vrijdag 23 december 2011

wieltje maken

Het laatste wiel dat ik maakte, was er eentje voor de Gforce trike. Nu is eFAW aan de beurt.

Even recapituleren: nu zit een wiel met Nexus 7 naaf in eFAW. Dat is een naaf met een laag rendement en een te beperkt bereik. Ondertussen ligt een NuVinci N360 te wachten om ingebouwd te worden. De moeilijkheid is dat deze gemaakt is om in te bouwen in een 32-spaaks velg en zeker bij 20" is dat niet evident om te vinden.

Omdat onze Vlaamse fietspaden niet te vergelijken zijn met wat je gemiddeld in Nederland vindt, moet ik het comfort voorop stellen. Een brede achterband is dus het doel: 50 mm of meer.

Om de zaak nog wat ingewikkelder te maken, wil ik een velg met een binnenbreedte van ongeveer 25 mm. Op de blog van Wimschermer staat bij de uitrolproeven duidelijk te lezen dat een brede velg betere resultaten biedt met een vette band: "Het voordeel van brede velgen, ik bewees dat eerder, is pas vanaf 40 mm brede banden 10% of meer."

Daarenboven is mijn ervaren met wielen maken eerder beperkt. Een wiel spaken lukt wel, maar de weg vinden in het aanbod nodige onderdelen daarentegen...

Neem nu een "simpel" onderdeel als een velg. Enkel of niet gebust ? Zoiets dus.


Of misschien een dubbelkamervelg, maar dan niet gebust.

Je zou denken: dat is sterker. Wellicht wel, maar volgens de onvolprezen Sheldon Brown moet je de sterkte halen uit het spaken en niet uit de velg. Een stijvere velg betekent minder comfort... Anderzijds is dit de enige brede 20" velg die ik vond ! Veel keuze is er dus niet.

De meeste ligfietsfabrikanten kunnen wel een velg bezorgen, maar dan steeds in de standaardbreedte en meestal enkel in 36-spaaks uitvoering. Ymte (van Velomobiel.nl) verwees me door naar een Duitse site, waar ik de bovenstaande velg dan maar bestelde.

Een keer de velg hier geraakt is, volgt het berekenen van de spaaklengte en het bestellen van de nodige spaken (welke ? Ook hier is het aanbod heel erg ruim), nippels en nippelringen. Het kan dus nog even duren: de vorige keer moest ik een maand wachten op de spaken. Sneller kan ook natuurlijk, maar de prijs wordt dan weer hoger.

Ondertussen startte achteraan de fiets iets te piepen en te knarsen. Ik vermoed de kettinggeleiderol voor de achterbrug. Die heeft bij mijn fiets eigenlijk geen functie, aangezien er geen derailleur op zit. Toch maar even smeren straks.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen