zondag 3 juni 2012

Het zal wat langer duren...

Om spaaklengtes te berekenen vind je op het web heel wat berekeningsmodellen. Je hoeft enkel wat afmetingen in te voeren en presto: de spaaklengte wordt voor je berekend.
Voor de naaf maakt Fallbrook het heel simpel: alle nodige maten staan in de handleiding. De velg is andere koek: daar moet je het zelf uitmeten. Niet elke 20" velg is gelijk en de fabrikanten vinden dat je zelf ook wat mag werken.
Da's allemaal niet zo'n probleem: met een goeie meter en wat aandacht erbij houden lukt dat best. Liefst meet ik alles minstens twee keer !

Maar dan: ook weer voor de zekerheid voer ik de berekening uit via enkele sites, om problemen uit te sluiten. En dan komt het: ik vermoed dat enkele van die achterliggende berekeningen in Angelsaksische maten uitgevoerd en dan omgezet worden.

Het resultaat daarvan mocht ik gisteren merken: de berekende lengte van 144 mm blijkt 6 mm teveel te zijn. En 6 mm betekent dat de kopje aan de binnenkant van de velg uitsteken...
Zo maak ik van de binnenband gegarandeerd binnen de kortste keren een zeef.

Optie 1: opnieuw spaken laten maken, deze keer van 138 mm (zoals de uitkomst op een andere site was). Optie 2: alle spaken 6 mm inkorten en nieuwe draad rollen. Zou dat laatste lukken ? Het kan in elk geval geen kwaad om het te proberen. Dat wordt werk voor deze week, zodat het wiel nog in de loop van deze maand kan ingebouwd worden !

Waarom, zou je denken, koos je dan voor 144 mm ? Omdat twee sites me die maat opgaven en omdat iets te lang me beter leek dan te kort...

2 opmerkingen:

  1. Bestaan er geen andere velgen dan met fietsspaken voor de VM dan ? Ik heb volgens mij een Alleweder A4 gezien met 3 spaaks aluminium velgen maar ook de Orca heeft ( aluminium ? )sterwielen.

    Duurder zonder twijfel...maar misschien wel zo praktisch als je zoveel werk hebt aan gebroken spaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het achterwiel in elk geval niet haalbaar. Bij zo'n wiel ben je gebonden aan een aantal zaken. Een NuVinci naaf in een gietwiel, dat zal volgens mij niet lukken. De Orca is uitgerust met een tussenas, voor zover ik weet, en dat is weer een andere benadering.

      Verwijderen