zondag 4 september 2011

never ending story

Verlichting is het thema...

In de neus van eFAW zitten twee LED-lampen, waar ik niet echt gelukkig mee ben om verschillende redenen.
Ik hou van lampen met een afgekapte lichtbundel: die sturen het licht naar waar je het nodig hebt. Lampen met een symmetrische bundel hebben veel meer vermogen nodig en dus een groter verbruik om niet meer licht op de weg te geven; de rest gaat verloren. De kans op verblinding van tegenliggers is ook veel groter. Laten het nu dergelijke lampen zijn die in eFAW zitten... Meer info vind je hier. Het heeft geen zin om dat nog eens te herhalen, aangezien alles daar duidelijk beschreven is.

In eFAW zitten de lampen, zoals in elke Alleweder A2, ook nog eens behoorlijk laag. Als je ze ver wil laten schijnen, moeten ze dus recht vooruit wijzen, wat lange slagschaduwen geeft en minder goed licht. In de praktijk lijken ze de weg tot pakweg 15m ver te verlichten. Dat is ruim onvoldoende als je 30 km/u of meer rijdt: op het moment dat je bij volslagen duister een bocht ziet, ben je er al...

De oplossing lijkt dus te liggen in een hoger geplaatste lamp, zoals in de Alleweder A4. Da's weer een lamp extra met een eigen stroomvoorziening. In principe moet dat kunnen met de 12V accu die in eFAW zit, maar primo zal de autonomie verder afnemen en secundo betekent dat knutselen, want fietslampen werken op 6V (correct me if I'm wrong). Een spanningsomvormer kan dat oplossen, maar de meeste omvormers hebben heel wat verlies.

Momenteel lijkt de meest haalbare oplossing de recente Philips LED bikelight, maar die moet dan wel een plaatsje krijgen. Weer knutselen dus. De lamp is voorzien om op het stuur te monteren, dus moet - waar de lamp ook zal komen - een eindje buis geplaatst worden. De meest waarschijnlijke plaats is bij de linker spiegel.


Ook de achterverlichting moet nog op punt gezet worden, in die zin dat ik een remlicht wil. Bij een velomobiel kun je namelijk niet zien dat de trappers stilgehouden worden en dat er geremd wordt. Ik dacht aan een contact op de remhendel, dat dan een aantal LEDs moet doen oplichten, maar nu blijkt er een andere technologie te bestaan die qua bedrading een pak eenvoudiger is: Maxxon MX050 werkt draadloos, met een eigen vertragingssensor. Exit draden, contacten en leidingen. Het probleem is aan dat lampje te raken. En dan nog liefst aan een redelijke prijs...


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen