zondag 10 juni 2012

Grote werken

Gisteren was het zover: het nieuwe achterwiel met NuVinci 360 naaf zou ingebouwd worden. Buiten was het was fris (zo'n 16° C), maar droog, dus ideaal om in het zonnetje te kunnen werken.

De avond ervoor trok ik naar een kennis die beschikte over het nodige materiaal om het wiel te richten. Daarbij waren er enkele nippels die er de brui aan gaven. Gelukkig hadden we er wat in reserve, waardoor we toch verder konden. Zo kon het wiel dit weekend toch in eFAW terechtkomen.

Fase 1 was me goed vertrouwd: het oude wiel eruit halen. Bij inspectie van de band bleek het nut van een antileklaag duidelijk: een flink stuk glas en wat kleinere splinters hadden zich een weg gebaand door het rubber, maar alles was blijven steken op de antileklaag.

Eerst een bij fietsers gekend beeld: het probleem...


Dan even een foto nadat het stuk uit de band gehaald was met een tang (eerst liet ik de band leeglopen: dat maakt het makkelijker).


Daarna kon het eigenlijke werk beginnen.
Op de velg moest velglint komen, maar ik kreeg de tip om het eenvoudig op te lossen met isolatietape. De band opleggen was een kwestie van enkele minuten, centreren inbegrepen. De PM's kun je zo met de hand opleggen, dus dat gaat vlot.

eFAW was leeggemaakt en op de kant gelegd om makkelijk te kunnen werken: er moest namelijk een tweede kabel getrokken worden naar het achterwiel. Een NuVinci naaf werkt namelijk met twee kabels. Dat bleek erg vlot te gaan, maar voor het gemak had ik deze morgen nog een lang uitgestelde aankoop gedaan: een tang om buitenkabel (en staalkabel en ...) mooi te kunnen knippen.



Bij de eerste poging om het wiel in eFAW te monteren, bleek er een probleem te zijn: de achterbrug was een beetje te smal... De standaardbreedte is 135 mm; die van eFAW...


133 mm. Dus moest de afstand even enkele millimeters vergroot worden.


Juist: de krik uit de auto kon hiervoor dienst doen. Spannend: zouden de lasnaden het houden ? Het bleek geen probleem te zijn: ongeveer 1 cm openzetten was goed om de afstand met 2mm te vergroten. Nadien raakte het wiel er zonder problemen in.

Dan kwam het echte werk: controleren of de naaf goed werkte (overdrive checken, volgens de handleiding) en uitzoeken hoe de kabels dienen geleid, bevestigd en afgesteld te worden. Al bij al had ik er een drietal uren werk aan. Met wat ervaring moet dit op een veel kortere tijd kunnen, maar hoeveel NuVincinaven bouwt een gewone fietser in zijn leven in ?

Voor de niet-kenner is de naaf zeer onopvallend.


De bediening wijkt meer af van het normale. Hier is voor een eerder korte verhouding gekozen.


In een volgende post volgt de eerste praktijkervaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen