vrijdag 16 december 2011

nieuw !

Toen ik vanmiddag thuis aankwam, stond net een man van een transportfirma aan de deur met een pakje voor mij. Dat pakje bevat de kern van een nieuw project met eFAW.



Zoals duidelijk te lezen valt: een NuVinci N360 naaf. Zwaar (2,5 kg), groot, traploos, met een bereik van 360 % (tussen Nexus 8 en Alfine 11 in) en onderhoudsvrij.
"Zwaar" is natuurlijk relatief: 2,5 kg is het totaalgewicht, pakweg zoveel als een SRAM iMotion9. Zwaarder dan een Alfine11 of Rohloff, maar daar zou het gewicht wel eens zonder de olie kunnen opgegeven zijn. De naaf is naar keuze te combineren met een rollerbrake, velgremmen of een schijfrem. De nodige stukken zijn meegeleverd om aan te passen.




NuVinci levert wel ofwel tandwielen uit zacht staal ofwel genoeg voor de rest van mijn leven: er zitten maar liefst 3 tandwielen bij. Telkens 17 tanden. Of dat groot genoeg is, dat zal de praktijk wel uitwijzen. De eerstvolgende opdracht is dus een 20" velg vinden voor 32 spaken en pakweg 25 mm breed, zodat er een vette band op kan. De achterbrug is alleszins ruim genoeg hiervoor ! Ik ben benieuwd of er een velg te vinden is die aan de wensen voldoet !


Dus reed ik vanmiddag maar even tot bij mijn fietshandelaar, Plum, om te kijken wat ze me kunnen leveren. Niets dus: Joris, de technieker, zal uitpluizen wat hij kan bezorgen. Ondertussen haalde ik een nieuwe binnenband, want gisteren had ik voor het eerst met eFAW en na ruim 4.000 km een lekke band: een stukje glas had zich een weg gebaand tot door de breakerlaag en tot aan de binnenband. Gelukkig laten Schwalbe Marathons zich heel makkelijk van de velg halen en weer opleggen. Met de Vredestein Perfect Moirees viel dat minder mee ! Anderzijds: zou het toeval zijn dat met de Marathons binnen de week een lek optreedt ?


Toen ik afgelopen dinsdag door de stromende regen naar de wekelijkse badmintontraining reed, werd ik er ter plaatse door vrienden op gewezen dat mijn fiets achteraan bijna niet zichtbaar is. Gek: er zit een Axa licht op met maar liefst 5 leds en het zit ook nog hoger dan op een gewone fiets. Nu ja, de omstandigheden waren ook ver van ideaal. Zelf had ik het ook moeilijk om nog wat te zien. 




De voorkant daarentegen kan rustig tegen een vuurtoren op, met maar liefst 4 lampen (die ik niet allemaal gebruik) ! Dus keek ik bij de fietshandel ook maar naar een oplossing hiervoor. Die kwam in de volgende vorm:




Let op het prijsetiketje ! Wie interesse heeft: de Fibre Flare kost bij Plum nu maar € 18 in plaats van € 27,95.


Alle onderdelen werden uit de verpakking gehaald.




Aan elk uiteinde moet er een batterij in, onder het siliconen omhulsel en de "ladderstrips" dienen om het licht op een fietsframe vast te zetten. Het alternatief is het met een klem (op de foto niet te zien, want aan de achterkant) op de kleding of rugzak te bevestigen. Geen van beide oplossingen werkt natuurlijk op een velomobiel. Dat wordt weer knutselen.


Het leuke is dat de naam Fibre Flare niet toevallig gekozen is: de staaf is flexibel en makkelijk 45° te buigen. Als ik een bevestiging kan verzinnen, zet ik dit boven het bestaande licht, gebogen over de staart van eFAW. In knipperstand zal dit zeker opvallen !

4 opmerkingen:

  1. Ja, da's blijkbaar een probleem. Hopelijk vind ik een geschikte velg. In principe is er de keuze tussen 32 en 36-gaats. Ik heb er alleen niet bij stilgestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ff voor je id schuur gekeken maar heb alleen 204 28 spaaks voor je. Kun je de naaf niet beter ruilen?
    Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mick, ik wacht nog even af. Zeg nu zelf: 32 spaken moet toch ruim voldoende zijn voor een 406 velg ? Mocht het nu een BMX zijn, ja, maar een achterwiel in een velomobiel wordt toch niet zo sterk belast ?

    BeantwoordenVerwijderen