverkeer ? En zijn er dan ook doelen gesteld aan de hand daarvan ? En indien het zo is: wat wordt ondernomen om die doelen te bereiken ?


Tot op heden bleken de cijfers eerder giswerk te zijn op basis van sporadische enquetes. Geen hard materiaal, dus niets om echt op voort te gaan. Maar: de voorbije week verschenen in De Gentenaar - editie van 16 september 2011 - heel wat statistische gegevens !


Woon-werk- en woon-schoolverkeer - 2010: fiets 18,7 procent, openbaar vervoer 26,2 procent, te voet 8,3 procent, auto-motor 46 procent.
Vrijetijdfietsen - 22,7 procent.

Visserij - in 2000 in de ochtendspits 75 fietsers per uur, in 2011 waren er 392 fietsers per uur (toen lagen de fietsbruggen door het Keizerspark er al).

Phoenixonderdoorgang - 2008: 2.256 fietsers per dag, 2010: 2.413 per dag.

Coupure-Brugsevaart - Op die as wordt een jaarlijkse groei van 3 procent geteld.

Fietsstallingen - 2006: 7.104, 2011: 9.600. Jaarlijks zijn er tot 110 vragen van buurten om fietsstallingen.

Fietsstallingen Sint-Pietersstation - 1998: 1.522, 2011: 5.318. Er staan wel meer fietsen gestald. In 2009 werden er 6.302 geteld. Onder het nieuwe station is een stalling voor 10.000 fietsen gepland.


Fietsstallingen Dampoortstation - 1.796. Er zijn 230 beveiligde fietsstallingen en er is nog in 144 voorzien.

Fietspaden - 296 kilometer enkelrichting, 86 km dubbelrichting, negen kilometer fietssuggestiestroken.

Kobra-project - Onder de Sint-Michielshelling 230 plaatsen, onder het Braunplein 150.

Student en Mobiliteit - 2001: 2.000 fietsen, 2011: 6.000 fietsen.

Max Mobiel - Twee fietspunten aan Dampoort en Gent Sint-Pietersstation.

Stad Gent - 1.000 personeelsleden vroegen een dienstfiets, daarnaast zijn er 1.000 poolfietsen die worden gedeeld door stadsdiensten.


Daarmee is het eerste deel van mijn vragen beantwoord. Daaruit blijkt ook dat we nog héél ver zitten van de fietscijfers die het fietsmekka Kopenhagen (of Amsterdam) kan voorleggen.

Nu komt het moeilijker deel aan bod, want het vervolg betekent beleidsbeslissingen: waar wil het bestuur naartoe en wat zal daarvoor gedaan worden ?

Dat er nog veel werk is, mag duidelijk wezen. Daarom werd vrijdag 16 september door Fietsersbond Gent, waaronder ondergetekende, een rodeloperactie ondernomen aan het kruispunt Burggravenlaan-Ottergemsesteenweg.



rodeloperactie FBG september 2011 weergeven op een grotere kaart




De situatie daar is hallucinant: er is geen fietsopstelstrook, maar in de praktijk wurmen de fietsers zich met ware doodsverachting voor en tussen auto's, bussen en vrachtwagens om  linksaf te kunnen gaan. Met minstens 600 fietsers per uur - en het academisch jaar moet nog starten - is het duidelijk dat er iets aan moet gebeuren.



Hopelijk levert het wat op. Op twee plaatsen in Gent, aan de Coupure en de Visserij, werden fietstelpalen geïnstalleerd. Vrijdag bleek dat tijdens het spitsuur meer fietsers voorbijreden 
waar we actie voerden dan op de plaatsen met de telpalen !

De titel van een ander artikel in dezelfde krant vat het mooi samen: "Gent is al een halve fietsstad".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen